Την Παρασκευή σε ευρεία σύσκεψη της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας αναμένεται να «κλειδώσει» η ελληνική πρόταση με τα μέτρα που θα πρέπει να επιβληθούν στην τριετία 2016-2018, προκειμένου να κλείσει ο «λογαριασμός» των 5,4 δισ. ευρώ (ή 3% του ΑΕΠ). Η ελληνική πλευρά βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τους εκπροσώπους του κουαρτέτου, προκειμένου με την επανέναρξη των διά ζώσης διαπραγματεύσεων την προσεχή Δευτέρα να υπάρχει «έτοιμο υλικό» πάνω στο οποίο θα γίνει η τελική συζήτηση.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Την Παρασκευή σε ευρεία σύσκεψη της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας αναμένεται να «κλειδώσει» η ελληνική πρόταση με τα μέτρα που θα πρέπει να επιβληθούν στην τριετία 2016-2018, προκειμένου να κλείσει ο «λογαριασμός» των 5,4 δισ. ευρώ (ή 3% του ΑΕΠ). Η ελληνική πλευρά βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τους εκπροσώπους του κουαρτέτου, προκειμένου με την επανέναρξη των διά ζώσης διαπραγματεύσεων την προσεχή Δευτέρα να υπάρχει «έτοιμο υλικό» πάνω στο οποίο θα γίνει η τελική συζήτηση.
Από προχθές το βράδυ -ανεπισήμως- και από χθες επισήμως, όπως προκύπτει από τις σχετικές δηλώσεις τόσο της κυβερνητικής εκπροσώπου Ολγας Γεροβασίλη όπως και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη, η κυβέρνηση άρχισε να δηλώνει ικανοποιημένη τουλάχιστον για το γεγονός ότι αποφεύχθηκαν τα χειρότερα. Η ικανοποίηση αυτή έχει να κάνει με το ότι το ζητούμενο αυτής της διαπραγμάτευσης θα είναι να εξασφαλιστούν μέτρα 5,4 δισ. ευρώ ή 3% του ΑΕΠ και όχι 4,5% του ΑΕΠ, όπως ζητούσε αρχικά η πλευρά του ΔΝΤ. Η αναγκαιότητα για ηπιότερη αντιμετώπιση της ελληνικής πλευράς λόγω και του μεταναστευτικού για την οποία έκανε λόγο ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ, μεταφράζεται σε «ψαλίδισμα» του τελικού λογαριασμού κατά περίπου 2,7 δισ. ευρώ. Και πάλι, όμως, τα 5,4 δισ. ευρώ θα επιβαρύνουν πάρα πολύ τα κοινωνικά στρώματα, ειδικά τα μεσαία και τα υψηλά εισοδήματα.
Πώς αναμένεται να συγκεντρωθεί το ποσό των 5,4 δισ. ευρώ ή του 3% του ΑΕΠ;
1. Το 1% του ΑΕΠ, όπως αποσαφήνισε και χθες η κυβερνητική εκπρόσωπος, θα προέλθει από το ασφαλιστικό. Τα 1,8 δισ. ευρώ θα εξοικονομηθούν:
Τα ποσά που προαναφέρθηκαν ανέρχονται περίπου στο 1,1 δισ. ευρώ. Τα υπόλοιπα έχει συμφωνηθεί ότι θα εξασφαλιστούν από μέτρα που έχουν ήδη νομοθετηθεί, όπως το «κούρεμα» κύριων και επικουρικών συντάξεων λόγω της επιβολής των εισφορών υπέρ υγείας, αλλά και τα μέτρα αποτροπής των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
2. Στα φορολογικά, έχει συμφωνηθεί ότι από την αλλαγή της φορολογικής κλίμακας, τον νέο τρόπο υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης και την αύξηση του φόρου στα μερίσματα που διανέμουν οι κερδοφόρες επιχειρήσεις, οι πρόσθετοι φόροι θα ανέλθουν στα 2 δισ. ευρώ. Εχει συμφωνηθεί ότι ο συντελεστής εισπραξιμότητας θα διαμορφωθεί στο 88% (που σημαίνει ότι στα 100 ευρώ φόρων που θα επιβάλλονται θα εισπράττονται τα 88) με αποτέλεσμα να καταλήξουν στα ταμεία του κράτους επιπλέον 1,8 δισ. Από τα 2 δισ., το 1,3 δισ. θα προέλθουν από τη νέα εισφορά αλληλεγγύης και τα 700 εκατ. από τη νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος.
