Στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, και μάλιστα αυξάνοντας το μερίδιό του, όπως και τη διαφορά από τον δεύτερο, παραμένει ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του διεθνούς νομοτελεστικού οίκου Clarkson’s.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, και μάλιστα αυξάνοντας το μερίδιό του, όπως και τη διαφορά από τον δεύτερο, παραμένει ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του διεθνούς νομοτελεστικού οίκου Clarkson’s.
O υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος αποτελείται από 5.211 πλοία, 195,9 εκατομμύρια gt, και βρίσκεται στην πρώτη θέση, αυξάνοντας κατά 1,9% το tonnage σε σύγκριση με το τέλος του 2015.
Στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης ακολουθεί η Ιαπωνία με 8.701 πλοία, 164,8 εκατομμύρια gt (αύξηση 0,42%) και την πρώτη τριάδα συμπληρώνει η Κίνα με 6.709 πλοία, 131,3 εκατομμύρια gt. (αύξηση 0,61%)
Τα στατιστικά των Clarkson’s αναφέρουν ότι οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν ποσοστό 16% του παγκόσμιου tonnage με τους Ιάπωνες να ακολουθούν με ποσοστό 13% και τους Κινέζους με 11%.
Παγκόσμια αύξηση
Την ίδια περίοδο (αρχές Μαΐου του τρέχοντος έτους) ο παγκόσμιος στόλος αποτελείται συνολικά από 91.514 πλοία, 1,2 δισεκατομμύρια gt, αυξημένος κατά 0,8% από την αρχή του χρόνου.
Με όρους gt η ετήσια αύξηση του παγκόσμιου στόλου ήταν της τάξης του 4% τα τελευταία τρία χρόνια έναντι μέσης ετήσιας αύξησης 7% μεταξύ των ετών 2005-2012.
Ο χαμηλότερος ρυθμός αύξησης των τελευταίων ετών αντιπροσωπεύει την πτώση του όγκου των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων όπως επίσης και την ενδυνάμωση του ρυθμού διαλύσεων.
Στις αρχές Μαΐου 2016 το σύνολο του στόλου των δέκα μεγαλύτερων ναυτιλιακών εθνών αριθμούσε 42.469 πλοία, 865 εκατομμύρια gt και ισοδυναμούσε με το 70% του παγκοσμίου στόλου με όρους tonnage.
Οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακά χώρες ελέγχουν επίσης το 70% του tonnage στις νέες ναυπηγήσεις με 2.663 μονάδες, 136 εκατ. gt.
Στους τέσσερις πρώτους μήνες του 2016, παραδόθηκαν παγκοσμίως, στους πλοιοκτήτες 694 νεότευκτα πλοία 23,3 εκατομμύρια gt.
Σε ετήσια βάση οι παραδόσεις νεότευκτων αυξήθηκαν κατά 3,1% με όρους gt. Οι Έλληνες εφοπλιστές παρέλαβαν 86 πλοία, 4,7εκατ. gt από τις αρχές του έτους.
Σε ετήσια βάση αντιπροσωπεύουν μία αύξηση κατά 46% με όρους gt.
Περισσότερες διαλύσεις
Η δραστηριότητα στις διαλύσεις πλοίων συνέχισε να βαίνει αυξανόμενη τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2016, με 396 πλοία, 13,2 εκατ. gt να πουλιούνται για σκραπ.
Στα bulkcarriers και τα containerships sectors, η έντονη δραστηριότητα ενισχύεται από τα χαμηλά κέρδη, ενώ στα boxships οι διαλύσεις ενισχύονται και από την επέκταση της Διώρυγας του Παναμά.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες περιλαμβάνονται μεταξύ των πλέον δραστήριων στις διαλύσεις τον Απρίλιο καθώς σκράπαραν 19 πλοία, 0,5 εκατ. gt., ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των πλοίων που έστειλαν στα διαλυτήρια τους πρώτους μήνες του 2016 στα 59 πλοία, 1,9 εκατ. gt.
Τέλος, η Ευρώπη διακρίθηκε στους τέσσερις πρώτους μήνες του 2016 στις αγορές πλοίων με 96 πλοία να αποκτούνται σε ένα σύνολο 350 που άλλαξαν χέρια διεθνώς.
Οι Έλληνες παραμένουν οι μεγαλύτεροι αγοραστές στο τετράμηνο με 23 πλοία, 1,1 εκατομμύρια gt τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους.
Νηολόγια βάσει σημαίας
Στην πρώτη θέση με βάση τα πλοία που είναι στη σημαία βρίσκεται το νηολόγιο του Παναμά με 8.162 πλοία 220,3 εκατ. gt και ακολουθούν η Λιβερία με 3.202 πλοία, 133,7 εκατ. gt, τα Marshall Islands με 3.031 πλοία, 128 εκατ. gr, το Hong Kong 2.531 πλοία, 102,3 εκατ. gt και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η σημαία της Singapore με 3.621 πλοία 83 εκατ. gt. Ακολουθούν το νηολόγιο της Μάλτας με 2.127 πλοία, 64,8 εκατ. gt, των Bahamas με 1.460 πλοία, 61,6 εκατ. gt, της Κίνας με 4.110 πλοία, 49,7 gt, της Ελλάδος με 1.391 πλοία με 42,7 εκατ. gt και της Ιαπωνίας με 5.338 πλοία 22,2 εκατ. gt.