Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 15 Ιουλίου 2005 09:38

Στα υψηλότερα επίπεδα οι ναυλώσεις VLCC μέσα στο έτος

ΣΤΑ υψηλότερα επίπεδα, τον μήνα μέσα σε ένα έτος, αναρριχήθηκαν τον Ιούλιο, οι ναυλώσεις των σούπερ τάνκερ για τις εξαγωγές πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή, διπλασιάζοντας το ναυτιλιακό κόστος, καθώς ο ΟΠΕΚ, αύξησε την παραγωγή.

Η Royal Dutch/Shell Group, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαιοειδών της Ευρώπης, ναύλωσε 119 σούπερ τάνκερ για να μεταφέρει πετρέλαιο από τον Περσικό Κόλπο στην Ερυθρά Θάλασσα, προς τα διϋλιστήρια των ΗΠΑ, της Ασίας και της Ευρώπης, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg News. Τα πλοία, γνωστά ως VLCC, μπορούν να μεταφέρουν περίπου 2 εκατ. βαρέλια πετρελαίου το κάθε ένα. Η Shell, ναύλωσε 10 τάνκερ για ταξίδια μιας διαδρομής, τα λεγόμενα spot contracts, σύμφωνα με τα στοιχεία.

Οι ναύλοι για ταξίδια στην Ασία, διπλασιάστηκαν τις τρεις τελευταίες εβδομάδες, μετά τη συμφωνία των χωρών-μελών του ΟΠΕΚ, που αντλεί περίπου 40% του πετρελαίου παγκοσμίως, για αύξηση της ημερήσιας παραγωγής κατά 500.000 βαρέλια, στα 28 εκατ. βαρέλια, τον μήνα που πέρασε. Ο ΟΠΕΚ, άρχισε να αυξάνει τις ποσοστώσεις την 1η Ιουλίου, σε μία προσπάθεια να μειώσει τις τιμές του πετρελαίου, από τα επίπεδα ρεκόρ, που απειλούν την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.

«Οι ναυλώσεις, δείχνουν καθαρά, ότι οι φορτώσεις του ΟΠΕΚ αυξήθηκαν περισσότερο από τα 500.000 βαρέλια ημερησίως, όπως είχε υποσχεθεί ο Οργανισμός», ανέφερε ο Roy Mason, ιδρυτής της εταιρείας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, Oil Movements, που εδρεύει στο Χάλιφαξ της Βρετανίας, συμπληρώνοντας: «Κανονικά οι ναυλώσεις περιορίζονται κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής του έτους».

Οι εταιρείες πετρελαιοειδών, όπως η Shell, με έδρα το Λονδίνο και τη Χάγη και οι διαπραγματευτές, ναύλωσαν 112 VLCC τον Ιούλιο του περασμένου έτους. Τα VLCC μεταφέρουν περίπου τέσσερα σε κάθε πέντε βαρέλια αργού πετρελαίου που αντλήθηκε στον Περσικό Κόλπο, σύμφωνα με την Frontline Ltd., που εδρεύει στο Χάμιλτον, στις Βερμούδες, και έχει 40 τέτοια πλοία.

Τα VLCC μεταφέρουν το 47% του συνολικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια της θαλασσίας οδού και από 230.00 έως 300.000 μετρικούς τόνους αργού πετρελαίου.

Η Exxon Mobil Corp., η μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία πετρελαιοειδών στον κόσμο και η Chevron, η δεύτερη πιο διαπραγματεύσιμη, υπέγραψαν και οι δύο οκτώ συμβόλαια ναυλώσεων VLCC για τη μεταφορά αργού από τη Μέση Ανατολή τον Ιούλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία των ναυλωτών πλοίων. Η Chevron, είναι η δεύτερη εταιρεία πετρελαιοειδών των ΗΠΑ.

Τα στοιχεία περιλαμβάνουν ναυλώσεις στην αγορά spot και δεν περιλαμβάνουν τα πλοία που ενοικιάζονται για μήνες ή χρόνια. Η αγορά spot, διαχειρίζεται περισσότερο από το ήμισυ των φορτώσεων αργού πετρελαίου.

Η Saudi Aramco, η μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαιοειδών στον κόσμο και η China International United Petroleum & Chemicals Co., υπέγραψαν η κάθε μία από επτά τέτοια συμβόλαια.

«Η βασική ζήτηση είναι πολύ έντονη», ανέφερε ο Finn Louis Engelsen jr., αναπληρωτής εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας ναυλώσεων πλοίων Lorentzen & Stemoco, στο Οσλο της Νορβηγίας, συμπληρώνοντας: «Ο ΟΠΕΚ, αντλεί 1 εκατ. περισσότερα βαρέλια, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο».

Η παραγωγή του ΟΠΕΚ ήταν – σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg – 30,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως (μέσος όρος), τον περασμένο μήνα, φθάνοντας στα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο. Σήμερα, οι τιμές του πετρελαίου είναι περίπου 45% υψηλότερα, σε σύγκριση με πέρυσι. Οι τιμές του αργού αναρριχήθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στα 62,10 δολ. στις 7 Ιουλίου, καθώς ανησυχία επικράτησε, ότι οι τυφώνες στον Κόλπο του Μεξικό θα επηρεάσουν τις εισαγωγές πετρελαίου και την παραγωγή, όταν θα αυξηθεί η ζήτηση.

Τον Ιανουάριο του 2005, έγιναν οι δεύτερες μεγαλύτερες ναυλώσεις σούπερ τάνκερ από τη Μέση Ανατολή, μέσα στο έτος, με 116 VLCC, σύμφωνα με τα στοιχεία. Κατά μέσον όρο, 107 VLCC ναυλώθηκαν μηνιαίως, το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Ο παγκόσμιος στόλος των VLCC και των μεγάλων τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου, που μπορούν να μεταφέρουν 3 εκατ. βαρέλια πετρελαίου το κάθε ένα, διατηρήθηκε στα 456 πλοία, έως τα τέλη Ιουνίου, περισσότερα από τα 443 πλοία, πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ναυλώσεων E.A. Gibson, που εδρεύει στο Λονδίνο.