«Βόμβα» ικανή να προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στον κλάδο των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες (ΟΣΕΚΑ) αποτελεί η, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», σκέψη στελεχών του υπουργείου Οικονομικών να εντάξουν στο επικείμενο νομοσχέδιο που αφορά τα «κόκκινα» δάνεια, τον «κόφτη» κ.λπ. ρύθμιση που θα προβλέπει φορολόγηση του ενεργητικού όλων των ΟΣΕΚΑ και θα υπολογίζεται βάσει της κατηγορίας της επένδυσης.
Από την έντυπη έκδοση
Της Ιουλίας Ζαφόλια
[email protected]
«Βόμβα» ικανή να προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στον κλάδο των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες (ΟΣΕΚΑ) αποτελεί η, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», σκέψη στελεχών του υπουργείου Οικονομικών να εντάξουν στο επικείμενο νομοσχέδιο που αφορά τα «κόκκινα» δάνεια, τον «κόφτη» κ.λπ. ρύθμιση που θα προβλέπει φορολόγηση του ενεργητικού όλων των ΟΣΕΚΑ και θα υπολογίζεται βάσει της κατηγορίας της επένδυσης.
Τα συνολικά κεφάλαια που θα αφορά η επιβάρυνση αυτή ανέρχονται σε περίπου 7 δισ. ευρώ. «Πρόκειται για πρωτοφανή απόφαση, η οποία στερείται κάθε λογικού επιχειρήματος, αποτελεί ελληνική αποκλειστικότητα και έχει ένα μόνο βέβαιο αποτέλεσμα: Θα ανοίξει τις πόρτες για μεταφορά από την Ελλάδα στο εξωτερικό ενός ολόκληρου κλάδου, αυτού της διαχείρισης κεφαλαίων» υπογραμμίζουν εκπρόσωποι ΟΣΕΚΑ.
Οι ΑΕΔΑΚ (Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων), οι ΑΕΕΧ (Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου) και οι ΑΕΕΑΠ (Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία) θα έρθουν αντιμέτωπες με υψηλή φορολόγηση πάνω στο ενεργητικό τους, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία θα τις εντάξει η προωθούμενη ρύθμιση.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», τα Αμοιβαία Κεφάλαια διαχείρισης διαθεσίμων θα φορολογηθούν με 0,05% στο ενεργητικό τους σε ετήσια βάση, τα Ομολογιακά Αμοιβαία Κεφάλαια με 0,35%, τα Μικτά με 0,5%, ενώ τα Μετοχικά Α/Κ θα φορολογηθούν με 0,75% στο ενεργητικό τους. Στην ίδια υψηλή κατηγορία του 0,75% αναμένεται να ενταχθούν και οι ΑΕΕΧ, ΑΕΕΑΠ.
Το φορολογικό καθεστώς που σήμερα διέπει τα Αμοιβαία Κεφάλαια είναι 10% επί του εκάστοτε ισχύοντος επιτοκίου πράξεων κύριας αναχρηματοδότησης τους Ευρωσυστήματος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας προσαυξανόμενου ως εξής:
α) για ΟΣΕΚΑ χρηματαγοράς άνευ προσαυξήσεως
β) για ομολογιακούς ΟΣΕΚΑ, κατά είκοσι πέντε εκατοστά της μονάδας (0,25)
γ) για μικτούς ΟΣΕΚΑ κατά πέντε δέκατα της μονάδας (0,5)
δ) για μετοχικούς ΟΣΕΚΑ και για κάθε άλλη νέα κατηγορία ΟΣΕΚΑ κατά μία μονάδα.
Ένα παράδειγμα των αλλαγών που επιφέρει η προωθούμενη ρύθμιση είναι η εξής: Σήμερα, ένα μετοχικό Αμοιβαίο Κεφάλαιο έχει φορολόγηση 0,10%, ενώ με το νέο καθεστώς η φορολόγηση θα αυξηθεί σε 0,75%.
Η σκέψη για φορολόγηση του ενεργητικού των ΟΣΕΚΑ δεν αποτελεί φετινή ιστορία, έχει επιχειρηθεί τα τελευταία τουλάχιστον τρία χρόνια, ωστόσο του πρόχειρου σχεδιασμού ή των αδικαιολόγητων εμμονών επικρατούσε η λογική και αποφεύχθηκαν τα χειρότερα.
Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι ακόμα και οι εκπρόσωποι των φορέων που αφορά άμεσα η ρύθμιση αυτή, αλλά και λοιποί φορείς της ευρύτερης κεφαλαιαγοράς πληροφορήθηκαν την προωθούμενη διάταξη σχεδόν εντός του Σαββατοκύριακου και μάλλον τυχαία, δεδομένου ότι δεν υπήρξε καμία επίσημη πληροφόρηση, έστω σε επίπεδο ενημέρωσης.
