Από τη θεωρία στην πράξη περνούν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι άνοιξαν δίαυλο επικοινωνίας με τα ναυτεργατικά σωματεία προκειμένου να συνεισφέρει δυναμικά ο κλάδος στην αντιμετώπιση της ανεργίας στη χώρα μας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Από τη θεωρία στην πράξη περνούν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι άνοιξαν δίαυλο επικοινωνίας με τα ναυτεργατικά σωματεία προκειμένου να συνεισφέρει δυναμικά ο κλάδος στην αντιμετώπιση της ανεργίας στη χώρα μας.
Πιο συγκεκριμένα, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έκανε ένα βήμα μπροστά, και με μια κίνηση που χαρακτηρίζει παραδοσιακά τον κλάδο, ανέλαβε την πρωτοβουλία των κινήσεων προκειμένου να γίνει εφικτό να επιστρέψουν Έλληνες στα ποντοπόρα πλοία ως κατώτερα πληρώματα.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θόδωρος Βενιάμης πρότεινε στη διοίκηση της ΠΝΟ τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας επί των πλοίων με όρους σύμφωνους με τα διεθνώς κρατούντα προκειμένου να διατηρηθεί ένα ισότιμο ανταγωνιστικό περιβάλλον για τον στόλο της.
Η πρόταση αυτή δεν δημιούργησε αιφνιδιασμό, αφού η Ένωση έχει φροντίσει να καλλιεργήσει το έδαφος, εκδηλώνοντας την πρόθεσή της δημοσίως κατ’ επανάληψη. Μάλιστα στο 2ο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ν» ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος σε μια από τις εύστοχες «ατάκες» που χαρακτηρίζουν τον λόγο του, υπεραμύνθηκε των προθέσεων των εφοπλιστών να προσλαμβάνουν Έλληνες για κατώτερα πληρώματα.
«Αντί οι νέοι να φεύγουν στα ξένα για να κάνουν χειρωνακτικές εργασίες, θα μπορούσαν να ανέβουν στα πλοία να ξεκινήσουν τζόβενα και σε ένα δύο χρόνια να γίνουν ναυτικοί με 1.400 ευρώ καθαρό μισθό» είπε χαρακτηριστικά από το βήμα του συνεδρίου ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ιδρυτής του Ομίλου Τσάκου.
«Πρέπει να βρούμε αυτούς τους νέους με κέφι, τσαγανό και φιλότιμο, που θα είναι πρόθυμοι να περάσουν δύο χρόνια σαν τζόβενα για έναν μισθό κατώτερο των 1.000 ευρώ, για να εξελιχθούν όμως στη συνέχεια. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι και πρέπει να τους βρούμε. Γιατί όσο χρησιμοποιούμε ξένους στα πλοία, δεν θα μας παίρνουν μόνο το συνάλλαγμα αλλά και την τεχνογνωσία μας και αύριο τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας θα τους βρουν απέναντι ως ανταγωνιστές», τόνισε.
Αλλά και ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας φαίνεται να είναι θετικός αναφορικά με την έναρξη του διαλόγου ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Όπως έχει επισημάνει: «Ενθαρρύνουμε κάθε προσπάθεια προς την κατεύθυνση υπογραφής μιας νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας, που να περιλαμβάνει μια δραστική αύξηση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών στα πλοία με ελληνική σημαία και στον ελληνόκτητο στόλο».
