Το ενδιαφέρον 33 πλοιοκτητών για ισάριθμα πλοία έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής το επενδυτικό σχέδιο Europa Ship Plan, που στόχο έχει την ανανέωση του ευρωπαϊκού και ελληνικού στόλου ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, αξιοποιώντας χρηματοδοτήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ μέσω του πακέτου Γιούνκερ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Το ενδιαφέρον 33 πλοιοκτητών για ισάριθμα πλοία έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής το επενδυτικό σχέδιο Europa Ship Plan, που στόχο έχει την ανανέωση του ευρωπαϊκού και ελληνικού στόλου ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, αξιοποιώντας χρηματοδοτήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ μέσω του πακέτου Γιούνκερ.
Την αποκάλυψη αυτή έκανε χθες σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) Χαράλαμπος Σημαντώνης στα γραφεία της Ένωσης, στη διάρκεια της οποίας παρουσιάσθηκε το Europa Ship Plan με τη συμμετοχή των Jose Anselmo, Special Advisor for the Motorways of the Sea και πρώην Principal Administrator of the European Commission, Carl Carlsson, CEO of Zero Vision Tool, Μιχάλη Σακκέλη, πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και του Παναγιώτη Ζαχαριουδάκη, managing director της Europa Venture εταιρείας εδικού σκοπού για το Europa Ship Plan.
Όπως είπε ο κ. Σημαντώνης μέχρι τώρα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 33 πλοιοκτήτες, μεταξύ των οποίων υπάρχουν και Ιταλοί, Πορτογάλοι, Ρουμάνοι και Βούλγαροι, με τη συντριπτική πλειονότητα να είναι βέβαια Έλληνες οι οποίοι ενδιαφέρονται να ενταχθούν στο πρόγραμμα για τη ναυπήγηση πλοίου. Ο κύκλος καταγραφής του ενδιαφέροντος θα συνεχισθεί για ένα ακόμη δίμηνο περίπου και στη συνέχεια αφού οριστικοποιηθεί η ποσότητα των πλοίων θα αρχίσουν οι πιο συγκεκριμένες επαφές με τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία.
Τα πλοία θα κατασκευαστούν εν σειρά στη βάση υπαρχόντων σχεδίων, χωρίς να αποκλείεται και η κατάρτιση νέων. Μέχρι στιγμής υπάρχει ενδιαφέρον για πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια, τρία πλοία μεταφοράς υγραερίου και multi-purpose πλοία. Θα κατασκευαστούν πλοία 10.000 dwt και 24.000 dwt, χωρίς να αποκλείεται και η κατασκευή κάποιου μεγαλύτερου, π.χ. μέχρι 30.000 dwt, εάν ο πλοιοκτήτης το επιθυμεί.
Σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, σύμφωνα με τον κ. Σακκέλη, έχουν σχεδιαστεί πλοία τεσσάρων ειδών (120 μέτρων, 150 μέτρων, 180-200 μέτρων για τις γραμμές της Κρήτης και 70-80 μέτρων για τα μικρά νησιά). Τα πλοία θα καίνε φυσικό αέριο και συμβατικό καύσιμο και στόχος του όλου εγχειρήματος είναι τα περισσότερα από τα πλοία να είναι έτοιμα μέχρι το 2020 που αλλάζουν οι προδιαγραφές στη χρήση καυσίμων στα ευρωπαϊκά ύδατα.
Ο κ. Ζαχαριουδάκης σημείωσε ότι μέχρι στιγμής η ομάδα του Europa Ship Plan έχει μιλήσει με 25 ναυπηγεία, τα οποία και θα ωφεληθούν από το μεγάλο αυτό ναυπηγικό πρόγραμμα, εφόσον συμφωνήσουν με τους πλοιοκτήτες. Για να επιτύχει το πρόγραμμα, συμπλήρωσε ο κ. Ζαχαριουδάκης, θα πρέπει να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακος. Επίσης τονίσθηκε ότι θα γίνει προσπάθεια από την πλευρά της κυβέρνησης να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα και τα ελληνικά ναυπηγεία.
Το συνολικό ποσό χρηματοδότησης του προγράμματος μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Όπως χαρακτηριστικά είπε σε παρέμβαση του ο γενικός γραμματέας της ΕΕΝΜΑ Γιώργος Αλεξανδράτος, το project αυτό περισσότερο θα πρέπει να ενδιαφέρει τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία τα οποία για πρώτη φορά στην ιστορία τους έχουν τη δυνατότητα να εισπράξουν ένα δισ. ευρώ.
Ο κ. Carlsson, εκπρόσωπος του Zero Vision Tool, που είναι το αντίστοιχο πρόγραμμα που τρέχει στη Βόρειο Ευρώπη, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνεργασία και με το Europa Ship plan, ενώ ανακοίνωσε ότι υλοποιεί ήδη 20 προγράμματα κυρίως μετασκευής πλοίων με σκοπό τη χρήση πιο «πράσινων» καυσίμων. Ο κ. Anselmo από την πλευρά του υπογράμμισε ότι οι πλοιοκτήτες έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία και πρέπει να αξιοποιήσουν την ευκαιρία.
Σημειώνεται ότι το Europa Ship Plan που οργάνωσε η ΕΕΝΜΑ σε συνεργασία με τον ΣΕΕΝ, αξιοποιεί διαφορετικά πρωτοποριακά χρηματοδοτικά εργαλεία του πακέτου Γιούνκερ και όπως τονίσθηκε είναι μια μοναδική ευκαιρία για την ανανέωση του Στόλου Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και την αποτελεσματική εφαρμογή των περιβαλλοντικών οδηγιών, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει χρηματοδοτικές δυσκολίες.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χθες μέσω του Europa Ship Plan, ο πλοιοκτήτης εφόσον το σχέδιό του είναι βιώσιμο μπορεί να εξασφαλίσει 25% χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το υπόλοιπο μέχρι το 80% από τις εμπορικές τράπεζες με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.