Συνεχίζουν να πρωταγωνιστούν στις αγοραπωλησίες πλοίων οι Ελληνες εφοπλιστές και το πρώτο τρίμηνο του 2016, με ρυθμούς βέβαια χαμηλότερους σε σύγκριση με πέρυσι, καθώς η αγορά στο σύνολό της έχει βάλει λίγο φρένο λόγω της κρίσης που πλήττει κυρίως τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Συνεχίζουν να πρωταγωνιστούν στις αγοραπωλησίες πλοίων οι Ελληνες εφοπλιστές και το πρώτο τρίμηνο του 2016, με ρυθμούς βέβαια χαμηλότερους σε σύγκριση με πέρυσι, καθώς η αγορά στο σύνολό της έχει βάλει λίγο φρένο λόγω της κρίσης που πλήττει κυρίως τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2016 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 294 συναλλαγές πλοίων στη second hand αγορά έναντι 357 έναν χρόνο πριν. Φέτος οι Ελληνες απέκτησαν 62 πλοία, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο 76 πλοία, πραγματοποιώντας το 20% και το 21% αντιστοίχως των αγορών πλοίων, επενδύοντας αντίστοιχα 773,1 εκατ. δολ. και 2.216,9. εκατ. δολ. Οι μειωμένες επενδύσεις οφείλονται και στη σημαντική πτώση των αξιών των πλοίων.
Το φετινό τρίμηνο φαίνεται πάντως να υπάρχει ένα αυξημένο ενδιαφέρον για πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, καθώς από τα 62 που αγοράστηκαν από ελληνικά συμφέροντα τα 46 είναι Bulkers και μόλις επτά δεξαμενόπλοια, ενώ πέρυσι από τα 76 πλοία τα 31 ήταν Βulkers και τα 27 δεξαμενόπλοια.
Η ραγδαία πτώση των τιµών και παρά το γεγονός ότι η χρηµατοδότηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ιδιαίτερα για τα πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου, έχει αρχίσει και κεντρίζει το ενδιαφέρον αρκετών πλοιοκτητών, µεταξύ αυτών και των Ελλήνων, οι οποίοι έχουν αρχίσει να αγοράζουν µεταχειρισµένα πλοία µε τη λογική του Asset Play, δηλαδή το όφελος της υπεραξίας από τη µελλοντική µεταπώληση του πλοίου σε υψηλότερα επίπεδα, σχολιάζει από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Λογοθέτης του ναυλομεσιτικού οίκου «George Moundreas».
Επισημαίνεται ότι η αρνητική πορεία της ναυλαγοράς είχε µεγάλο αντίκτυπο και στις τιµές των µεταχειρισµένων πλοίων, οι οποίες έχουν φτάσει στο χαµηλότερο σηµείο τουλάχιστον των τελευταίων 25 χρόνων. Στα τέλη Ιανουαρίου ένα Cape 5ετίας µπορούσε να αγορασθεί στα 23 εκατ. δολ., όταν η τιµή για παραγγελία ενός νεότευκτου ήταν στα 46 εκατ. δολ. Σε ό,τι αφορά την πορεία της ναυλαγοράς σημειώνεται ότι ο γενικός δείκτης έχει απομακρυνθεί από τα χαμηλά των 290 μονάδων που έφτασε στις 11 Φεβρουαρίου για να επακολουθήσει μία συνεχή ανοδική πορεία. Οπως εκτιμά ο οίκος «George Moundreas», ο Απρίλιος θα κλείσει με ανοδική πορεία. Το θετικό στην αύξηση του δείκτη και αυτό που ουσιαστικά του έδωσε τη µεγαλύτερη ώθηση είναι η αντιστροφή του κλίµατος στα Capes και τα Panamax τις τελευταίες ηµέρες, καθώς τα Supramax και τα Handysize είχαν ξεκινήσει την ανοδική τους πορεία νωρίτερα.
Βέβαια, έως και σήµερα τα Capes και τα Panamax βρίσκονται σε επίπεδα όπου ο µέσος όρος ηµερησίων εσόδων ακόµη δεν καλύπτει τα λειτουργικά κόστη (OPEX) των πλοίων, ενώ τα Supramax και τα Handysize βρίσκονται σε επίπεδο OPEX Break Even Point.
Την τελευταία δεκαετία οι πρώτοι δύο µήνες κάθε έτους χαρακτηρίζονται από υπoαπόδοση της ναυλαγοράς, µε µείωση του µέσου όρου ηµερησίων εσόδων για όλους του τύπους των πλοίων κατά 15% περίπου, συγκριτικά µε τους υπόλοιπους µήνες του έτους.
Ιδιαίτερα το 2016, όµως, η πτώση τους πρώτους δύο µήνες ήταν δραµατική µε τον µέσο όρο εσόδων για όλους τους τύπους των πλοίων τον Ιανουάριο να είναι µειωµένος κατά 41% σε ετήσια βάση, µε αποτέλεσµα ο BDI στα µέσα Φεβρουαρίου να φτάσει στο ιστορικό χαµηλό των 290 µονάδων, µειωµένος κατά 48% µε την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Το 2015 χαρακτηρίστηκε από όλους σαν µία ιδιαίτερα άσχηµη χρονιά µε τον ετήσιο µέσο όρο του BDI στις 718 µονάδες, ενώ ο µέσος όρος του δείκτη µέχρι στιγµής για το 2016 είναι στις 378 µονάδες.
Από πλευράς προσφοράς, θετικότατη είναι η πορεία των διαλύσεων που οδεύει στο να κάνει νέο ιστορικό ρεκόρ φέτος, µε τις εκτιµήσεις να κάνουν λόγο για 40 εκατ. dwt, αλλά παράλληλα το ενθαρρυντικό νέο για την προσφορά, ιδιαίτερα για τα επόµενα χρόνια είναι η ουσιαστικά ανύπαρκτη δραστηριότητα στον τοµέα των νέων παραγγελιών.