Τη στενή σχέση της κατανάλωσης καυσίμων με την τιμή αποκαλύπτουν τα στοιχεία που έδωσε για πρώτη φορά στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ και τα οποία αποτυπώνουν την εξέλιξη της κατανάλωσης ανά τύπο καυσίμου κατά τη διάρκεια της μνημονιακής περιόδου.
Από την έντυπη έκδοση
Τη στενή σχέση της κατανάλωσης καυσίμων με την τιμή αποκαλύπτουν τα στοιχεία που έδωσε για πρώτη φορά στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ και τα οποία αποτυπώνουν την εξέλιξη της κατανάλωσης ανά τύπο καυσίμου κατά τη διάρκεια της μνημονιακής περιόδου.
Οι αναλυτικοί πίνακες αποτυπώνουν την αρνητική επίπτωση από την αύξηση των φόρων -ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης ο πολλαπλασιασμός του ειδικού φόρου έφερε μείωση της κατανάλωσης πάνω από 50%-, αλλά και τη «στροφή» της κατανάλωσης από τη βενζίνη στο πετρέλαιο κίνησης λόγω κόστους. Τα αναλυτικά στοιχεία δείχνουν ότι η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία τρία χρόνια παρά την κρίση, καθώς ολοένα και περισσότεροι οδηγοί στρέφονται στην αγορά πετρελαιοκίνητων οχημάτων.
Η συνολική κατανάλωση πετρελαιοειδών εμφανίζει μείωση στην περίοδο 2010-2015. Το 2011, η κατανάλωση μειώθηκε σε σχέση με το 2010 κατά 9% (από 9.395.572 μετρικούς τόνους σε 8.550.958 μετρικούς τόνους), το 2012 συγκριτικά με το 2011 μειώθηκε κατά 13,5% (σε 7.398.233 μετρικούς τόνους) και το 2013 σε σχέση με το 2012 μειώθηκε κατά 17,2% (σε 6.122.334 μετρικούς τόνους). Αντίθετα, τα έτη 2014 και 2015 παρουσιάζεται, διαδοχικά, μικρή αύξηση της κατανάλωσης κατά 1,3% και 5,7% αντίστοιχα (από 6.122.334 μετρικούς τόνους το 2013, σε 6.204.608 μετρικούς τόνους το 2014 και 6.559.971 μετρικούς τόνους το 2015). Δεν είναι τυχαίο ότι σε αυτά τα δύο χρόνια έγιναν μειώσεις στους ειδικούς φόρους (σ.σ.: ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης μειώθηκε από τα 330 ευρώ στα χίλια λίτρα στα 230 ευρώ στα χίλια λίτρα), ενώ αποκλιμακώθηκαν και οι διεθνές τιμές του πετρελαίου με άμεσο αντίκτυπο και στις τιμές λιανικής.
Η μείωση στην κατανάλωση πετρελαιοειδών το έτος 2011 προήλθε, κατά κύριο λόγο, από τη μείωση στην κατανάλωση της αμόλυβδης βενζίνης κατά 8,9% και του πετρελαίου κίνησης κατά 12%, το 2012 η μείωση οφείλεται, κυρίως, στη μείωση της κατανάλωσης της αμόλυβδης βενζίνης κατά 9,3% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 30,3% και το 2013 η μείωση οφείλεται στη μείωση, κυρίως, της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης κατά 51,2% (σ.σ.: ήταν το έτος κατά το οποίο αυξήθηκε ο ειδικός φόρος από τα 60 λεπτά στα 330 λεπτά με πρόσχημα την εξίσωση του φόρου με το πετρέλαιο κίνησης).
Από την άλλη, η αύξηση της κατανάλωσης το 2014 και το 2015 οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση της κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης κατά 6,2% το 2014 και στην αύξηση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης κατά 43,5% το 2015. Κατά το έτος 2015, οι περιφέρειες που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση είναι η Αττική και η Κεντρική Μακεδονία και ακολουθούν οι περιφέρειες της Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κρήτης, Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Νοτίου Αιγαίου. Η χαμηλότερη κατανάλωση παρατηρείται στις περιφέρειες του Βορείου Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων.