Αγώνα με αντίπαλο το χρονόμετρο ετοιμάζεται να κάνει η ελληνική πολιτεία, προκειμένου να καρπωθεί η χώρα μας ένα σημαντικό μέρος της υπεραξίας που θα δημιουργήσει το πακέτο Γιούνκερ, αξίας 1,5 δισ. ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό του στόλου ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στον ευρωπαϊκό νότο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αγώνα με αντίπαλο το χρονόμετρο ετοιμάζεται να κάνει η ελληνική πολιτεία, προκειμένου να καρπωθεί η χώρα μας ένα σημαντικό μέρος της υπεραξίας που θα δημιουργήσει το πακέτο Γιούνκερ, αξίας 1,5 δισ. ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό του στόλου ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στον ευρωπαϊκό νότο.
Το project που στοχεύει στο κτίσιμο πλοίων eco έχει ξεκινήσει ήδη από τις χώρες της ευρωπαϊκού νότου με μπροστάρη την Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και ακούει στο όνομα Europa Ship Plan. H χώρα μας όμως δεν είναι έτοιμη ακόμα να «υποδεχθεί» τις εργασίες αυτές, με δεδομένο ότι η επισκευαστική βιομηχανία ουσιαστικά σήμερα υπολειτουργεί. Μάλιστα, κυβερνητικοί κύκλοι ανέφεραν στη «Ν» ότι η εποχή των κρατικοδίαιτων ναυπηγείων έχει περάσει ανεπιστρεπτί και ότι η προσπάθεια που γίνεται τώρα είναι να στηριχθεί ο κλάδος, ώστε να μπορέσει να σταθεί εμπορικά στον διεθνή ανταγωνισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, η υφυπουργός Βιομηχανίας, Θεοδώρα Τζάκρη, ανακοίνωσε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά ότι προτίθεται να συστήσει Ειδική Γραμματεία Ναυπηγοεπισκευής στο υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού. Όπως τόνισε: «Πρέπει να αξιοποιήσουμε τη διεθνή συγκυρία και το πακέτο Γιούνκερ, ώστε να πάρει ο Πειραιάς μεγάλη ώθηση. Οι συνέργειες οπωσδήποτε βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Οι ιδέες όσο καλές κι αν είναι, πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος να παραμείνουν μόνο ιδέες και όχι να μετουσιωθούν σε πράξεις. Γι’ αυτό, έχουμε συγκροτήσει μία ‘’Task Force’’ στελεχών, που πιστεύουμε ότι μπορούν να υλοποιήσουν τη συγκρότηση επιχειρηματικών συστάδων».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος συστήνει και τμήμα ναυπηγοεπισκευής στο ΕΒΕΠ, τόνισε τη μεγάλη σημασία και αξία που θα έχει το εν λόγω Τμήμα στο Επιμελητήριο, αφού θα αναλάβει με τη βοήθεια του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής να φέρει εις πέρας μία σειρά ενεργειών, όπως η αναβάθμιση της υπηρεσίας έκδοσης Αδειών Επισκευής Πλοίων, καθώς το Επιμελητήριο «θα παρέχει τη δυνατότητα της ηλεκτρονικής κατάθεσης και έκδοσης, μειώνοντας το κόστος, τη γραφειοκρατία και κρατώντας ταυτόχρονα σημαντικά στατιστικά στοιχεία».
Το στοίχημα
Η χώρα μας πάντως κινδυνεύει να μείνει για άλλη μια φορά μακριά από τις εξελίξεις, αν και σήμερα πρωτοστατεί στη διαμόρφωσή τους. Πιο συγκεκριμένα, στη περίπτωση που το Europa Ship Plan στεφθεί από επιτυχία και υπάρξει ζήτηση για ανανέωση του στόλου, με χρηματοδότηση (πιστώσεις) με ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο από το πακέτο Γιούνκερ, είναι πολύ πιθανό οι εργασίες να γίνουν σε ναυπηγικές - επισκευαστικές μονάδες άλλων χωρών. Αυτήν την περίοδο, τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι κλειστά για εμπορικούς σκοπούς και υπάρχει σε εξέλιξη δικαστική διένεξη ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και την εταιρεία, η οποία είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί.
Επίσης και τα ναυπηγεία της Ελευσίνας υπολειτουργούν, ενώ και η Cosco, όπως επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι από την αγορά δεν έχει «ανοίξει τα χαρτιά της», αν και τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Μέχρι τώρα, η μοναδική διέξοδος είναι η επισκευαστική βάση του ΟΛΠ, στην περίπτωση όμως που προχωρήσει με γοργά βήματα η αναδιοργάνωση του χώρου και οι επενδύσεις, επισημαίνουν χαρακτηριστικά στη «Ν».
Το project
Το Europa Ship Plan είναι μία πρωτοβουλία της ΕΕΝΜΑ και αφορά την ανανέωση του στόλου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, προκειμένου τα ευρωπαϊκά πλοία να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις, όπως αυτές απορρέουν από την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για νέα χαμηλότερα όρια εκπομπών θείου (0,5%) στη Μεσόγειο από το 2020.
Το σχέδιο αυτό, σύμφωνα με την ΕΕΝΜΑ, θα οδηγήσει στη ναυπήγηση «πράσινων» πλοίων, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν παράλληλα και LNG ως καύσιμο. «Οι οικονομίες κλίμακας και η προτυποποίηση (modular) της ναυπηγικής διαδικασίας αναμένεται να δημιουργήσουν στρατηγικά πλεονεκτήματα στην υλοποίηση του σχεδίου» επισημαίνει χαρακτηριστικά η Ενωση. Το Εuropa Ship Plan εστιάζει στη δημιουργία κατάλληλου μηχανισμού χρηματοδότησης, με ευνοϊκότερους όρους, προσβάσιμο απ’ όλους τους εφοπλιστές ΝΜΑ, ιδιαίτερα του Νότου, οι οποίοι στις τρέχουσες συνθήκες αντιμετωπίζουν και τα μεγαλύτερα προβλήματα στην ανεύρεση κεφαλαίων. Για τον λόγο αυτό έχει ήδη δημιουργηθεί το SPV Europa Venture Ltd με στόχο την υλοποίηση και προώθηση του Europa Ship Plan.
H αντίθετη άποψη
Η ανανέωση του ευρωπαϊκού στόλου Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων με πλοία eco δεν είναι εύκολη υπόθεση. Το γεγονός ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι υπό τεράστια πίεση, αφού οι ναύλοι είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, όπως και οι τιμές του πετρελαίου, ενδεχομένως καθυστερήσει τις επερχόμενες αλλαγές.
Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή της η νορβηγική Skangas, η οποία προμηθεύει με LNG τη ναυτιλιακή αγορά, τόνισε ότι πολλοί πλοιοκτήτες προχωρούν σε πάγωμα της διαδικασίας μετατροπής των πλοίων τους σε duel fuel, για περίοδο τουλάχιστον δύο ετών.
Στην προκειμένη περίπτωση όμως, μια τέτοια εξέλιξη ίσως αποδειχθεί χρήσιμη για τη χώρα μας, αφού θα έχει στη διάθεσή της περισσότερο χρόνο για να ενεργοποιήσει τον κλάδο.