Το ΙΟΒΕ
Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, την οποία έχει ήδη παρουσιάσει η «Ν», η ελληνόκτητη ναυτιλία μπορεί να δημιουργήσει μέχρι 310.000 νέες θέσεις απασχόλησης και να αυξήσει το ετήσιο εθνικό εισόδημα από εργασία κατά περίπου 5 δισ. ευρώ. Το ΙΟΒΕ επεξεργάζεται τρία σενάρια για την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών σε υπό ελληνική πλοιοκτησία πλοία.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει ότι όλοι οι ξένοι αξιωματικοί, καθώς και δύο ναυτικοί κατώτερου πληρώματος θα αντικατασταθούν από Έλληνες. Σε αυτή την περίπτωση προσελκύονται περίπου 32,5 χιλ. θέσεις εργασίας, οι οποίες δημιουργούν εισόδημα της τάξης των 997 εκατ. ευρώ, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί επιπλέον 90 χιλ. θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα το εθνικό εισόδημα από εργασία αναμένεται να ενισχυθεί κατά 1,8 δισ. ευρώ. Βάσει αυτών, η οικονομία αναμένεται να ενισχυθεί κατά 122 χιλ. θέσεις εργασίας, αυξάνοντας το εθνικό εισόδημα από εργασία κατά 2,8 δισ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με το ΙΟΒΕ.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει επάνδρωση του ελληνόκτητου στόλου ξένης σημαίας μόνο με ναυτικούς κατοίκους Ελλάδος. Σε αυτή την περίπτωση αναμένεται να δημιουργηθούν άμεσα επιπλέον 74,5 χιλ. θέσεις απασχόλησης (26 χιλ. αξιωματικοί και 48,5 χιλ. κατώτερο πλήρωμα).
Συνεκτιμώντας τις επιδράσεις του κλάδου με την ελληνική οικονομία, δημιουργούνται συνολικά 282 χιλ. νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας το εθνικό εισόδημα από απασχόληση κατά επιπλέον 4,7 δισ.
Το τρίτο σενάριο του ΙΟΒΕ προβλέπει ότι αντικαθίστανται όλοι οι ξένοι ναυτικοί του ελληνόκτητου στόλου που φέρει ελληνική σημαία, ενώ δεν μεταβάλλονται οι αμοιβές των Ελλήνων ναυτικών που ήδη επανδρώνουν τα πλοία ελληνικής σημαίας.
Η εφαρμογή αυτού του σεναρίου θα επιφέρει περίπου 5,9 χιλ. θέσεις εργασίας (αξιωματικοί και κατώτερο πλήρωμα), αυξάνοντας το ετήσιο εθνικό εισόδημα από εργασία στη ναυτιλία κατά 112 εκατ.
Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εύρεση της δυνητικής μέγιστης συμβολής των μεταβολών στην απασχόληση, στο σύνολο της ελληνόκτητης ναυτιλίας, η οποία επιτυγχάνεται μέσα από την πλήρη αντικατάσταση των αλλοδαπών ναυτικών, αξιωματικών και κατώτερου πληρώματος σε όλα τα πλοία του στόλου.
Μια τέτοια κίνηση θα δημιουργούσε άμεσα 82,1 χιλ. θέσεις εργασίας και επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ ετήσιο εισόδημα από εργασία στη ναυτιλία, ενώ έμμεσα η εξέλιξη αυτή θα οδηγούσε σε 226,7 χιλ. επιπλέον θέσεις απασχόλησης στη στεριά, που με τη σειρά τους αναμένεται να ενισχύσουν το εθνικό εισόδημα από εργασία κατά περίπου 3,2 δισ. ευρώ.
Οι συζητήσεις
Η πρόταση που έπεσε στο τραπέζι δεν έγινε δεκτή από την πλευρά των σωματείων σε πρώτη φάση. Οι ενώσεις των μηχανικών (ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ - ΠΕΕΜΑΓΕΝ) και των ναυτών (ΠΕΝΕΝ) με ανακοινώσεις τους απέρριψαν τη πρόταση. Πάντως οι δύο πλευρές συνολικά, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει η «Ν», συμφώνησαν να συνεχίσουν τον διάλογο. Είναι κοινή άλλωστε πεποίθηση ότι από τη στιγμή που σήμερα οι Έλληνες που εργάζονται σαν κατώτερα πληρώματα σε ποντοπόρα πλοία είναι ελάχιστοι, οποιαδήποτε αύξηση του αριθμού θα είναι σε θετική κατεύθυνση. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η θέση της Ομοσπονδίας είναι παρόμοια με αυτή του υπουργού Θοδωρή Δρίτσα, να καλύπτονται δηλαδή οι ναυτικοί με ΣΣΕ.