Ανοικτές οικονομικές εκκρεμότητες όσον αφορά τα μέτρα που θα πρέπει να επιβληθούν ειδικά μέσα στο 2017 άφησε η χθεσινή ψηφοφορία στη Βουλή. Οι εκκρεμότητες αυτές εκτιμώνται σε περίπου 900 εκατ. ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Ανοικτές οικονομικές εκκρεμότητες όσον αφορά τα μέτρα που θα πρέπει να επιβληθούν ειδικά μέσα στο 2017 άφησε η χθεσινή ψηφοφορία στη Βουλή. Οι εκκρεμότητες αυτές εκτιμώνται σε περίπου 900 εκατ. ευρώ.
Το ποσό αυτό προκύπτει:
1. Από την εξαγγελία του πρωθυπουργού για σύσταση «κοινωνικού ταμείου» το οποίο θα χρηματοδοτηθεί -όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας- με τα χρήματα που προκύπτουν από την υπεραπόδοση κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού 2015 (σ.σ. εμφανίσαμε πλεόνασμα 0,7% έναντι στόχου 0,25%).
Ο πρωθυπουργός επικαλέστηκε τη ρήτρα της συμφωνίας του Αυγούστου και το κείμενο του τρίτου μνημονίου για να υποστηρίξει ότι σε περίπτωση που το πρωτογενές πλεόνασμα κλείσει πάνω από τον στόχο, ένα τρίτο αυτής της διαφοράς μπορεί να πάει και στην ανάπτυξη.
Το ερώτημα που προκύπτει και θα κληθεί να απαντήσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα, είναι αν θα μπορέσει η κυβέρνηση να διαθέσει τα 700 εκατ. ευρώ για τα οποία μίλησε ο κ. Τσίπρας μέσα στο 2016 δεδομένου ότι θα υπάρχει η πίεση για την επίτευξη και του πρωτογενούς πλεονάσματος και για τη φετινή χρονιά.
2. Από την απόφαση να μην «παγώσουν» οι αυξήσεις όσων αμείβονται με βάση τα ειδικά μισθολόγια.
Η αλλαγή στάσης της κυβέρνησης για τα ειδικά μισθολόγια έχει ένα δημοσιονομικό κόστος της τάξεως των 118 εκατ. ευρώ, με το συγκεκριμένο ποσό να προκύπτει από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου που συνόδευσε τη σχετική τροπολογία η οποία κατατέθηκε την Παρασκευή.
Για να αποτρέψει τις έντονες αντιδράσεις, η κυβέρνηση κατέθεσε νομοτεχνική βελτίωση που δίνει το δικαίωμα στον υπουργό Οικονομικών να αναζητήσει ισοδύναμα μέτρα για να αποτρέψει το «πάγωμα» των αποδοχών.
Σύμφωνα με τη νομοτεχνική βελτίωση «η ως άνω διάταξη (σ.σ. το «πάγωμα» των αποδοχών στα ειδικά μισθολόγια) δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση που επιτευχθεί από τα εμπλεκόμενα υπουργεία ισοδύναμη δημοσιονομική εξοικονόμηση.
Τα μέτρα που επιτυγχάνουν το ισοδύναμο δημοσιονομικό αποτέλεσμα διαπιστώνονται με πράξη του υπουργού Οικονομικών και εγγράφονται στον προϋπολογισμό των ετών 2017 και 2018».
Για τα ειδικά μισθολόγια που υπάγονται στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Άμυνας ανέφεραν ότι έχουν ήδη βρεθεί οι κωδικοί από τους οποίους θα εξοικονομηθούν οι αντίστοιχες δαπάνες. Για τα υπόλοιπα ειδικά μισθολόγια (λιμενικοί, αστυνομικοί κ.λπ.) ο πρωθυπουργός είπε ότι θα αξιοποιηθεί μέρος των πόρων του «κοινωνικού ταμείου».
3. Από την ανακοίνωση του πρωθυπουργού να μην εισπραχθούν αναδρομικά τα ποσά που προκύπτουν από την περικοπή του ΕΚΑΣ. Για το 2016 έχουν εγγραφεί εξοικονομήσεις δαπανών ύψους περίπου 170 εκατ. ευρώ από την περικοπή του ΕΚΑΣ λόγω της εφαρμογής των νέων εισοδηματικών κριτηρίων.
