Εντείνεται ο ανταγωνισμός στον σιδηρόδρομο μετά την κατάθεση στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και από δεύτερη εταιρεία, την Piraeus Europe Asia Rail Logistics, αιτήματος για απόκτηση αδείας δραστηριοποίησης στο ελληνικό δίκτυο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Εντείνεται ο ανταγωνισμός στον σιδηρόδρομο μετά την κατάθεση στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και από δεύτερη εταιρεία, την Piraeus Europe Asia Rail Logistics, αιτήματος για απόκτηση αδείας δραστηριοποίησης στο ελληνικό δίκτυο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία, με έδρα τη Μ. Βρετανία, υπέβαλε το αίτημα στη ΡΑΣ πριν από περίπου δέκα ημέρες και αναμένει να της δοθεί το «πράσινο φως», ώστε να εκκινήσουν οι διαδικασίες αδειοδότησής της σε έναν μήνα. Εάν τελικά εγκριθεί το αίτημα από τη Ρυθμιστική Αρχή, θα είναι η τρίτη εταιρεία μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη Rail Cargo Logistics Goldair (ελληνοαυστριακών συμφερόντων) που θα μπορεί να κινείται στο δίκτυο.
Η Cosco
Αξίζει να αναφερθεί ότι σε ερώτηση της «Ν» στελέχη της Cosco ανέφεραν ότι θα έχουν στενή συνεργασία με την Piraeus Europe Asia Rail Logistics, σημειώνοντας πως η εταιρεία συνεργάζεται στενά με τους σιδηροδρόμους των Σκοπίων και της Σερβίας. Ωστόσο, τα ίδια στελέχη έσπευσαν να διαχωρίσουν το θέμα από τη συμμετοχή ή μη της κινεζικής εταιρείας στην εν εξελίξει διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Από την άλλη πλευρά, στελέχη της σιδηροδρομικής αγοράς επισήμαιναν: «Με την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, κάποιοι διαβλέπουν ευκαιρίες στις συνδυασμένες μεταφορές».
Πάντως, με δεδομένο τις αρνητικές εξελίξεις των κλειστών συνόρων για 19η ημέρα, το δεύτερο μεγαλύτερο στρατηγικό πλεονέκτημα που έχει η χώρα μετά τον τουρισμό, δηλαδή η γεωγραφική της θέση ως πύλη εισόδου για τη μεταφορά των ασιατικών προϊόντων προς την Ευρώπη, βάζει σε κίνδυνο τόσο την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία πλέον έχει ανταγωνιστές, όσο και αυτό καθαυτό το εγχείρημα. Μερικές εβδομάδες προτού καταλήξει η νέα προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στις 31 Μαΐου, το τοπίο της ιδιωτικοποίησής της παραμένει θολό.
Η δυνατότητα εξασφάλισης άδειας για νέα εμπορική σιδηροδρομική εταιρεία δίνει στην υπόθεση χαρακτήρα θρίλερ, αφού η εν λόγω ιδιωτικοποίηση αποτελεί όχι μόνο μνημονιακή υποχρέωση, αλλά και μέρος του διακανονισμού μεταξύ Αθήνας και Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη διαγραφή χρεών ύψους 750 εκατ. ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχουν κριθεί ως κρατική ενίσχυση. Η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα κριθεί από το εάν θα εμφανιστεί, όπως πιθανολογείται, κινεζικό υποψήφιο σχήμα. Ομως η κινεζική συμμετοχή, η οποία είναι άγνωστο εάν θα γίνει από την Cosco ή άλλον κινεζικό όμιλο ή κοινοπραξία, φαίνεται πως δεν έχει ακόμα αποφασιστεί από το Πεκίνο.
Για την απόφαση αυτή θα συνεκτιμηθούν οι άλλες επενδυτικές κινήσεις του Πεκίνου στην Ελλάδα και ειδικότερα η απόκτηση της καταστατικής πλειοψηφίας του ΟΛΠ, αλλά και η προοπτική ελέγχου του Θριάσιου εμπορευματικού κέντρου. Ως βασικό κίνητρο για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από όμιλο κινεζικών συμφερόντων αναφέρονται οι συμφωνίες που έχει συνάψει η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά με την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία για την προώθηση φορτίων πελατών της, όπως των Hewlett Packard, Huawei, Sony και Cisco, μεταφέροντας 26 τρένα κάθε μήνα. Τα 16 τρένα είναι της Sony, τα οκτώ της HP και τα υπόλοιπα δύο της Huawei και της Cisco.
Αντικίνητρα
Αντιθέτως, ως αντικίνητρα αναφέρονται οι υποχρεώσεις που έχει αναλάβει συμβατικά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκμίσθωση και συντήρηση του τροχαίου υλικού. Επισημαίνεται ότι η HP από τον Νοέμβριο του 2015 εξετάζει το ενδεχόμενο να επιλέξει μόνιμα τη μεταφορά των προϊόντων της από τον Πειραιά στο λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία και από εκεί με σιδηρόδρομο στην Τσεχία. Ανάλογες σκέψεις έχουν γίνει και από την ΖΤΕ και την Huawei, οι οποίες έχουν συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και είδαν τα προϊόντα τους να μένουν ακινητοποιημένα για μέρες στα σύνορα με τα Σκόπια.
Αν τελικά οι τρεις εταιρείες υλοποιήσουν το εναλλακτικό σχέδιο που εξετάζουν, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ χάνει τους μεγαλύτερους πελάτες της και κινδυνεύει να γίνει και πάλι ελλειμματική, ενώ ακόμα μεγαλύτερο θα είναι το πλήγμα για την ελληνική οικονομία αν η HP κάνει πίσω για τον διπλασιασμό του όγκου διακίνησης εμπορευμάτων μέσα από τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά και την κατασκευή κέντρου μεταποίησης στη χώρα μας, που είχε συμφωνηθεί σε συνάντηση της ηγεσίας της εταιρείας με τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα.