Η επαναδραστηριοποίηση των παροπλισμένων πλοίων θα αποτελέσει μία πρόκληση για τη διεθνή ναυτιλία στον τομέα της ασφάλειας προειδοποιεί ο ασφαλιστικός όμιλος Allianz και εκτιμά ότι χρειάζεται να διατυπωθούν τυποποιημένες διαδικασίες παροπλισμού. Οι παροπλισμοί πλοίων γίνονται πλέον καθημερινό φαινόμενο λόγω της κρίσης που πλήττει τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου και είναι λογικό να παρακολουθείται και από τους ασφαλιστές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η επαναδραστηριοποίηση των παροπλισμένων πλοίων θα αποτελέσει μία πρόκληση για τη διεθνή ναυτιλία στον τομέα της ασφάλειας προειδοποιεί ο ασφαλιστικός όμιλος Allianz και εκτιμά ότι χρειάζεται να διατυπωθούν τυποποιημένες διαδικασίες παροπλισμού. Οι παροπλισμοί πλοίων γίνονται πλέον καθημερινό φαινόμενο λόγω της κρίσης που πλήττει τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου και είναι λογικό να παρακολουθείται και από τους ασφαλιστές.
Για πρώτη φορά λοιπόν η μελέτη Safety and Shipping Review 2016 της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) επισημαίνει το συγκεκριμένο φαινόμενο. Η εν λόγω μελέτη εκδίδεται κάθε χρόνο και αναφέρεται στις ζημιές που σημειώθηκαν στη ναυτιλία σε πλοία άνω των 100 gross tons. Σύμφωνα λοιπόν με την AGCS, τα πλοία που δηλώθηκαν ως ολικές ζημιές το 2015 μειώθηκαν στα 85, από 87 το 2014 και 112 το 2013.
Από τα 85 πλοία που καταστράφηκαν ολοσχερώς, τα 36 πλοία είναι cargo και τα 16 «ψαράδικα» και αποτελούν το 60% του συνολικού αριθμού των πλοίων που χάθηκαν ολοσχερώς.
Ο μέσος όρος την τελευταία δεκαετία των total loss πλοίων σε ετήσια βάση είναι 123. Οι μεγαλύτερες ζημιές μειώθηκαν κατά 45% την προηγούμενη δεκαετία, σαν αποτέλεσμα των δυναμικών μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος που έχουν ληφθεί αλλά και της αυτορρύθμισης της αγοράς.
Οι πιο κοινές αιτίες πρόκλησης των total loss ζημιών είναι η βύθιση, που οφείλεται στον κακό καιρό κατά ποσοστό 75% (63 περιπτώσεις) και είναι αυξημένες κατά 25% σε σύγκριση με πέρυσι.
Συνολικά το 2015 καταγράφηκαν 2.687 περιπτώσεις ζημιών σε πλοία, αριθμός μειωμένος κατά 4% σε σύγκριση με το 2014.
Η Ανατολική Μεσόγειος και η Μαύρη Θάλασσα είναι οι περιοχές με τις περισσότερες περιπτώσεις ατυχημάτων (484) και μαζί με τις περιοχές των Βρετανικών Νήσων, του καναλιού της Μάγχης και του Βισκαϊκού Κόλπου συμπληρώνουν το ένα τρίτο του συνολικού αριθμού ατυχημάτων που σημειώθηκαν την τελευταία δεκαετία. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που κατέγραψε η Allianz, η πιο ασφαλής ημέρα είναι το Σάββατο ενώ αυτή που συγκεντρώνει τα περισσότερα ατυχήματα είναι η Πέμπτη.
H Allianz επισημαίνει ακόμη ότι μερικοί πλοιοκτήτες αποφεύγουν την προγραμματισμένη συντήρηση των πλοίων, ενώ άλλοι τα παροπλίζουν, χωρίς όμως να ακολουθούν κάποιες προδιαγραφές.
