Επιβράδυνση 3,1% εμφάνισε το πρώτο τρίμηνο του έτους η αγορά καυσίμων (βενζίνες-ντήζελ), ενώ μειωμένη εμφανίζεται και η συνολική κατανάλωση την ίδια χρονική περίοδο, σύμφωνα με σχετική έρευνα της Stat Bank.
Η παραπάνω «επίδοση» δεν μπορεί να αποπνέει ιδιαίτερη αισιοδοξία δεδομένου ότι η κατανάλωση καυσίμων αποτελεί έναν εκ των σημαντικών δεικτών ανάπτυξης της οικονομίας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, το πρώτο τρίμηνο του 2005 (Ιανουάριος – Μάρτιος) η εγχώρια αγορά βενζινών εμφανίζει μείωση 3,1%. Ειδικότερα, οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών μείωσαν τις πωλήσεις βενζινών και ντίζελ από 3,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το πρώτο τρίμηνο του 2004 σε 3,4 εκατομμύρια τόνους το αντίστοιχο διάστημα του 2005.
Για την ιστορία και για να μπορέσουν να γίνουν οι αναγκαίες συγκρίσεις αξίζει να σημειώσουμε ότι το 2004 η αγορά έκλεισε με 0% αύξηση ενώ το 2003 η αγορά κινούνταν με ρυθμό αύξησης 9%.
Βεβαίως, οι πωλήσεις βενζινών το πρώτο τρίμηνο του 2005 εμφανίζουν ελαφρά άνοδο 2,4% ενώ αντιστοίχως, οι πωλήσεις ντίζελ θέρμανσης και ντίζελ κίνησης μείωση 4,9% και 4,8% αντίστοιχα. Την στροφή της αγοράς βιώνουν με διαφορετικό τρόπο οι μεμονωμένες επιχειρήσεις: οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου με τα υψηλά χρηματο-οικονομικά και την εξυπηρέτηση των μεγάλων λειτουργικών δαπανών, κλυδωνίζονται ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις κατορθώνουν να ξεπερνούν τις δυσκολίες της αγοράς, αποκομίζοντας και μικρά οφέλη.
Eτσι, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2005, πρώτον, στην κορυφή της εγχώριας αγοράς καυσίμων βρέθηκε η ΕΚΟ ενώ οι δύο πολυεθνικές BP και Shell βρέθηκαν στη δεύτερη και τρίτη θέση. Και οι τρεις εταιρίες, όμως, απώλεσαν μερίδιο αγοράς.
Δεύτερον, από τις 20 εταιρείες καυσίμων που μοιράζονται τη συνολική αγορά, οι 10 μικρο-μεσαίες ελληνικές κατόρθωσαν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τις εταιρείες Avin, Jet Oil, Aegean Oil, Elin Oil, Revoil, Silk Oil και Kaoil.
Τρίτον, ειδικότερα στην αγορά βενζινών την έκπληξη έκαναν οι εταιρείες Aegean Oil και Revoil που εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων πάνω από 20%. Η πρώτη κατέκτησε στις βενζίνες την πέμπτη θέση.
Η δραματική αύξηση των τιμών του αργού πετρελαίου και συνακόλουθα των τιμών των προϊόντων θεωρείται βέβαιο ότι θα επηρεάσει περαιτέρω την αγορά, που σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις αναμένεται να μειωθεί ακόμη περισσότερο η κατανάλωση. Η μείωση της αγοράς είναι βέβαιο ότι θα ενισχύσει περαιτέρω τον ανταγωνισμό ανακατανέμοντας τα μερίδια αγοράς προς όφελος εκείνων που διαθέτουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές.
Ο «πόλεμος της αντλίας» οδήγησε σε πτώση κερδών 15,2% τις 55 μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας καυσίμων. Η αύξηση (κατά 8,9%) του συνολικού κύκλου εργασιών των 55 εταιρειών εμπορίας καυσίμων δεν τις βοήθησε να βελτιώσουν τη συνολική κερδοφορία τους. Αντιθέτως, τα συνολικά προ φόρων κέρδη τους εμφάνισαν μείωση 15,2%. Με δύο λόγια, οι υψηλότερες τιμές με τις οποίες οι εταιρείες αγόρασαν από τα διυλιστήρια «ροκάνισαν» τα κέρδη των εταιρειών εμπορίας αφού η συντριπτική πλειονότητα αυτών συμμετείχαν σε έναν αδυσώπητο πόλεμο τιμών.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας της Stat Bank, οι συνολικές πωλήσεις των 55 μεγαλύτερων εταιρειών εμπορίας καυσίμων διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 8,29 δισεκατομμυρίων ευρώ (δηλαδή περίπου 2,8 τρισεκατομμύρια δραχμές !). Αντιστοίχως, τα συνολικά καθαρά κέρδη τους έφτασαν τα 153,7 εκατομμύρια ευρώ (περίπου 52 δισ. δραχμές).
Σύμφωνα με την έρευνα της Stat Bank, τα γεγονότα που ξεχωρίζουν και ταυτοχρόνως σηματοδοτούν την πορεία της αγοράς και του ανταγωνισμού είναι τα παρακάτω:
* Στο σύνολό τους οι ελληνικές επιχειρήσεις διεύρυναν το μερίδιο αγοράς τους, αποσπώντας πολύτιμους πόντους από τα δύο πολυεθνικά συγκροτήματα που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Η πολιτική των χαμηλών τιμών θα αποτελέσει τον βασικό μοχλό ανακατανομής των μεριδίων αγοράς και κατά το 2005.
* Η πολυεθνική Shell εμφάνισε σοβαρή υποχώρηση στη κερδοφορία της – πάνω από 80% - ευρισκόμενη πλέον σε μεγάλη απόσταση από ΕΚΟ και BP που δείχνουν να έχουν ξεφύγει.
* Σημαντική μείωση κερδών – 30,2% - εμφάνισε και η Avin της Motor Oil.
* Η Aegean Oil συνεχίζοντας τη θεαματική της πορεία ανέβηκε μια θέση στην κατάταξη των πωλήσεων, ξεπερνώντας την ιστορικότερη Elin. Η τελευταία ωστόσο διατήρησε εξαιρετικές επιδόσεις στο επίπεδο της κερδοφορίας.
* Από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου τις μεγαλύτερες αυξήσεις κερδοφορίας παρουσίασαν η ΕΤΕΚΑ, που κινήθηκε με ρυθμό της τάξεως του 70% και η Kaoil με ρυθμό αύξησης 184%. Επίσης η Cyclon Hellas αύξησε τη κερδοφορία της κατά 170%.
* Αντιθέτως, μεταξύ των εταιρειών που εμφάνισαν μείωση κερδών είναι και οι: Dracoil, Ερμής, Kmoil, Texaco και Mobil Oil.