Σε μισθωτούς και συνταξιούχους οι επιβαρύνσεις θα φανούν άμεσα μέσω της παρακράτησης φόρου, ενώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι εισοδηματίες θα πληρώσουν τον λογαριασμό μέσα στο 2017. Ετσι, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν θα ισχύσει τελικώς η αναδρομική αύξηση του φόρου στα ενοίκια που είχε εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2016, ενώ δεν θα γίνει τουλάχιστον για το 2016 η μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 500 εκατ. ευρώ, όπως επίσης είχε εγγραφεί στον προϋπολογισμό. (σ.σ.: όπως ανέφερε και χθες η «Ν», οι αμυντικές δαπάνες θα μειωθούν κατά 100 εκατ. το 2016). Στον λογαριασμό του 2016 υπάρχει η εκκρεμότητα με τον φόρο στις στήλες του ΟΠΑΠ, που, όπως αποκάλυψε η «Ν», το μέτρο ξανασχεδιάζεται και δεν θα επιβληθεί το τέλος των πέντε λεπτών ανά στήλη. Η κυβέρνηση βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με τον ΟΠΑΠ, χωρίς να αποκλείεται τα πρόσθετα έσοδα να προκύψουν από τη διεύρυνση της φορολογίας κερδών των τυχερών παιχνιδιών.
3. Το 1,8 δισ. ευρώ, που σύμφωνα με την κα Γεροβασίλη θα αναζητηθούν από την έμμεση φορολογία, είναι και ο μεγάλος γρίφος της διαπραγμάτευσης. Ο λογαριασμός της διετίας 2017-2018 θα περιλαμβάνει τις «ουρές» των φορολογικών μέτρων που θα ισχύσουν από φέτος για το εισόδημα (σ.σ.: η αύξηση του φόρου στα ενοίκια που θα εισπραχθούν μέσα στο 2016 θα αποδώσει φορολογικά το 2017, ενώ το ίδιο θα ισχύσει και με την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης στους ελεύθερους επαγγελματίες), τις πρώτες περικοπές που θα προκύψουν από τον νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων (σ.σ.: όσοι συνταξιοδοτηθούν μετά την 1/1/2016 θα εισπράττουν σαφώς μικρότερη σύνταξη) και πιθανή μεγαλύτερη μείωση των αμυντικών δαπανών (σ.σ.: η μείωση δεν θα γίνει το 2016 λόγω προσφυγικού, αλλά είναι πιθανό να συμφωνηθεί μεγαλύτερο ψαλίδισμα για την επόμενη διετία).
Θα περιλαμβάνει επίσης περισσότερα έσοδα από φόρους ή περικοπές που θα γίνουν φέτος, αλλά δεν θα αποδώσουν για ολόκληρη τη χρονιά (σ.σ.: φόρος στα τυχερά παιχνίδια, περικοπή του ΕΚΑΣ που θα γίνει από τον Μάρτιο και στη διετία 2017-2018 θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, καθώς έχει συμφωνηθεί η εξάλειψη του επιδόματος κ.λπ.).
Για τα υπόλοιπα, αναζητούνται έσοδα από την αύξηση στον φόρο καυσίμων, κινητής τηλεφωνίας, συνδρομητικής τηλεόρασης κ.λπ. Τα συγκεκριμένα μέτρα δεν έχουν κλειδώσει, καθώς αμφισβητείται έντονα η δημοσιονομική τους εφαρμογή. Ο τζίρος της συνδρομητικής τηλεόρασης δεν ξεπερνά στην Ελλάδα τα 220-230 εκατ. ευρώ, ενώ η απόδοση του τέλους κινητής τηλεφωνίας ακολουθεί φθίνουσα πορεία.
Από τα 375 εκατ. που απέδιδε το 2010 έχει φτάσει να αποδίδει περίπου 210-210 εκατ. το 2015, ενώ στελέχη του κλάδου κινητής τηλεφωνίας προειδοποιούν ότι περαιτέρω αύξηση τελικώς θα μειώσει τα έσοδα από φόρους αντί να τα αυξήσει. Για να κλείσει ο λογαριασμός του 2017-2018 είναι πιθανό να αναζητηθούν περί τα 200-300 εκατ. από την περικοπή των κρατικών δαπανών, ενώ η ελληνική πλευρά θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει την εμφάνιση δημοσιονομικού πλεονάσματος το 2015 (έναντι ελλείμματος που ήταν ο μνημονιακός στόχος) προκειμένου να ψαλιδίσει κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ τον τελικό λογαριασμό.