Έλλειμμα 147.500 αξιωματικών θα εμφανίζει ο παγκόσμιος στόλος το 2025, σύμφωνα με την ανανεωμένη έκθεση για το παγκόσμιο ναυτεργατικό δυναμικό που δημοσιοποίησαν η Bimco και το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS).
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Έλλειμμα 147.500 αξιωματικών θα εμφανίζει ο παγκόσμιος στόλος το 2025, σύμφωνα με την ανανεωμένη έκθεση για το παγκόσμιο ναυτεργατικό δυναμικό που δημοσιοποίησαν η Bimco και το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS).
Η έκθεση, που εκπονήθηκε για λογαριασμό των δύο φορέων της ναυτιλίας από τη Manpower, επαναλαμβάνεται ανά πενταετία και καταγράφει την ακριβή κατάσταση του διεθνούς ναυτεργατικού δυναμικού. Στοχεύει στο να παράσχει μία εκτίμηση για την ισορροπία μεταξύ της παγκόσμιας προσφοράς ποιοτικών και ανταγωνιστικών ναυτικών που είναι διαθέσιμοι να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην παγκόσμια ναυτιλία και της ζήτησης από την πλευρά της βιομηχανίας για ναυτικούς που θα λειτουργήσουν τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο.
Αναλυτικότερα, ο αριθμός των προσφερόμενων ναυτικών για το 2015 υπολογίστηκε σε 1.647.500, εκ των οποίων 774.000 είναι αξιωματικοί και 873.500 κατώτερο πλήρωμα.
Η προσφορά αυξήθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια τόσο σε ό,τι αφορά τους αξιωματικούς όσο και τα κατώτερα πληρώματα. Το 2005 οι αξιωματικοί ανέρχονταν σε 466.000, ενώ το 2010 έφθασαν τις 624.000 και το 2015 τις 774.000. Ο αριθμός των αξιωματικών αυξήθηκε κατά 34% μεταξύ 2005 και 2010 και περίπου 24% το 2015 σε σύγκριση με το 2010.
Αντιστοίχως ο αριθμός των ναυτικών (κατώτερο πλήρωμα) αυξήθηκε από 721.000 το 2005 σε 747.000 το 2010 και σε 873.000 το 2015. Το σύνολο των ναυτικών που προσφέρονταν για απασχόληση στον παγκόσμιο στόλο ήταν 1.187.000 το 2005, 1.371.000 το 2010 και 1.647.000 το 2015.
Η Κίνα, οι Φιλιππίνες, η Ινδονησία, η Ρωσία και η Ουκρανία είναι οι πέντε χώρες με το μεγαλύτερο «πληθυσμό» προσφερόμενων ναυτικών. Σε ό,τι αφορά τους αξιωματικούς, πάλι προηγείται η Κίνα και ακολουθούν οι Φιλιππίνες, ωστόσο στην τρίτη θέση βρίσκουμε την Ινδία, στην τέταρτη την Ινδονησία και στην Πέμπτη τη Ρωσία. Στα κατώτερα πληρώματα η κατάταξη είναι διαφορετική, καθώς στην πρώτη θέση είναι οι Φιλιππίνες, στη δεύτερη η Κίνα και ακολουθούν Ινδονησία, Ρωσία, Ουκρανία. Από την πλευρά της ζήτησης η έκθεση αρχικά υπολογίζει τον παγκόσμιο στόλο, ο οποίος αποτελείται από 68.723 πλοία. Η μεγαλύτερη κατηγορία είναι τα πλοία γενικού φορτίου που αποτελούν το 31% του συνόλου του στόλου και ακολουθούν τα bulk carriers που αποτελούν το 16% του στόλου και στη συνέχεια τα offshore πλοία με 10%.
Η συνολική ζήτηση για ναυτικούς υπολογίστηκε το 2015 σε 1.545.000, εκ των οποίων 790.000 είναι αξιωματικοί και 754.000 κατώτερο πλήρωμα.
Η εκτιμώμενη ζήτηση για αξιωματικούς το 2015 αυξήθηκε 24,1% σε σχέση με το 2010, όταν ο αριθμός τους ήταν 637.000. Επίσης το 2010 αυξήθηκε κατά 33,82% έναντι του 2005, όταν ο αριθμός τους ήταν 476.000. Στα κατώτερα πληρώματα το 2005 η ζήτηση υπολογίστηκε σε 586.000 ναυτικούς, το 2010 έφθασε τις 747.000 ναυτικούς και το 2015 σε 754.000 ναυτικούς. Το σύνολο ήταν 1.062.000 το 2005, ενώ το 2010 αυξήθηκαν σε 1.384.000 και το 2015 σε 1.545.000.
Με βάση τα παραπάνω η έκθεση διαπιστώνει ένα τρέχον έλλειμμα περίπου 16.500 αξιωματικών, αλλά παράλληλα προκύπτει η ανάγκη για επιπλέον 147.500 αξιωματικούς μέχρι το 2025 για την εξυπηρέτηση του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.
Προβλέψεις βάσει προσφοράς και ζήτησης
Σύμφωνα με τη «Μanpower Report 2015», το 2025 ο αριθμός των προσφερόμενων αξιωματικών θα είναι 805.000, ενώ η ζήτηση θα φθάνει σε 952.000, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται ένα έλλειμμα 147.500 αξιωματικών ή 18,3% του συνόλου. Το 2020 οι προσφερόμενοι αξιωματικοί θα φθάνουν τις 789.000, ενώ η ζήτηση υπολογίζεται σε 881.500, με αποτέλεσμα το έλλειμμα να είναι 92.000 αξιωματικοί ή το 11,7% του συνόλου. Το 2015 το έλλειμμα σε αξιωματικούς υπολογίστηκε σε 16.500. Στο κατώτερο πλήρωμα πάντα η προσφορά είναι υψηλότερη από τη ζήτηση.