Για «πώληση» και όχι «προστασία» των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων κάνει λόγο η ΕΣΕΕ, ασκώντας κριτική στον μόνιμο μηχανισμό δράσης των εταιρικών δανείων.
Για «πώληση» και όχι «προστασία» των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων κάνει λόγο η ΕΣΕΕ, ασκώντας κριτική στον μόνιμο μηχανισμό δράσης των εταιρικών δανείων.
Σύμφωνα με την Συνομοσπονδία, εξίσου ανησυχητική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι μικρά funds αναζητούν μεγάλες συμφωνίες στην ελληνική αγορά, που προσφέρονται να αγοράσουν δάνεια αξίας 30 δισ. ευρώ, καθώς ακόμη και σε περίπτωση που εισπράξουν το 15% θα αποκομίσουν κέρδη της τάξεως των 4,5 δισ. ευρώ.
«Η ΕΣΕΕ θα διατηρήσει και θα ενισχύσει τις υπηρεσίες του Δικηγόρου του εμπόρου και της δραστηριότητας “στα δύσκολα μαζί” για την υποστήριξη δανειοληπτών εμπόρων και μικρομεσαίων της αγοράς» διαβεβαιώνει στη συνέχεια.
Συνολικά, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν 40 δισ. ευρώ μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα και 20 δισ. ευρώ οι μικρομεσαίες (συμπεριλαμβανομένων των πολύ μικρών και των ελεύθερων επαγγελματιών), ενώ εκκρεμούν περίπου 3,5 δισ. μη εξυπηρετούμενα δάνεια του ΤΕΜΠΜΕ/ΕΤΕΑΝ με εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου.
Οι κλάδοι με τα υψηλότερα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα είναι η κλωστοϋφαντουργία με 71%, η βιομηχανία χαρτιού και ξύλου με 63%, ο αγροτικός κλάδος με 61%, το εμπόριο με 54%, οι κατασκευές με 49%, η μεταποίηση με 48%, οι επιχειρήσεις αξιοποίησης ακινήτων με 46% και οι ναυτιλιακές εταιρείες με 27%.
Βασικοί άξονες της συμφωνίας
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, έχει επέλθει συμφωνία με τους θεσμούς για το ενδιάμεσο καθεστώς προστασίας των «κόκκινων» δανείων, η οποία καλύπτει περίπου το 93% του συνόλου στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας. Υπενθυμίζεται ότι με την πρόσφατη αναμόρφωση του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (νόμος «Κατσέλη»), έχει διασφαλιστεί η ένταξη στις προστατευτικές ρυθμίσεις του νόμου για περίπου 2 στους 3 δανειολήπτες. Η διαπραγμάτευση στο σκέλος που αφορά στα «κόκκινα» δάνεια έχει καταλήξει στους εξής άξονες:
Πλαίσιο προστασίας
Οι μη τραπεζικές εταιρείες στις οποίες θα μπορούν να μεταβιβάζονται δάνεια, υποχρεώνονται να χρησιμοποιούν εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων με έδρα την Ελλάδα, που θα αδειοδοτούνται και θα εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), με βάση ένα αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο. Όλοι οι κανόνες που ισχύουν για τις τράπεζες αναφορικά με την προστασία του Καταναλωτή, τον Κώδικα Δεοντολογίας, τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης για τον καθορισμό των δόσεων βάσει της πραγματικής δυνατότητας αποπληρωμής, τον αναμορφωμένο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (νόμος «Κατσέλη»), θα ισχύουν και για τις συγκεκριμένες εταιρείες.
Πριν από τη μεταβίβαση μη εξυπηρετούμενων δανείων οι τράπεζες οφείλουν να έχουν κάνει πρόσφατη εμπεριστατωμένη και ουσιαστική πρόταση ρύθμισης στους δανειολήπτες, ενώ οφείλουν να επιδεικνύουν αυξημένη ευαισθησία για τις ευπαθείς ομάδες. Μετά τη μεταβίβαση των δανείων, οι μη τραπεζικές εταιρείες θα πρέπει να ακολουθήσουν εκ νέου τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας και να κάνουν πρόταση ρύθμισης, με βάση τη δυνατότητα αποπληρωμής και λαμβάνοντας υπ' όψιν τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης.
Θεσμοί υποστήριξης
Ιδρύεται και τίθεται σε λειτουργία η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, που θα επεξεργάζεται τα δεδομένα και θα προτείνει βελτιωτικές παρεμβάσεις προς το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, το οποίο επανενεργοποιείται με ουσιαστικές αρμοδιότητες. Παράλληλα, αναπτύσσεται ένα ευρύ Δίκτυο Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών με 30 Κέντρα σ' όλη τη χώρα, ενώ οι συγκεκριμένες εξελίξεις συνιστούν αντικείμενο μελέτης και επεξεργασίας της ΕΣΕΕ, που διατηρεί τη δραστηριότητα «στα δύσκολα μαζί» ως εργαλείο βοήθειας της μικρής επιχείρησης και του μικρομεσαίου εμπόρου.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διευθέτηση ενός τόσο κομβικού ζητήματος είναι η ενίσχυση των δικαστηρίων και η επιτάχυνση της διεκπεραίωσης εκκρεμών υποθέσεων υπερχρεωμένων νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Η πρόβλεψη διαχειριστών αφερεγγυότητας και θέσπισης Φορέα Πιστοποίησης Φερεγγυότητας, πρέπει να γίνει μόνο κάτω από ένα αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας, το οποίο θα αντιμετωπίζει φαινόμενα υπερχρέωσης, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα διόδους πρόσβασης σε νέες μορφές δανεισμού.
Αναδιάρθρωση επιχειρηματικών δανείων
Σημειώνεται ακόμη, ότι έχει συμφωνηθεί η θέσπιση κατάλληλου πλαισίου εξωδικαστικής επίλυσης υποθέσεων για υπερχρεωμένες μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, που θα αντιμετωπίζει το συνολικό όγκο χρεών προς: τράπεζες, Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία. Ο έλεγχος βιωσιμότητας και τα εργαλεία αναδιάρθρωσης, θα πρέπει να διενεργούνται και να επιλέγονται με γνώμονα την εξυγίανση των επιχειρήσεων και την αξιοπρεπή διαβίωση των ελεύθερων επαγγελματιών. Ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης είναι κατάλληλα δομημένος, ώστε να αποκλείει επιχειρήσεις που δεν ρυθμίζουν τα χρέη τους κατ' επιλογή (στρατηγικοί κακοπληρωτές) και να επικεντρώνεται στη διάσωση των κατά τα άλλα υγιών επιχειρήσεων.