Μια ευκαιρία για διασυνδέσεις υψηλού επιπέδου έδωσε σε επιχειρηματίες και κορυφαία στελέχη το 27ο Συνέδριο Ηγεσίας της ΕΑΣΕ (Εταιρεία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων), με θέμα τις αυταπάτες, του οποίου η αυλαία έπεσε το Σάββατο 14 Μαΐου, στο Grand Resort Lagonissi, μια διήμερη εκδήλωση που είχε την υποστήριξη της «Ναυτεμπορικής» και του naftemporiki.gr ως χορηγών επικοινωνίας.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Μια ευκαιρία για διασυνδέσεις υψηλού επιπέδου έδωσε σε επιχειρηματίες και κορυφαία στελέχη το 27ο Συνέδριο Ηγεσίας της ΕΑΣΕ (Εταιρεία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων), με θέμα τις αυταπάτες, του οποίου η αυλαία έπεσε το Σάββατο 14 Μαΐου, στο Grand Resort Lagonissi, μια διήμερη εκδήλωση που είχε την υποστήριξη της «Ναυτεμπορικής» και του naftemporiki.gr ως χορηγών επικοινωνίας.
Κλείνοντας τις εργασίες του συνεδρίου, ο Γιάννης Αναστασόπουλος, σύμβουλος διοίκησης ΕΑΣΕ, αφού επεσήμανε την 30ετή δράση της ΕΑΣΕ, συνόψισε τα συμπεράσματα, σημειώνοντας ότι εάν ο ηγέτης παραμείνει εγκλωβισμένος στη «ζώνη άνεσης» (comfort zone) και εάν δεν τολμήσει το διαφορετικό, προσαρμόζοντας πρακτικές και συνήθειες στις νέες συνθήκες, οι εξελίξεις θα τον προσπεράσουν.
Αναγνώρισε ότι οι επιτυχίες οδηγούν συχνά τον ηγέτη σε υπέρμετρη αυτοπεποίθηση και μια ψευδή αίσθηση παντοδυναμίας, που οικοδομεί τη βεβαιότητα ότι «τα ξέρει όλα».
«Έτσι γίνεται απόλυτος, αρέσκεται σε κολακείες, παύει να ακούει τη γνώμη των άλλων, πιστεύοντας στο δικό του αλάθητο κι έτσι χάνει την επαφή με την πραγματικότητα. Βρίσκεται, με λίγα λόγια, εγκλωβισμένος στο κουτί του, ζώντας σε αυταπάτες». Γι’ αυτό, όπως εξήγησε, είναι τόσο σημαντικό να υπάρχει ένας μηχανισμός αποτροπής - ένας τρόπος να διαγιγνώσκεται έγκαιρα η αυταπάτη σε πρώιμο στάδιο.
Στο πλαίσιο των εργασιών του συνεδρίου παρουσιάστηκαν εμπειρίες ηγεσίας που κατέδειξαν ότι χωρίς αίσθηση της πραγματικότητας δεν μπορείς να ηγηθείς.
Μια τέτοια ιστορία αφηγήθηκε ο Κώστας Μαχαίρας, πρόεδρος Δ.Σ. ΙΕΛΚΑ, τ. EVP ομίλου Delhaize. Βρέθηκε στην ΑΒ από συγκυρία, καθώς δεν ήταν στόχος του να συνεχίσει με το λιανεμπόριο κι έκτοτε, όπως λέει ο ίδιος, έχει διανύσει πάνω από 9.000 αεροπορικά χιλιόμετρα. «Τότε ήταν μια εποχή που το ελληνικό λιανεμπόριο έπρεπε να είχε ήδη πτωχεύσει…» Έτσι είχε πει σε μια συνάντηση με έναν Bέλγο με γαλλική επιρροή. Κλήθηκε εν συνεχεία να απολογηθεί για την καθαρή του γλώσσα, αφού οι δηλώσεις του είχαν επιπτώσεις (στην ΑΒ, αλλά και στις μετοχές της Delhaize).
«Πρέπει να καταλάβετε πού είναι οι ευκαιρίες στην αγορά» τους είπε αντί απολογίας. «Αποδείξαμε ότι έκαναν λάθος που έβλεπαν τη γωνιά της Ελλάδος λίγο διαφορετικά… Τους αποδείξαμε ότι είχαν κάνει λάθος στην Πορτογαλία, απ’ όπου έφυγαν και δεν έπρεπε να επαναλάβουν στην Ελλάδα τα ίδια λάθη».
