Στην επαναφορά των προστίμων για τη μη έκδοση ή την ανακριβή έκδοση αποδείξεων και λοιπών φορολογικών στοιχείων προχωρά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, καταθέτοντας εντός των προσεχών ημερών σχετική τροπολογία στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]
Στην επαναφορά των προστίμων για τη μη έκδοση ή την ανακριβή έκδοση αποδείξεων και λοιπών φορολογικών στοιχείων προχωρά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, καταθέτοντας εντός των προσεχών ημερών σχετική τροπολογία στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων.
Στο ίδιο νομοσχέδιο, η ηγεσία του υπουργείου θα καταθέσει και την τροπολογία με την οποία προβλέπεται η ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών των επιχειρήσεων με τις πληροφοριακές υποδομές της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) και η υποχρέωση όλων ανεξαιρέτως των επιτηδευματιών να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στη ΓΓΠΣ τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδουν.
Οι δύο αυτές τροπολογίες θα έρθουν στη Βουλή με σημαντική καθυστέρηση, η οποία, ειδικά στην περίπτωση της ηλεκτρονικής διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τη ΓΓΠΣ, ξεπερνά τους επτά μήνες και έχει ήδη κοστίσει την απώλεια σημαντικού ύψους φορολογικών εσόδων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων, είτε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων είτε στην Ολομέλεια της Βουλής, θα κατατεθούν τροπολογίες που θα προβλέπουν:
1. Επαναφορά των διατάξεων του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών που ίσχυαν μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου 2015 και προέβλεπαν την επιβολή αυτοτελών προστίμων στις περιπτώσεις κατά τις οποίες κατά τη διάρκεια φορολογικών ελέγχων διαπιστώνονται παραβάσεις που αφορούν στη μη έκδοση ή στην ανακριβή έκδοση αποδείξεων λιανικών συναλλαγών και λοιπών φορολογικών στοιχείων. Οι διατάξεις αυτές προέβλεπαν συγκεκριμένα την επιβολή προστίμου 250 ευρώ για κάθε μία μη εκδοθείσα απόδειξη, σε περίπτωση που ο παραβάτης τηρούσε απλογραφικά βιβλία ή προστίμου 500 ευρώ για κάθε μία μη εκδοθείσα απόδειξη σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος επιχειρηματίας τηρούσε διπλογραφικά βιβλία. Σε περίπτωση που η αποκρυβείσα αξία συναλλαγής υπερέβαινε τις 5.000 ευρώ επιβαλλόταν πρόστιμο ίσο με το 40% της αξίας αυτής. Τα πρόστιμα αυτά καταργήθηκαν από τα μέσα Οκτωβρίου του 2015, με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 3 ν. 4337/2015. Με την τροπολογία θα προβλέπεται ότι όλα αυτά τα πρόστιμα επανέρχονται σε ισχύ πιθανότατα από τον Αύγουστο.
2. Ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών των επιχειρήσεων με τις πληροφοριακές υποδομές της ΓΓΠΣ του υπουργείου Οικονομικών, καθώς επίσης και την υποχρέωση των επιτηδευματιών που δεν έχουν ταμειακές μηχανές ή άλλους φορολογικούς μηχανισμούς να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην ΓΓΠΣ τα δεδομένα των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων. Η τροπολογία αυτή ήταν έτοιμη από τον Ιανουάριο, αλλά η κατάθεσή της είχε «παγώσει» με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών και των δανειστών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», η τροπολογία θα ορίζει, συγκεκριμένα, ότι:
α) Όλα τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, καθώς επίσης και όλα τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες θα υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στις πληροφοριακές υποδομές της ΓΓΠΣ του υπουργείου Οικονομικών τα δεδομένα όλων των φορολογικών στοιχείων που εκδίδουν (π.χ. των παραστατικών που σχετίζονται με χονδρικές ή λιανικές συναλλαγές), ανεξάρτητα από τον τρόπο έκδοσής τους (ηλεκτρονικά ή χειρόγραφα).
β) Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν η έκταση εφαρμογής και οι ειδικότερες υποχρεώσεις των συναλλασσομένων (φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων), η διαδικασία και οι τεχνικές προδιαγραφές για τη διαβίβαση, την ασφάλεια και την επεξεργασία των δεδομένων, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη διαβίβασή τους.
γ) Υπεύθυνη για τη διαβίβαση, την επεξεργασία, τη διαχείριση και τη διάθεση των δεδομένων των συναλλαγών είναι η Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της ΓΓΔΕ.
δ) Για κάθε συναλλαγή για την οποία ο υπόχρεος δεν διαβιβάζει τα δεδομένα της θα επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ.
ε) Το νομοθετικό κενό που είχε δημιουργηθεί από την 1η/1/2015, με τις διατάξεις του άρθρου 38 του ν. 4308/2014 για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα [με τις οποίες καταργήθηκαν οι εξουσιοδοτικές διατάξεις της παραγράφου 9 του άρθρου 26 του ν. 3943/2011, με συνέπεια να μην είναι δυνατή πλέον η έκδοση υπουργικής απόφασης για την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών από τις ταμειακές μηχανές στον εξυπηρετητή (server) που βρίσκεται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικών Υπηρεσιών] καλύπτεται με επαναφορά της εξουσιοδοτικής διάταξης.
Ηλεκτρονική διαβίβαση και e-συναλλαγές
Όπως αναφέρουν πηγές από το υπουργείο Οικονομικών, οι νέες διατάξεις έχουν ως στόχο να καταστήσουν υποχρεωτική την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων όλων των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων στη ΓΓΠΣ και ταυτόχρονα να δώσουν τη δυνατότητα στο ΥΠΟΙΚ να αποφασίζει ευθέως για τον τρόπο διαβίβασης των δεδομένων όλων των συναλλαγών, ώστε το μέτρο αυτό να «δέσει» με μια εξίσου σημαντική διαρθρωτική παρέμβαση που ετοιμάζεται για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, την καθιέρωση της υποχρέωσης διενέργειας συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα μεταξύ των οποίων και με «πλαστικό χρήμα».
Επιπλέον, με την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων των εκδιδόμενων παραστατικών στη ΓΓΠΣ ακόμη και οι επιτόπιοι φορολογικοί έλεγχοι θα γίνονται πιο αποτελεσματικοί, καθώς θα δίνεται η ευχέρεια άμεσου εντοπισμού συναλλαγών για τις οποίες είτε δεν έχουν εκδοθεί φορολογικά στοιχεία είτε έχουν εκδοθεί αποδείξεις από αδήλωτες ταμειακές μηχανές είτε έχουν εκδοθεί πλαστά τιμολόγια.