Με δύο σημαντικά λάθη της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στην προσυμπλήρωση συγκεκριμένων κωδικών του ηλεκτρονικού εντύπου Ε1 ξεκίνησε η περίοδος υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]
Με δύο σημαντικά λάθη της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στην προσυμπλήρωση συγκεκριμένων κωδικών του ηλεκτρονικού εντύπου Ε1 ξεκίνησε η περίοδος υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Πρόκειται για λάθη εξαιτίας των οποίων κινδυνεύουν να φορολογηθούν άδικα, αλλά και να χάσουν δικαιώματα είσπραξης κοινωνικών επιδομάτων και απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ χιλιάδες φορολογούμενοι με βαριές αναπηρίες, καθώς επίσης και πολλοί άλλοι Ελληνες πολίτες οικονομικά αδύναμοι οι οποίοι κατά τη διάρκεια του 2015 έθεσαν τα Ι.Χ. αυτοκίνητά τους σε ακινησία ή αποφάσισαν να διακόψουν την ακινησία των Ι.Χ. αυτοκινήτων τους και να τα θέσουν ξανά σε κυκλοφορία για μερικούς μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες που συνέλεξε η «Ν»:
1 Στα ηλεκτρονικά έντυπα Ε1 που έχουν αναρτηθεί στους λογαριασμούς χιλιάδων αναπήρων φορολογουμένων στο σύστημα ΤΑXISnet, η ΓΓΔΕ έχει προσυμπληρώσει τους κωδικούς 619-620 του πίνακα 6, με τα ποσά των προνοιακών επιδομάτων που έλαβαν οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι από τους δήμους κατά τη διάρκεια του 2015. Σύμφωνα όμως με τα όσα προβλέπουν οι ίδιες οι οδηγίες για τη συμπλήρωση του Ε1 που έχουν ήδη εκδοθεί από τη ΓΓΔΕ, στους κωδικούς 619-620 προσυμπληρώνονται μόνο ποσά εισοδημάτων απαλλασσόμενα από τον φόρο εισοδήματος ή φορολογούμενα με ειδικό τρόπο, τα οποία επιβαρύνονται με ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Ομως τα προνοιακά επιδόματα των αναπήρων που έχει προσυμπληρώσει η ΓΓΔΕ στους κωδικούς 619-620 δεν υπάγονται σ’ αυτή την κατηγορία ποσών, καθώς, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα συγκεκριμένα ποσά δεν αποτελούν εισόδημα, αλλά είναι επιδόματα και βοηθήματα τα οποία έχουν δοθεί, σε συγκεκριμένες ευπαθείς ομάδες φορολογουμένων, ως κοινωνικές παροχές για την αντιμετώπιση και κάλυψη συγκεκριμένων ειδικών αναγκών στις οποίες αυτοί υποβάλλονται. Τα ποσά αυτά δηλαδή δεν αποτελούν εισόδημα, διότι έχουν χορηγηθεί χωρίς αντάλλαγμα παροχής εργασίας, χωρίς να αποτελούν καρπό περιουσιακών στοιχείων και συνεπώς δεν τίθεται γι’ αυτά θέμα επιβολής ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
Τέτοια ποσά είναι για παράδειγμα:
α) το προνοιακό επίδομα τυφλότητας
β) το διατροφικό επίδομα που δίνεται στους νεφροπαθείς, καθώς επίσης και σε όσους έχουν κάνει μεταμόσχευση καρδιάς, ήπατος, πνευμόνων και μυελού των οστών,
γ) τα επιδόματα λουτροθεραπείας, εισπνευσοθεραπείας, αεροθεραπείας και ενεσοθεραπείας που καταβάλλουν οι ασφαλιστικοί οργανισμοί στους δικαιούχους ασφαλισμένους,
δ) η μηνιαία οικονομική ενίσχυση που καταβάλλεται σε άτομα με βαριά νοητική υστέρηση, με εγκεφαλική παράλυση, με συγγενή αιμολυτική αναιμία ή αιμορραγική διάθεση, με βαριά αναπηρία σε ποσοστό 67% και άνω, και σε κωφάλαλα άτομα, αντίστοιχα, για την αντιμετώπιση των πρόσθετων δαπανών συντήρησης και περίθαλψής τους, καθώς και για την κάλυψη, εν γένει, των ειδικών αναγκών που προκύπτουν εξαιτίας της αναπηρίας τους.
