Σκληρή αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες στο παρασκήνιο του ελληνικού επαγγελματικού yachting, με φόντο τον «έλεγχο» της σημαίας στο Αιγαίο. Η κόντρα ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τους φορείς έχει φουντώσει, αφού σύμφωνα με πληροφορίες το Ταμείο πρότεινε στο Μέγαρο Μαξίμου να προωθήσει άμεσα νομοθετικό πλαίσιο για την πλήρη κατάργηση του καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής. Γεγονός που θα ανατρέψει τις λεπτές ισορροπίες στο Αιγαίο, αφού μεταξύ άλλων θα δώσει το δικαίωμα στα εκατοντάδες ξύλινα τουρκικά σκάφη να κάνουν ναύλους στα ελληνικά νησιά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σκληρή αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες στο παρασκήνιο του ελληνικού επαγγελματικού yachting, με φόντο τον «έλεγχο» της σημαίας στο Αιγαίο. Η κόντρα ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τους φορείς έχει φουντώσει, αφού σύμφωνα με πληροφορίες το Ταμείο πρότεινε στο Μέγαρο Μαξίμου να προωθήσει άμεσα νομοθετικό πλαίσιο για την πλήρη κατάργηση του καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής. Γεγονός που θα ανατρέψει τις λεπτές ισορροπίες στο Αιγαίο, αφού μεταξύ άλλων θα δώσει το δικαίωμα στα εκατοντάδες ξύλινα τουρκικά σκάφη να κάνουν ναύλους στα ελληνικά νησιά.
Τα στελέχη του ελληνικού επαγγελματικού yachting θεωρούν ότι πρόκειται για «xτύπημα κάτω από τη μέση», αφού πριν από λίγους μήνες είχε υπάρξει μια άτυπη συμφωνία ανάμεσα σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς για κατάργηση του περιορισμού των 12 επιβατών αλλά και για κοινή προσπάθεια λειτουργίας του ηλεκτρονικού μητρώου, ώστε να περιοριστούν τα «μαύρα» ναυλοσύμφωνα. Μητρώο που παρά το γεγονός ότι είναι νόμος του κράτους από το 2014 δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα. Στην άτυπη συμφωνία προβλεπόταν ακόμα και η έκδοση άδειας επαγγελματικού σκάφους, όπως συμβαίνει και στα υπό ελληνική σημαία σκάφη, ενώ παράλληλα θα παρέμενε σταθερή η εξαίρεση των ξύλινων σκαριών με τρίτη σημαία.
Η κατάσταση είναι κρίσιμη, αφού ακόμα και στο προσκήνιο, στα εγκαίνια του 15ου East Μed Yacht Show στη μαρίνα Ζέας, στο οποίο χορηγός επικοινωνίας είναι η «Ν», στάλθηκαν μηνύματα προς όλες τις κατευθύνσεις.
Ειδικότερα, στον χαιρετισμό του ο Γιώργος Βερνίκος πρόεδρος της Οικονομικής Κοινωνικής Επιτροπής Ελλάδος και επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) έκανε λόγο για τον μεγάλο ανταγωνισμό με το γειτονικό κράτος (Τουρκία), ενώ ζήτησε από τον κ. Δρίτσα υπουργό Ναυτιλίας να συνδράμει στην προσπάθεια των φορέων να αποσαφηνίσουν τα «γκρίζα», όπως υπογράμμισε, σημεία του νόμου για τα σκάφη αναψυχής.
Αλλά και ο κ. Δρίτσας έστειλε το δικό του μήνυμα και τόνισε ότι σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον είναι αναγκαίο να στηριχθεί η ελληνική ναυτική επιχειρηματικότητα από όλους και αποτελεί πρόκριμα για την επίτευξη αυτή η συνεργασία όλων, τόσο των φορέων όσο και των πολιτών για την αντιμετώπιση των διαρκών προκλήσεων. Τόνισε δε ότι ο Πειραιάς δικαιωματικά αποτελεί την πρωτεύουσα της νησιωτικής Ελλάδας αλλά και την ένωση με την Ανατολική Μεσόγειο.
Ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σχολίασε ότι με τον νόμο που είχε περάσει για τα σκάφη αναψυχής είχαν ικανοποιηθεί οι απαιτήσεις της τρόικας η οποία έκτοτε δεν προέβαλε άλλες απαιτήσεις και αναρωτήθηκε για τις αιτίες που κάνουν την κυβέρνηση να ανακινήσει μόνη της το ζήτημα.
Από την άλλη πλευρά, πάντως, το Ταμείο φέρεται να θεωρεί ότι μόνο με την πλήρη κατάργηση του καμποτάζ θα καταφέρει να πετύχει τον στόχο του να πουλήσει τις μαρίνες που έχει στο χαρτοφυλάκιό του. Σημειώνει επίσης ότι μέχρι σήμερα όλες οι προσπάθειες για την αναζήτηση επενδυτών έχουν πέσει στο κενό εξαιτίας των περιορισμών.
Θέση που όμως απορρίπτεται από τους επαγγελματίες του κλάδου οι οποίοι θεωρούν ότι η άρση του περιορισμού των 12 επιβατών (επιτρέπεται μόνο από 12 επιβάτες και πάνω) και η υποχρέωση έκδοσης άδειας επαγγελματικού σκάφους είναι από μόνες τους αρκετές για να ενισχυθεί περαιτέρω ο κλάδος στην Ελλάδα.
Οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν πάντως ότι οι μεγάλοι επενδυτές από το εξωτερικό έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τις μεγάλες μαρίνες, όπως είναι της Γλυφάδας και του Αλίμου αλλά δεν ενδιαφέρονται να αναλάβουν και τη διαχείριση μικρών μαρίνων σε νησιά, καθώς τις κρίνουν ασύμφορες.
Η έκθεση
Στο προσκήνιο πάντως η 15η East Μed Yacht Show στην πρώτη της χρονιά στη μαρίνα Ζέας στον Πειραιά φιλοξενεί περισσότερα από 60 μικρά και μεγάλα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής.
Ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, στην εναρκτήρια ομιλία της εκδήλωσης δήλωσε ότι «στόχος μας είναι το όνομα του Πειραιά να ταυτιστεί με τα μεγαλύτερα yachtshows στον κόσμο και σε αυτή την προσπάθεια συμπορευόμαστε με τον Δήμο Πειραιά. Θέλουμε να αναδείξουμε τις δυνατότητες που προσφέρονται στον τουριστικό κόσμο του yachting, διότι πιστεύουμε ότι αυτή η όμορφη πόλη, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, ο μεγαλύτερος σταθμός κρουαζιέρας της χώρας, μπορεί να εξελιχθεί και ως προορισμός διεθνούς βεληνεκούς για τα σκάφη αναψυχής και όχι μόνο».
Ο Γιώργος Κολλίντζας, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Μεσιτών και Εμπειρογνωμόνων Θαλαμηγών, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος και τόνισε την αισιοδοξία του για το λαμπρό μέλλον του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά και την ανάγκη βελτίωσης των υπηρεσιών σε ένα περιβάλλον υψηλού ανταγωνισμού.
Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης στην ομιλία του τόνισε ότι ο Πειραιάς ως το εμπορικότερο λιμάνι της χώρας αποτέλεσε για ακόμη μια φορά το επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος για έναν τόσο σημαντικό λόγο, όπως είναι ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός και οι δυνατότητες που προσφέρει.
Επίσης αναφέρθηκε στη σημασία που η θάλασσα, η ναυτιλία και ο τουρισμός έχουν ως βασικοί άξονες ανάπτυξης της πόλης του Πειραιά.
Με τη σειρά της η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά δήλωσε ότι η Ελλάδα πρέπει να έχει την εικόνα που της αξίζει παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα στο εξωτερικό.
«Ο τουρισμός αποτελεί εθνική υπόθεση και είναι η δύναμη της οικονομίας αυτή τη στιγμή. Με την εθνική τουριστική πολιτική μας επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο και αναδεικνύουμε νέους τουριστικούς προορισμούς. Στο πλαίσιο των εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι αναγκαία η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού για να ανοίξουμε νέες αγορές και να έρθουν νέες επενδύσεις. Πολύ σημαντικό για εμάς είναι και η στήριξη την υποδομών, καθώς γνωρίζουμε ότι με την ανάπτυξη και δημιουργία λιμανιών και μαρίνων θα φέρουμε γρηγορότερα πολύ καλύτερα αποτελέσματα».
Ο κλάδος
Η φορολογική μεταχείριση του κλάδου, σύμφωνα με το Ναυτικό Επιμελητήριο, είναι ακριβώς αντίθετη των ωφελειών σε θέσεις εργασίας και συμμετοχή στο ΑΕΠ. Επισημαίνεται ότι στην Ελλάδα έχουμε, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, 17.000 σκάφη αναψυχής, τα οποία δημιουργούν 20.000 άμεσες θέσεις εργασίας και πραγματοποιούν έξοδα ύψους 610 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Μελέτη που πραγματοποίησε το ΝΕΕ με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς εκτιμά ότι με την κατάλληλη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου ο αριθμός των σκαφών μπορεί να αυξηθεί στις 67.000, οι άμεσες θέσεις εργασίας στις 78.390 και τα έξοδα των σκαφών στα 3,6 δισ. ευρώ. Επίσης έχει υπολογιστεί ότι στην Καταλονία, κάθε νέα θέση εργασίας σε μια μαρίνα δημιουργεί αντίστοιχα εννιά θέσεις εργασίας στην αντίστοιχη τοπική οικονομία. Στη Βαρκελώνη, ειδικότερα, για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους της τοπικής οικονομίας.
Σύμφωνα με μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων, κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μία μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον 450 στην τοπική οικονομία. Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί ότι ένας απλός τουρίστας ξοδεύει 59,50 ευρώ ανά ημέρα στις Βαλεαρίδες νήσους, ενώ ένας «yachting» τουρίστας ξοδεύει αντίστοιχα 111,50 ευρώ ανά ημέρα. Συνολικά, το οικονομικό όφελος μόνο για την Καταλονία από δραστηριότητες yachting ανέρχεται σε περίπου 480 εκατ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων 196,8 εκατ. ξοδεύονται για ναυτικές υπηρεσίες, 99,6 εκατ. για αγορά ναυτιλιακού και ναυτικού εξοπλισμού, 87 εκατ. σε μαρίνες και 37,1 εκατ. για υπηρεσίες και προϊόντα εστίασης.