Αν δεν εισπραχθούν τα αναδρομικά, θα λείψουν περίπου 70-80 εκατ. ευρώ. Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι και αυτά θα χρηματοδοτηθούν μέσω του ταμείου.
Και το Σάββατο και την Κυριακή, με νομοθετικές βελτιώσεις το υπουργείο Οικονομικών φρόντισε αφενός να φέρει κάποια εισπρακτικά μέτρα πιο κοντά, αφετέρου να αλλάξει κάποιους συντελεστές.
Έτσι:
* Ο φόρος 5 ευρώ (από 2,6 ευρώ που ισχύει) ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκατόλιτρο μπίρας θα ισχύσει άμεσα, από 1η Ιουνίου 2016 και όχι από 1η Ιανουαρίου του 2018, όπως προβλεπόταν αρχικά.
* Το τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας 5% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού έρχεται πιο νωρίς και επιβάλλεται από 1η Ιανουαρίου 2017 αντί 1η Ιουλίου 2017 που προβλεπόταν αρχικά.
* Καταργείται η απαλλαγή που έχουν βιομηχανίες και βιοτεχνίες από την επιβολή ΕΦΚ φυσικού αερίου. Η διάταξη έχει αναδρομικότητα από 1/1/2016.
* Παύει η αναδρομική ισχύς της φορολόγησης των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία, καθώς αντί από 1η/1/2016 το μέτρο θα ισχύει από 1η/6/2016. Επίσης, η νέα φορολογία για τα αμοιβαία κεφάλαια ακινήτων και φορολογικές ρυθμίσεις για τους ΟΣΕΚΑ θα ισχύσουν από 1η/6/2016 αντί αναδρομικά από 1η/1/2016.
Πέραν αυτών των μέτρων, που λειτουργούν άλλα υπέρ και άλλα εις βάρος των δημόσιων εσόδων, αποφασίστηκε και η επιβολή ενιαίου συντελεστή 35% στις εταιρείες τυχερών παιχνιδιών.
Αντικαταστάθηκε έτσι η διάταξη που προέβλεπε κλιμακωτό συντελεστή από 30% έως 35% ανάλογα με το ύψος των εσόδων.
Αντίστροφη μέτρηση για τα νέα μέτρα
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Η αντίστροφη μέτρηση για την εφαρμογή των νέων επώδυνων μέτρων, τα οποία θα κοστίσουν στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ, ξεκίνησε με την ψήφιση χθες του πολυνομοσχεδίου από τη Βουλή.
Από τον Ιούνιο, σε 9 ημέρες, τίθενται σε εφαρμογή τα πρώτα μέτρα που θα πλήξουν την αγορά, μειώνοντας την κατανάλωση, τους τζίρους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με ορατό πλέον τον κίνδυνο για νέα λουκέτα και αύξηση της ανεργίας, αλλά και θέτοντας εν αμφιβόλω την επίτευξη των εισπρακτικών στόχων με ό,τι φυσικά αυτό συνεπάγεται για τη δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων και την ορθή εκτέλεση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
Και όλα αυτά την ώρα που οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, φορολογικές και τελωνειακές, προς το Δημόσιο ξεπερνούν ήδη τα 90 δισ. ευρώ, καθώς κάθε μήνα οι φορολογούμενοι αφήνουν απλήρωτους φόρους και πρόστιμα στην εφορία που προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ.
Γεγονός που προβληματίζει έντονα τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, αφού γνωρίζουν ότι η φοροδοτική ικανότητα ακόμη και όσων έχουν αντέξει ύστερα από έξι χρόνια κρίσης έχει εξαντληθεί, ενώ πριν καν εφαρμοστούν τα νέα σκληρά μέτρα σε όλη τους την έκταση έρχεται ήδη ένα «καυτό» δεύτερο εξάμηνο με τον πρόσθετο φόρο εισοδήματος που θα κληθούν να πληρώσουν όλοι οι φορολογούμενοι, τον «ακριβότερο» φετινό ΕΝΦΙΑ, τυχόν δόσεις ρυθμίσεων, αλλά και τις τρέχουσες καθημερινές/μηνιαίες υποχρεώσεις στις οποίες πρέπει να ανταποκρίνονται.