Τα ποσά αυτά, τα οποία δεν θεωρούνται εισόδημα, προσυμπληρώθηκαν από τη ΓΓΔΕ κατά λάθος στους κωδικούς 619-620 του πίνακα 6 στα ηλεκτρονικά έντυπα Ε1 των φορολογικών δηλώσεων των δικαιούχων τους. Το αποτέλεσμα είναι να θεωρούνται αυτομάτως ως εισοδήματα φοροαπαλλαχθέντα ή φορολογηθέντα με ειδικό τρόπο επί των οποίων πρέπει να επιβληθεί ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Ετσι, πολλοί ανάπηροι φορολογούμενοι, εξαιτίας της πρόσθεσης των ποσών αυτών στα λοιπά εισοδήματά τους, αναγκάζονται να εμφανίσουν στις φορολογικές τους δηλώσεις συνολικά ετήσια εισοδήματα που υπερβαίνουν το όριο των 12.000 ευρώ πάνω από το οποίο προβλέπεται η επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και χρεώνονται άδικα με τη συγκεκριμένη εισφορά. Επίσης, πολλοί άλλοι ανάπηροι φορολογούμενοι, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα ποσά αυτά συμπληρώθηκαν στους κωδικούς 619-629 και προσμετρώνται στα συνολικά τους ετήσια εισοδήματα, καλούνται να πληρώσουν περισσότερη ειδική εισφορά αλληλεγγύης από αυτήν που θα κατέβαλλαν αν εφαρμόζονταν σωστά οι οδηγίες συμπλήρωσης του Ε1. Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις, ο συνυπολογισμός των ποσών αυτών στα συνολικά ετήσια εισοδήματα των συγκεκριμένων φορολογουμένων ανεβάζει τα εισοδήματα αυτά πάνω από τα εισοδηματικά όρια που προβλέπονται αφενός για τη χορήγηση συγκεκριμένων επιδομάτων, όπως το ΕΚΑΣ, τα επιδόματα στήριξης τέκνων και τα ειδικά επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων, αφετέρου για τη χορήγηση πλήρους απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ. Ετσι, οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι χάνουν τα δικαιώματα είσπραξης άλλων επιδομάτων ή δεν μπορούν να απαλλαγούν από τον ΕΝΦΙΑ.
Κανονικά τα προνοιακά επιδόματα των αναπήρων θα έπρεπε να είχαν προσυμπληρωθεί από τη ΓΓΔΕ στους κωδικούς 781-782 του πίνακα 6, όπου αναγράφονται όλα τα εισπραχθέντα ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα. Αν γινόταν αυτό, τότε τα συγκεκριμένα επιδόματα δεν θα συναθροίζονταν στα συνολικά εισοδήματα των δικαιούχων και δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα.
2 Για όσους φορολογούμενους έθεσαν σε ακινησία τα Ι.Χ. αυτοκίνητά τους εντός του 2015 ή προέβησαν σε άρση ακινησίας των οχημάτων τους εντός του 2015, τα ποσά των τεκμηρίων διαβίωσης των αυτοκινήτων τους δεν έχουν προσυμπληρωθεί από τη ΓΓΔΕ μειωμένα σε τόσα 12 δωδέκατα όσα και οι μήνες της ακινησίας μέσα στο 2015! Οι ίδιοι οι φορολογούμενοι δεν μπορούν να τροποποιήσουν τα προσυμπληρωμένα στοιχεία για τους μήνες χρήσης των αυτοκινήτων τους μέσα στο 2015 ούτε για το ποσό του τεκμηρίου και έτσι χρεώνονται με τεκμήρια σαν να είχαν χρησιμοποιήσει τα οχήματά τους για ολόκληρο το 2015. Στην ουσία βαρύνονται με υπέρμετρα φουσκωμένα τεκμήρια για τα Ι.Χ. αυτοκίνητά τους, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να προκύπτουν γι’ αυτούς εξωπραγματικά τεκμαρτά εισοδήματα, εξαιτίας των οποίων καλούνται να πληρώσουν υπέρογκους φόρους, ενώ ταυτόχρονα χάνουν δικαιώματα είσπραξης κοινωνικών επιδομάτων ή απαλλαγής τους από τον ΕΝΦΙΑ, καθώς εμφανίζονται να έχουν υπερβεί τα προβλεπόμενα κατά περίπτωση εισοδηματικά όρια.