Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 05 Αυγούστου 2005 16:00

Εντονος ο ανταγωνισμός στις υπηρεσίες ταχυμεταφορών

Αύξηση στη ζήτηση των υπηρεσιών ταχυμεταφορών (κούριερ) την περίοδο 2005-2006, με μειωμένους όμως ρυθμούς ανάπτυξης σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια λόγω της σταδιακής ωρίμανσης της αγοράς, αναμένεται σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης που πραγματοποιήσε η Hellastat για τον κλάδο των ταχυμεταφορών στην Ελλάδα το 2005.

Ο ανταγωνισμός στον κλάδο είναι αρκετά έντονος λόγω της σχετικής ομοιογένειας που χαρακτηρίζει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν αυξημένα μεταφορικά κόστη λόγω της ανόδου της τιμής των καυσίμων. Επίσης, η δραστηριοποίηση πολλών μικρών τοπικών επιχειρήσεων διευρύνει το φάσμα των επιλογών, εντείνοντας περαιτέρω τον ανταγωνισμό.

Τα τελευταία χρόνια η ελληνική αγορά των ταχυμεταφορών εμφανίζει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης με το μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης πωλήσεων να εκτιμάται στο 16% την περίοδο 2004-2001. Η συνολική αξία της αγοράς εκτιμάται από την Hellastat στα 290 εκατ. ευρώ το 2004 έναντι 260 εκατ. ευρώ το 2003. Χαρακτηριστικό της αγοράς είναι η συγκέντρωση των εσόδων σε πέντε από τις 293 συνολικά επιχειρήσεις ταχυμεταφορών που λειτούργησαν το 2004, έναντι 152 το 1999, οι οποίες και συγκεντρώνουν το 67% των συνολικών εσόδων. Το γεγονός αυτό είναι εύλογο αν υπολογιστεί η τεράστια αρχική επένδυση που απαιτείται τόσο σε κτίρια και μεταφορικά μέσα όσο και τεχνολογική υποδομή, για τη δραστηριοποίηση μιας επιχείρησης ταχυμεταφορών.

Η ACS, όπως αναφέρεται στην έκθεση της Hellastat, συνεχίζει να είναι κυρίαρχος, παρά την πτώση των εσόδων της από 88,23 εκατ. ευρώ το 2003 σε 62,83 εκατ. ευρώ το 2004, χάνοντας μεγάλο μερίδιο της αγοράς, από 41% το 2003 στο 26% το 2004. Το μερίδιο αυτό απορρόφησε κατά κύριο λόγο η Γενική Ταχυδρομική (12% μερίδιο το 2004 έναντι 3% το 2003), ενώ σημαντικά ενισχύθηκαν η ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές (7% το 2004 έναντι 5% το 2003) και η TNT Skypack (5% το 2004 έναντι 4% το 2003).

Οι 15 από τις 28 συνολικά επιχειρήσεις του δείγματος που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ταχυμεταφορών, εμφανίζονται κατά το 2004 κερδοφόρες, εκ των οποίων οι έξι παρουσιάζουν κέρδη χαμηλότερα από το προηγούμενο έτος. Οι 12 από τις 28 επιχειρήσεις έκλεισαν το 2004 με ζημιές, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση των συνολικών αποτελεσμάτων στα -3,69 εκατ. ευρώ έναντι 1,29 εκατ. ευρώ το 2003.

Σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας (κέρδη πριν από τόκους, φόρους και αποσβέσεις-ΚΠΤΦΑ) καταγράφεται μικρή μείωση, με τον μέσο κλαδικό δείκτη να διαμορφώνεται το 2004 στο 2,6%, έναντι 3,2% το περυσινό διάστημα. Τα περιθώρια κερδών προ φόρων και τόκων διατηρούνται σε σταθερά επίπεδα την τελευταία διετία και κυμαίνονται στο 1,6%, ενώ οριακή βελτίωση παρουσιάζουν τα περιθώρια καθαρής προ φόρων κερδοφορίας, τα οποία διαμορφώνονται στο 1,6% από 0,9% το 2003.