Success stories
Ας σημειωθεί ότι όταν ο κ. Μαχαίρας πήγε στην ΑΒ Βασιλόπουλος το ‘97, η εταιρεία είχε 15 καταστήματα και η Delhaize, που ήρθε το ‘90, ήταν εισηγμένη εταιρεία σε διεθνή χρηματιστήρια.
Η ΑΒ με διεθνή κριτήρια ήταν πολύ κάτω των προσδοκιών, καθώς απέδιδε μικρά κέρδη με τζίρο 175 εκατ. ευρώ. Ήθελε όμως αλλαγή στρατηγικής και ο κ. Μαχαίρας έπεισε τη βελγική αντιπροσωπία για το σχέδιό του.
Όταν ανέλαβε, όπως περιγράφει ο ίδιος, ζήτησε από τον ιδρυτή της ΑΒ να μην πλησιάζει το κτήριο της εταιρείας σε απόσταση 5 χιλιομέτρων!
Η διοίκηση του Γεράσιμου Βασιλόπουλου, που είχε το 22% της εταιρείας, ήταν δεκτική στις αλλαγές και μαζί κατάφεραν να αποτρέψουν επιθυμίες των Βέλγων συνεταίρων τους όπως π.χ. την αλλαγή επωνυμίας της εταιρείας (σε ΑΒ Delhaize). Ενδιαφέρον έχει πώς ενοποιήθηκαν οι διαφορετικές κουλτούρες.
Ο κ. Μαχαίρας σχολίασε ότι «η διοίκηση της εταιρείας είχε τη βασιλοπουλική σχολή και τη βελγική. Είχαν χωριστεί σε ομάδες - οι μεν εξυπηρετούσαν τον θείο και οι άλλοι τους Βέλγους. Το κακό είναι ότι όλοι νόμιζαν πως ήξεραν την εταιρεία και τους συναδέλφους τους. Νόμιζαν ότι ήξεραν τους πελάτες τους. Ένας leader δε λέει ποτέ νομίζω. Μ’ αυτή την ομάδα όπως ήταν τότε δεν θα μπορούσαμε να πάμε μακριά... Έπρεπε να πιστέψουν για να ακολουθήσουν τη νέα στρατηγική».
Αλλά και η Λάρα Μπαράζι Γερουλάνου, που ανέλαβε τα Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς το 1998, περιέγραψε πως το success story δεν είναι εύκολη υπόθεση.
«Όταν ανέλαβα το ’98 χάναμε λεφτά, σε ένα εχθρικό περιβάλλον, καθώς κάποιοι έλεγαν ότι μάλλον θα έπρεπε να εξαφανιστούμε. Είχαμε επενδύσει πολύ στην ανάπτυξη. Είχαμε πιέσεις…» σημείωσε χαρακτηριστικά περιγράφοντας πως η οικογενειακή εταιρεία κατάφερε σήμερα να κυριαρχεί στη Μεσόγειο.
Τόνισε ότι κάποια λάθη θα μπορούσαν να μην είχαν γίνει και εξήγησε ότι όλα αφορούσαν θέματα αυταπάτης. «Βλέπαμε cash flow, ρευστότητα και χάναμε τον μακρόχρονο ορίζοντα. Η αυταπάτη παίζει σημαντικό ρόλο…» τόνισε.
Παιδεία...
Το δικό του στίγμα πρόσθεσε στη διοργάνωση ο Dr Aaron Ciechanover, Distinguished Professor, Nobel Prize laureate, τον οποίο προλόγισε ο Δανιήλ Μπεναρδούτ, διευθύνων σύμβουλος ΣΙΔΜΑ ΑΕ.
Κορυφαίος επιστήμονας ο κ. Ciechanover, παρουσία της πρέσβεως του Ισραήλ Ιρίτ Μπεν Αμπά, μίλησε για την ηγεσία, την επιχειρηματικότητα και την παιδεία, ενώ από την πλευρά της η Barbara Oakley, Professor of Engineering, Oakland University, Co-teacher Coursera αναφέρθηκε στην προπόνηση μυαλού, σημειώνοντας ότι κάθε καινούργιο πράγμα που μαθαίνεις, σε βοηθάει να αναπτύξεις ένα νευρωνικό κύκλωμα, που σε κρατάει «ευέλικτα έτοιμο».
Στη δύναμη της ελπίδας αναφέρθηκε ο Στέλιος Στυλιανίδης, ψυχίατρος - ψυχαναλυτής, καθ. Κοινωνικής Ψυχιατρικής, Πάντειο Πανεπιστήμιο, ενώ τη δική του εμπειρία παρέθεσε ο συγγραφέας Χρήστος Χωμενίδης, που λέει ότι «ζωή χωρίς αφήγηση είναι ζωή χωρίς νόημα».