Το «χάλκινο» μετάλλιο στις προτιμήσεις των επιβατών κρουαζιέρας αναμένεται να πάρει μέχρι το 2020 η Ασία. Σύμφωνα με στοιχεία του Cruise Lines International Association, η περιοχή έχει ανέβει ήδη στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων παγκοσμίως και πλέον βρίσκεται πίσω από τη Καραϊβική που κατέχει μερίδιο 33,7%, τη Μεσόγειο με 18,7% και την Ευρώπη με 11,7%. Η Ασία έκλεισε το 2015 με μερίδιο 9,2% και η κύρια αγορά της, η Κίνα, ανεβαίνει συνεχώς. Ολες οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν ξεκινήσει ήδη τη ναυμαχία για τον έλεγχο των μεριδίων στην περιοχή.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το «χάλκινο» μετάλλιο στις προτιμήσεις των επιβατών κρουαζιέρας αναμένεται να πάρει μέχρι το 2020 η Ασία. Σύμφωνα με στοιχεία του Cruise Lines International Association, η περιοχή έχει ανέβει ήδη στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων παγκοσμίως και πλέον βρίσκεται πίσω από τη Καραϊβική που κατέχει μερίδιο 33,7%, τη Μεσόγειο με 18,7% και την Ευρώπη με 11,7%. Η Ασία έκλεισε το 2015 με μερίδιο 9,2% και η κύρια αγορά της, η Κίνα, ανεβαίνει συνεχώς. Ολες οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν ξεκινήσει ήδη τη ναυμαχία για τον έλεγχο των μεριδίων στην περιοχή.
Η Κίνα έχει τη δυνατότητα να γίνει η μεγαλύτερη αγορά κρουαζιέρας στον κόσμο, καθώς μία ανερχόμενη μεσαία τάξη αναζητά διακοπές πολυτελείας, ενώ η κυβέρνηση ενισχύει την τάση αυτή, αναφέρει το DNV GL Maritime Impacts Magazine.
«Το 2015 σε 52 ανήλθαν τα κρουαζιερόπλοια που δραστηριοποιήθηκαν στην Ασία με περισσότερα από 1.000 σχεδιασμένα ταξίδια και περιμένουμε δούμε πώς θα αναπτυχθεί περαιτέρω η αγορά με περισσότερα δρομολόγια» λέει η Lorri Χρίστου, ανώτερη αντιπρόεδρος Στρατηγικής Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας στην Cruise Lines International Association (CLIA).
Ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας από την Κίνα αυξήθηκε κατά 79% μεταξύ του 2012 και του 2014, στους 697.000 επιβάτες. Το 2015 θα ξεπεράσουν το 1 εκατ. εκτίμησε ο Zheng Weihang, Executive Vice President της China Cruise and Yacht Industry Association (CCYIA), ενώ πιστεύει ότι το 2020 οι επιβάτες θα φθάσουν τα 2,5 εκατ. Στη συνέχεια η άνοδος θα είναι συνεχής, στα 4,5 εκατ. επιβάτες το 2025 και 7 εκατ. επιβάτες το 2030.
Μελέτη της CLIA δείχνει ότι ο τουρισμός κρουαζιέρας στην Ασία αυξάνεται με διψήφιους ρυθμούς, τόσο σε ισχύ όσο και ως πηγή της αγοράς επιβατών. Μεταξύ 2013 και 2015, ο αριθμός των πλοίων που αναπτύσσεται στην Ασία αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 10% και ο αριθμός των ταξιδιών αυξήθηκε κατά 11%. Επίσης η μεταφορική ικανότητα των πλοίων στην Ασία αυξήθηκε κατά 20%.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, μέχρι το 2020 ο αριθμός των Κινέζων που θα κάνουν κρουαζιέρες θα φτάνει τα 2,3 εκατ. επιβάτες.
Οι κινήσεις της αγοράς
Τον Απρίλιο του 2017 η Costa Cruises θα στείλει το κρουαζιερόπλοιο «Costa neoRomantica» στην αγορά της Ασίας. Αυτή είναι η τελευταία κίνηση, σε μια σειρά δεκάδων κινήσεων που έχουν κάνει την τελευταία διετία οι εταιρείες κρουαζιέρας προκειμένου να κατακτήσουν τη συγκεκριμένη αγορά. Το πλοίο αναμένεται να αφιχθεί στη Σαγκάη στις 10 Απριλίου 2017. Εκεί θα ξεκινήσουν εργασίες ανακαίνισης προκειμένου το πλοίο να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις και τα χαρακτηριστικά των επιβατών κρουαζιέρας που προέρχονται από ασιατικές χώρες, ενώ θα λύσει κάβους στις 24 Απριλίου 2017.
