Στη διελκυστίνδα των πιέσεων για αλλαγή των τευχών δημοπράτησης, αλλά και της τελικής προθεσμίας κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για τον διαγωνισμό του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο βρίσκεται η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Στη διελκυστίνδα των πιέσεων για αλλαγή των τευχών δημοπράτησης, αλλά και της τελικής προθεσμίας κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για τον διαγωνισμό του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο βρίσκεται η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου είναι η αυριανή (31η Μαΐου), όμως σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, έχοντας το «πράσινο φως» από το Μέγαρο Μαξίμου δεν αποκλείεται σήμερα η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ να αποφασίσει δίμηνη παράταση, καθώς διατυπώνονται σχετικά αιτήματα προς τη θυγατρική του ΟΣΕ από υποψήφιους επενδυτές προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα οι φάκελοι των προσφορών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο λόγος αφενός είναι η συμμετοχή ή μη της Cosco σε αυτόν, αφού οι Κινέζοι φέρονται ενοχλημένοι με το γεγονός ότι η υπογραφή σύμβασης με τον ΟΛΠ προγραμματίζεται για τα τέλη Ιουνίου. Αφετέρου, ενοχλημένοι φέρονται και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι για τον διαγωνισμό, εξαιτίας παρασκηνιακών διαβουλεύσεων που γίνονται αυτή την περίοδο μεταξύ κυβερνητικών παραγόντων και της Cosco.
Η τρίτη παράταση που αναμένεται να δοθεί σήμερα, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, αποφασίστηκε το Σάββατο σε ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου με στόχο την επιτυχία του έργου, το οποίο αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας μας και να την καταστήσει βασική πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων από όλη την επικράτεια.
Η κινεζική εταιρεία πλέον φέρεται να ζητά μαζί με το εμπορευματικό κέντρο και τον σταθμό διαλογής, που αναμένεται να δημοπρατηθεί με άλλο διαγωνισμό, διαρρέοντας πληροφορίες ότι ήδη έχει εναλλακτική επένδυση για να κατασκευάσει εμπορευματικό κέντρο στα Οινόφυτα.
Σε μία τέτοια περίπτωση, σύμφωνα με στελέχη της ΓΑΙΑΟΣΕ, θα έπρεπε να γίνει ένας νέος διαγωνισμός, ο οποίος θα έφερνε δωδεκάμηνη καθυστέρηση στο έργο προκειμένου να συνταχθούν νέα τεύχη, να εγκριθούν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και να πάρουν το «πράσινο φως» της Ε.Ε.
Αύριο συγκαλείται η Γενική Συνέλευση των μετόχων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), όπου αναμένεται να εγκρίνει τη νέα τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ, πριν αυτή πάρει τον δρόμο προς ψήφιση στη Βουλή, αλλά και τις προτεινόμενες αλλαγές στο καταστατικό της εταιρείας, στις οποίες προβλέπεται η μείωση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου από 13 σε 11.
Υπενθυμίζεται πως έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο μεγάλα σχήματα για το Θριάσιο, με το ένα να αποτελείται από τις Cosco, Grivalia, Πανγαία και ΠΑΕΓΑΕ και το άλλο από τις Goldair, ΕΤΒΑ, συμφερόντων της Τράπεζας Πειραιώς και ευρωπαϊκό πολυεθνικό όμιλο.
Την ίδια ώρα η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως ανέφερε στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής του ΟΣΕ, Aθανάσιος Σχίζας, προετοιμάζεται για την προκήρυξη διαγωνισμών για τρία ακόμη εμπορευματικά κέντρα. Πρόκειται για εμπορευματικά κέντρα που βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, στην Αλεξανδρούπολη και τη Λάρισα.
Αμέσως μετά τον διαγωνισμό για το Θριάσιο, που επιχειρείται να έχει ολοκληρωθεί εντός του Ιουνίου, προτεραιότητα παίρνει η προκήρυξη του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, κατά πάσα πιθανότητα την άνοιξη του 2017, ενώ στη συνέχεια προγραμματίζεται να ακολουθήσει το εμπορευματικό κέντρο της Αλεξανδρούπολης και η ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στη Λάρισα.
Επιλογές για την κοινοπραξία ΤΑΡ
Σημειώνεται ότι, αφού εξετάστηκαν πολλές υποψήφιες περιοχές, τελικά το Logistic Center της κοινοπραξίας του αγωγού TAP για τη διανομή των σωλήνων που θα χρησιμοποιηθούν κατά την κατασκευή του θα φιλοξενήσει το πρώην στρατόπεδο Γκόνου (οικισμός Αγία Σοφία) στη Μενεμένη Θεσσαλονίκης, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, συνολικής έκτασης 600 στρεμμάτων.
Τμήμα του, έκτασης 100 στρεμμάτων, θα διατεθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στην κοινοπραξία του Διαδριατικού αγωγού προκειμένου να μετατραπεί σε κέντρο διανομής σωλήνων για όλο το έργο, ενώ η υπόλοιπη έκταση του πρώην στρατοπέδου προορίζεται για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου που θα εξυπηρετεί μελλοντικά το λιμάνι του ΟΛΘ.
Το πρώην στρατόπεδο Γκόνου επελέγη για το σκοπό αυτό έναντι του πρώην στρατοπέδου Κακιούση, καθώς έχει το πλεονέκτημα ότι διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Παλαιότερα το στρατόπεδο αποτελούσε αποθήκη υλικού και μέσα σε αυτό υπάρχουν ακόμη αρκετά πυρομαχικά. Απαραίτητη επομένως προϋπόθεση προκειμένου να δρομολογηθεί η παραχώρηση των 100 στρεμμάτων στην κοινοπραξία του TAP είναι να καθαριστεί πρώτα ο χώρος από τα πολλά παλαιά βλήματα που βρίσκονται στην περιοχή.
Σε πρώτη φάση, όπως αναφέρει ο κ. Σχίζας, καθαρίστηκε ένα τμήμα του, 200 περίπου στρεμμάτων (ανακαλύφθηκαν 13.500 ευρήματα), εκ των οποίων τα 100 στρέμματα θα διατεθούν στην κοινοπραξία του ΤΑΡ. Ο καθαρισμός ολόκληρης της έκτασης των 600 στρεμμάτων τοποθετείται μέσα στο 2016. Υπενθυμίζουμε ότι για τη δημιουργία ενός Logistics Center στη Θεσσαλονίκη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον αμερικανικά κεφάλαια.
Μελέτες για τη Θεσσαλονίκη
Όπως προκύπτει από τις σχετικές μελέτες, προκειμένου να είναι δυνατή η ανάπτυξη ενός βιώσιμου εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στη συμπρωτεύουσα, απαιτείται η επίτευξη συνεργειών μεταξύ της έκτασης 672 στρεμμάτων (δόμηση 300.000 τ.μ.) που διαθέτει στο στρατόπεδο Γκόνου στην περιοχή των Διαβατών και του ΟΛΘ.
Για τον λόγο αυτό, αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη συνεργασία με τον ΟΛΘ, έτσι ώστε κατά την αποκρατικοποίησή του να δοθεί η δυνατότητα στον επενδυτή κάτω από προϋποθέσεις να συλλειτουργήσει με τον επενδυτή που θα αναλάβει τη δημιουργία και διαχείριση του εμπορικού κέντρου ή και να αναλάβει και ο ίδιος τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του.
Ακίνητα στην Αλεξανδρούπολη
Η θυγατρική του ΟΣΕ έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες ωρίμανσης των άλλων δύο ακινήτων σε Αλεξανδρούπολη και Λάρισα. Συγκεκριμένα, στην Αλεξανδρούπολη όπου ο Δήμος κατέχει έκταση περίπου 500 στρεμμάτων, έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για δόμηση εμπορευματικού κέντρου περίπου 200.000 τ.μ. Ο διαγωνισμός θα μπορούσε να προκηρυχθεί από κοινού με τον Δήμο και αναμένεται ανάθεση σχετικής μελέτης στο Δημοκρίτειο. Το έργο πάντως απαιτεί περαιτέρω προετοιμασία και συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ). Υπενθυμίζεται ότι στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ είναι η αξιοποίηση του ΟΛΑ, το μετοχικό κεφάλαιο του οποίου βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιό του.
Κέντρο έξω από τη Λάρισα
Από τη ΓΑΙΑΟΣΕ προχωρούν ενέργειες για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου αγροτικών κυρίως προϊόντων σε έκταση 300 στρεμμάτων ιδιοκτησίας της εταιρείας στην περιοχή της Γυρτώνης έξω από τη Λάρισα, σε συνεργασία με τον Δήμο. Προϋπόθεση η μεταφορά του σταθμού διαλογής του ΟΣΕ που βρίσκεται σήμερα στο Μεζούρλο (εντός του οικιστικού ιστού της πόλης), στον χώρο που θα κατασκευαστεί το κέντρο.