Οταν το πλοίο μείνει αρκετό καιρό παροπλισμένο θα έχει υποστεί ζημιές. Υπάρχει ανάγκη, τονίζει η Allianz, για την εφαρμογή τυποποιημένων διαδικασιών κατά τη διάρκεια του παροπλισμού. Και υπογραμμίζει ότι όταν αυτά τα πλοία θα επιστρέψουν και πάλι στη δράση θα αποτελούν μία «επώδυνη» άσκηση για το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η μελέτη σημειώνει ότι μακροπρόθεσμα οι ζημιές στη ναυτιλία ακολουθούν πτωτική τάση, η κρίση φαίνεται να επηρεάζει τη συμπεριφορά των πλοιοκτητών και τα θέματα ασφάλειας τίθενται και πάλι στην επικαιρότητα, καθώς οι πτώση των ναύλων και η υπερπροσφορά πλοίων πιέζει την αγορά και αυξάνεται η τάση περιορισμού του κόστους λειτουργίας του πλοίου. Ετσι οι βλάβες των μηχανών είναι μία από τις κύριες αιτίες ατυχημάτων (36%). Η Allianz έχει παρατηρήσει το τελευταίο 12μηνο αύξηση της συχνότητας των ζημιών που μπορούν να συνδεθούν ως ένα βαθμό με το οικονομικό περιβάλλον. Οι επενδύσεις στον τομέα της συντήρησης και στην κατάρτιση του προσωπικού μπορεί να μειωθούν και να επηρεάσουν την ασφαλή λειτουργία του πλοίου.
Στη μελέτη, ειδική αναφορά υπάρχει για την περιοχή της Αρκτικής, όπου παρατηρείται αύξηση των ατυχημάτων κατά 29% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν -στα 71-, όταν το 2006 ήταν μόλις 8 τα επεισόδια.
Στους κινδύνους που απειλούν τα πλοία συγκαταλέγει η μελέτη την κούραση του πληρώματος, τους τυφώνες, τις κυβερνοεπιθέσεις κ.λπ.
«Θερμή» περιοχή
Περισσότερο από το ένα τέταρτο των ζημιών (22) σημειώθηκε στην περιοχή της Νότιας Κίνας -Ινδοκίνα, Ινδονησία και Φιλιππίνες- η οποία είναι η πιο «θερμή» περιοχή της δεκαετίας σε ό,τι αφορά τον αριθμό απωλειών πλοίων. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι σε ένα χρόνο διπλασιάστηκαν οι ζημιές στις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας και έφθασαν τις 11.
Nέα εποχή για τον κλάδο η ασφάλιση «Mega Ships»
Η μεγάλη πρόκληση για τον ασφαλιστικό κλάδο παραμένουν τα «Mega Ships». Η τάση κατασκευής πλοίων πολύ μεγάλης χωρητικότητας που παραμένει ισχυρή, προβληματίζει την ασφαλιστική βιομηχανία, η οποία μπορεί να κληθεί στο μέλλον να καλύψει απώλειες ύψους άνω του ενός δισ. δολ. μόνο για ένα πλοίο.
Επίσης, μία ακόμη πρόκληση είναι το φαινόμενο της υγροποίησης του φορτίου, που παρατηρείται κυρίως σε φορτία που έχουν μεγάλη υγρασία.
Δεν είναι ασύνηθες το φαινόμενο το φορτίο να μετακινείται και να προκαλεί μεγάλη κλίση στο πλοίο. Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα σε συνεργασία με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό λαμβάνει μέτρα ελέγχου του φαινομένου.
Το bulk carrier «Los Llanitos», 38.105 gt, ήταν το μεγαλύτερο πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1993 και χαρακτηρίστηκε ως total loss το 2015 και ακολουθεί το «Trader» 35.890 gt, το οποίο ναυπηγήθηκε το 1990, το οχηματαγωγό «El Faro» (31.515 gt) βρέθηκε στην τρίτη θέση, ήταν όμως το πιο τραγικό, καθώς χάθηκαν και 33 μέλη του πληρώματος.
Ακολουθεί το «Bulk Jupiter» (31.256 gt) στο οποίο 18 άτομα έχασαν τη ζωή τους και στην πέμπτη θέση βρίσκεται το «Goddfaith» (16.446 gt), στην περίπτωση του οποίου το πλήρωμα σώθηκε.