Η Costa Cruises ναυπηγεί ήδη δύο κρουαζιερόπλοια ειδικά για την αγορά της Ασίας με παράδοση για το 2019 και το 2020, ενώ τρία κρουαζιερόπλοια της εταιρείας κάνουν κρουαζιέρες στην Ασία. Το «Costa Fortuna», το τέταρτο στη σειρά κρουαζιερόπλοιο της Costa, θα δέσει στο λιμάνι της Σαγκάης στις αρχές του φετινού Μαΐου.
Την ίδια στιγμή, η Carnival, η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο, καταβάλλει προσπάθειες να εδραιώσει την κυριαρχία της στην Ασία, καθότι σύμφωνα με όλες τις μετρήσεις το ενδιαφέρον των Κινέζων για κρουαζιέρες αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα τα επόμενα χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος προχώρησε σε σύσταση κοινοπραξίας με τις China State Shipbuilding Corp. και China Investment Corp. Η κοινοπραξία θα πραγματοποιήσει επενδύσεις αξίας 4 δισ. δολαρίων για ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων σε κινεζικά ναυπηγεία. Πλοία τα οποία θα κάνουν κρουαζιέρες στην Ασία και θα είναι υπό τη διαχείριση της Carnival.
Οι τρεις εταιρείες βρίσκονταν σε συζητήσεις εδώ και έναν χρόνο για την υλοποίηση της συμφωνίας, με τις δύο κινέζικες εταιρείες να ελέγχουν το 60% της κοινοπραξίας και την Carnival το υπόλοιπο 40%. Η Carnival είχε ήδη ανακοινώσει ότι θα ενισχύσει με δύο πλοία τον στόλο της που θα δραστηριοποιηθεί στην Κίνα το 2016 (από τέσσερα σε έξι), ενώ από το 2017 θα στείλει πλοία και της AIDA cruises στην Ασία.
Στην αγορά της Κίνας έχει στρέψει το ενδιαφέρον της και η Royal Caribbean, ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στην κρουαζιέρα. Η εταιρεία αποφάσισε να βάλει και δεύτερο mega κρουαζιερόπλοιο στην περιοχή, το «αδελφό» του Quantum of the Seas, 4.000 επιβατών, «Ovation of the Seas».
Το πλοίο αναμένεται να παραλάβει η εταιρεία το β’ τρίμηνο του 2016 και θα είναι το πέμπτο στη σειρά πλοίο που «κατεβάζει» η RCLA στην Ασία για κρουαζιέρες. Τα άλλα τέσσερα είναι τα «Quantum of the Seas», «Mariner of the Seas», «Voyager of the Seas» και «Legend of the Seas». Η Royal Caribbean συνεργάζεται ήδη με την κινεζική εταιρεία Ctrip, που ελέγχει το 10% της αγοράς της Κίνας, και δημιούργησαν μαζί μια νέα εταιρεία, τη SkySea Cruises.
Παρ’ όλα αυτά, αναλυτές από την Guotai Junan Securities επισημαίνουν ότι μέχρι η αγορά κρουαζιέρας στην Κίνα να ωριμάσει, τυχόν υπερβολική έκθεση των εταιρειών εκεί μπορεί να οδηγήσει σε ζημιογόνα αποτελέσματα μεσοπρόθεσμα.
Παγκόσμιος προορισμός
«Η Ασία εξελίσσεται συνεχώς και σύντομα αναμένεται να γίνει ο υπ’ αριθμόν 3 προορισμός στον παγκόσμιο χώρο της κρουαζιέρας», σημειώνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ενωσης Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες, ο οποίος επισημαίνει ότι η Star Cruises ήταν η εταιρεία που έχει εδραιωθεί εδώ και πολλά χρόνια και συνεχίζει να επεκτείνεται στην υπόλοιπη ασιατική ήπειρο. Τα τελευταία λίγα χρόνια έχουν βέβαια προστεθεί, οργανωθεί και άλλοι operators και εταιρείες κρουαζιέρας με διάφορα νέα brands ή με άλλους οργανωτικούς τοπικούς σχηματισμούς, εξηγεί ο κ. Κόντες και προσθέτει ότι «οι Carnival Cruises, COSTA, AIDA, Princess, αλλά και οι RCCL, Celebrity και Crystal είναι τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο που έχουν εδραιωθεί και επεκτείνονται στην Κίνα, αλλά και οι MSC, NCL ακολουθούν δυναμικά στον ίδιο χώρο».