Παρ’ όλα αυτά η κυβέρνηση φρόντισε ώστε οι αυξήσεις στην μπίρα και στο ίντερνετ να έρθουν νωρίτερα αφού, με σχετικές τροπολογίες που κατέθεσε στο πολυνομοσχέδιο και αποτελεί πλέον νόμου του κράτους, επισπεύδεται η αύξηση του ΕΦΚ στην μπίρα από την 1η Ιουνίου 2016, αντί της 1ης Ιανουαρίου 2018, αλλά και της φορολόγησης της σταθερής τηλεφωνίας από την 1η Ιανουαρίου 2017, αντί της 1ης Ιουλίου 2017.
Το νέο εμπροσθοβαρές «πακέτο» λιτότητας
Μετά και τις σχετικές τροπολογίες που κατέθεσε η κυβέρνηση στο πολυνομοσχέδιο, το νέο εμπροσθοβαρές «πακέτο» λιτότητας περιλαμβάνει:
2016
1. Τροποποίηση ΕΝΦΙΑ (ισχύς από 1/1/2016)
2. Κατάργηση της απαλλαγής που έχουν βιομηχανίες και βιοτεχνίες από την επιβολή ΕΦΚ φυσικού αερίου (1/1/2016)
3. Αύξηση στην παροχή σε είδος οχήματος (για τα εισοδήματα που αποκτώνται από το φορολογικό έτος 2016 και επόμενα)
4. Τροποποιήσεις στη μείωση φόρου των αγροτών (για τα εισοδήματα που αποκτώνται από το φορολογικό έτος 2016 και επόμενα)
5. Φορολογικές ρυθμίσεις για τις εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου (από 1.1.2016 και μετά)
6. Φορολογικές ρυθμίσεις για τις εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (από 1.1.2016 και μετά)
7. Φορολογικές ρυθμίσεις για τα Αμοιβαία Κεφάλαια Ακινήτων (άρθρο 20 ν.2778/1999) (από 1.1.2016 και μετά)
8. Φορολογικές ρυθμίσεις για τους ΟΣΕΚΑ (άρθρο 103 ν.4099/2012) (από 1.1.2016 και μετά)
9. Αύξηση κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24% και κατάργηση μείωσης ΦΠΑ στη δεύτερη ομάδα νήσων (από 1.6.2016)
10. Τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης (από 1.6.2016)
11. Επιβολή φόρου 5 ευρώ (από 2,6 ευρώ) ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκατόλιτρο μπίρας (από 1.6.2016)
12. Ε9 και απαλλαγή από τα πρόστιμα για τις δηλώσεις Ε9 που υποβλήθηκαν από 31.12.2014 (μέχρι και 29.7.2016)
13. Αύξηση φόρου πετρελαίου θέρμανσης (από 15.10.2016.)
14. Νέοι συντελεστές ταξινόμησης επιβατικών
15. Αλλαγές στον φόρο πολυτελείας
16. Ορισμός του κατ’ επάγγελμα αγρότη
2017
17. Νέα ανεξάρτητη αρχή δημοσίων εσόδων (από 1.1.2017)
18. Η παρακράτηση του φόρου μερισμάτων από 10% σε 15% (για τα εισοδήματα από 1-1-2017 και μετά)
19. Φόρος κατανάλωσης στα υγρά αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου (από 1.1.2017)
20. Φόρος κατανάλωσης στον καφέ (από 1.1.2017)
21. Αύξηση φόρου στα τσιγάρα (από 1.1.2017)
22. Αύξηση φόρου καυσίμων (από 1.1.2017)
23. Τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας (1.7.2017)
24. Φορολογική μεταχείριση της ωφέλειας που αποκτούν τα νομικά πρόσωπα, νομικές οντότητες καθώς και τα φυσικά πρόσωπα από τη διαγραφή μέρους ή του συνόλου του χρέους τους (ισχύει για οφειλές που την 31η Μαρτίου 2016 βρίσκονταν σε καθυστέρηση ή ήταν επίδικες ή ρυθμισμένες και για συμφωνίες εξωδικαστικού συμβιβασμού που συνάπτονται μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2017).
2018
25. Φόρος διαμονής σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια (από 1/1/2018)