«Ο θεσμός των Αμοιβαίων Κεφαλαίων αποτελεί την ενδιάμεση χρηματοδότηση ανάπτυξης της οικονομίας. Οποιοδήποτε αντικίνητρο στη βάση αυτή είναι προφανές ότι λειτουργεί αποτρεπτικά όχι μόνο για τους εγχώριους, αλλά και τους διεθνείς επενδυτές.
Ελληνική «πατέντα»
Η “πατέντα” φορολόγησης των ενεργητικών των ΟΣΕΚΑ είναι ασφαλώς ελληνική, στις ξένες αγορές τα ενεργητικά παραμένουν αφορολόγητα, ενώ φορολογείται η υπεραξία του επενδυτή και αυτό ακριβώς είναι το λογικό» σημειώνει στη «Ν» επικεφαλής ΑΕΕΑΠ, θυμίζοντας πως η ύπαρξη αυτών των εταιρειών στοχεύει στο εξής: Σε συνδυασμό με τις οργανωμένες αγορές και με την ύπαρξη φορολογικών κινήτρων να βοηθούν στην ανάπτυξη των «ώριμων επιχειρηματικά» εισηγμένων εταιρειών, του real estate, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Έχει αξία να υπενθυμίσουμε πως μόλις το 2013 ψηφίσθηκε ο Ν. 4141 ο οποίος ανανέωνε το περιβάλλον λειτουργίας του συνόλου των οργανισμών συλλογικών επενδύσεων, ώστε -λαμβάνοντας φορολογικά κίνητρα- να συνδράμουν στην αναπτυξιακή πολιτική της τότε κυβέρνησης. Επρόκειτο για μία κίνηση, που μετά από πολλές δεκαετίες επεδίωξε τη διαμόρφωση επενδυτικού περιβάλλοντος ίδιου με το ήδη διαμορφωμένο σε Ευρώπη και Αμερική.
Ήδη, εταιρείες του κλάδου σκέπτονται και σχεδιάζουν την «επόμενη μέρα» όσον αφορά τόσο την αντιμετώπιση της νέας πραγματικότητας σε σχέση με τους πελάτες τους όσο και το μέλλον των ίδιων των εταιρειών.
Υπάρχουν σκέψεις απορρόφησης του επιπλέον κόστους φορολόγησης από τις ίδιες τις εταιρείες ώστε να μην επιβαρυνθούν οι επενδυτές-μεριδιούχοι, ενώ ιδιαίτερα ρεαλιστικό είναι πλέον το ενδεχόμενο μεταφοράς των προϊόντων τους (Αμοιβαίων Κεφαλαίων εν προκειμένω) στο εξωτερικό. Με την εξέλιξη αυτή, το κράτος θα χάσει και τον φόρο που εισπράττει σήμερα, ενώ οι εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων θα απαλλαγούν από την όποια σχετική επιβάρυνση και προφανώς θα αξιοποιήσουν καλύτερα τα δεδομένα του περιβάλλοντος στο οποίο θα λειτουργούν.
Και ας μην ξεχνάμε κάτι πολύ σημαντικό: Δεν έχουμε δει ακόμα την αντίδραση και τις συνέπειες που θα έχει η εξέλιξη αυτή όσον αφορά το μέλλον της προσέλκυσης επενδύσεων στην Ελλάδα των τριών ξένων φορέων που επένδυσαν σε ΑΕΕΑΠ στην Ελλάδα μεσούσης της κρίσης.
Δεδομένου ότι εκπροσωπούν διαφορετικές εταιρείες επενδυτών, είναι προφανές ότι αρνητική εντύπωση θα έχει αρνητικό αντίκτυπο για τη φερεγγυότητα του επενδυτικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, σε μία περίοδο που οδεύουμε προς την ολοκλήρωση της πολυπόθητης συμφωνίας, εξέλιξη δυνάμει ικανή να επαναφέρει επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας.
Κίνδυνος φυγής στο εξωτερικό
«Σημαντικότερο όλων είναι το εξής: Παγιώνεται και διευρύνεται σε ολοένα και περισσότερους κλάδους του επιχειρείν η σκέψη φυγής στο εξωτερικό. Το επενδυτικό κλίμα όπως διαμορφώνεται πλέον στη χώρα μας όχι μόνο δεν θα προσελκύσει επενδυτές, αλλά ανοίγει τις πόρτες για να αποχωρήσουν οι εγχώριες εταιρείες» δηλώνει στη «Ν» επικεφαλής μίας από τις μεγαλύτερες ΑΕΔΑΚ της χώρας.