«Σκληρό πόκερ» παίζουν το ελληνικό Δημόσιο με τον επικεφαλής της Privinvest Ισκαντάρ Σάφα με έπαθλο τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ την υπόθεση παρακολουθεί διακριτικά μεγάλος αμερικανικός όμιλος κατασκευής αμυντικού υλικού, που σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, έχει δείξει ενδιαφέρον για να αναλάβει τα ηνία στα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου, σε συνεργασία με ελληνικό επιχειρηματικό όμιλο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Σκληρό πόκερ» παίζουν το ελληνικό Δημόσιο με τον επικεφαλής της Privinvest Ισκαντάρ Σάφα με έπαθλο τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ την υπόθεση παρακολουθεί διακριτικά μεγάλος αμερικανικός όμιλος κατασκευής αμυντικού υλικού, που σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, έχει δείξει ενδιαφέρον για να αναλάβει τα ηνία στα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου, σε συνεργασία με ελληνικό επιχειρηματικό όμιλο.
Στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, όπως αποκαλύπτει σήμερα η «Ν», η εφορία έστειλε τον λογαριασμό για τις ανακτήσεις ύψους 523 εκατ. ευρώ στα ΕΝΑΕ, ζητώντας να εξοφληθεί μέσα σε δύο μήνες. Την ίδια στιγμή, πληροφορίες από την κυβέρνηση αναφέρουν ότι σε περίπτωση που το ποσό δεν καταβληθεί, θα προχωρήσει σε εκκαθάριση της εταιρείας εν λειτουργία.
Σημείο που αποτελεί ίσως και το πλεονέκτημα της πλευράς Σάφα, ο οποίος θέλει να κρατήσει τα ναυπηγεία, αφού νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι εκκαθάριση εν λειτουργία δεν είναι εφικτό να γίνει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της εταιρείας. Ομως για το ελληνικό Δημόσιο η εκκαθάριση εν λειτουργία θεωρείται επιβεβλημένη διότι το πολεμικό ναυτικό έχει τα υποβρύχια που κατασκευάζει εκεί, αλλά και σειρά πολεμικών πλοίων που ανεβάζει στις δεξαμενές για επισκευές. Επίσης, θεωρείται ως η καλύτερη λύση και για την περίπτωση που κατατεθούν παραγγελίες για τη ναυπήγηση υποβρυχίων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά από την Ινδία, την Πολωνία, την Αίγυπτο και άλλες χώρες, όπως πρόσφατα δήλωσε ο υπουργός Αμυνας Πάνος Καμένος.
Ηδη, επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι, που παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά, ότι το νομικό επιτελείο που εκπροσωπεί τον μεγαλόμετοχο των ναυπηγείων έχει ετοιμαστεί να απαντήσει στην τελευταία κίνηση που έκανε στη σκακιέρα το ελληνικό Δημόσιο. Επίσης, αναμένει, σε υπόθεση που τρέχει παράλληλα, να αποφανθεί το διεθνές διαιτητικό δικαστήριο για απαιτήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ περίπου που έχει καταθέσει η πλευρά του κ. Σάφα.
Τι λέει το Δημόσιο
Το ελληνικό Δημόσιο σε πρόσφατη επιστολή του προς τα ναυπηγεία υποστηρίζει ότι η νέα ιδιοκτησία των ναυπηγείων (η Privinvest του κ. Σάφα) δεν εφάρμοσε τη «στρατιωτική απόφαση του 2010» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που προέβλεπε αντί της επιστροφής των επιδοτήσεων από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας (απόφαση 2008), μια σειρά μέτρων που θα κράταγαν τα ναυπηγεία ανοικτά.
Ειδικότερα, οι τρεις προϋποθέσεις που έθετε η συμφωνία του 2010 ήταν τα ναυπηγεία να εξυπηρετούν τις ανάγκες μόνο του Πολεμικού Ναυτικού, να δοθούν στο ελληνικό κράτος τα «οικόπεδα» που έχουν χαρακτηριστεί ως εμπορικά και τρίτον να προχωρήσει ο πλειστηριασμός του «αστικού μέρους» των ναυπηγείων.
«Εχει καταστεί πλέον σαφές ότι η υλοποίηση της “στρατιωτικής απόφασης” του 2010 δεν είναι εφικτή, λόγω της παντελούς έλλειψης συνεργασίας εκ μέρους της ΕΝΑΕ. Αλλωστε η απόφαση αυτή προέβλεπε προθεσμία υλοποίησης έξι μηνών (από 1η Δεκεμβρίου 2010), η οποία βέβαια έχει παρέλθει προ πολλού» σημείωνε το ελληνικό Δημόσιο.
Η απάντηση της εταιρείας
Από την πλευρά της, η εταιρεία επισημαίνει ότι άμεσα σταμάτησε όλες τις μη στρατιωτικές δραστηριότητές της και προσθέτει ότι το ελληνικό Δημόσιο κατήργησε το δικαίωμα της εταιρείας να έχει την αποκλειστική χρήση 214 στρεμμάτων στον αιγιαλό (εμπορικό κομμάτι).
Οσον αφορά τα μη στρατιωτικά στοιχεία των ΕΝΑΕ που έπρεπε να εκποιηθούν και το τίμημα να αποδοθεί στο ελληνικό Δημόσιο, σημείο στο οποίο στέκεται η Ελληνική Δημοκρατία προκειμένου να ζητήσει να ανακτήσει το ποσό των 523 εκατ. ευρώ, το νομικό επιτελείο της εταιρείας έχει διαφορετική άποψη.
Αποδέχεται ότι δεν έχει υλοποιηθεί, ωστόσο ρίχνει το βάρος στο ελληνικό Δημόσιο, αλλά και στην κρίση που μαστίζει τη χώρα.
Από τη μια τονίζει ότι λόγω της οικονομικής κρίσης δεν υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον για την εκποίηση της (εμπορικής) περιουσίας των ΕΝΑΕ, ενώ από την άλλη σημειώνει ότι η ελληνική πολιτεία παρέλειψε να αναλάβει και να εκτιμήσει κατά οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο το λεγόμενο αστικό τμήμα των ναυπηγείων.
Για να ενισχύσει τη θέση της απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία επικαλείται μαρτυρία ειδικού, τον οποίο είχε καλέσει η ελληνική πλευρά.
Πιο συγκεκριμένα, σημειώνει ότι ο καθηγητής Andrea Biondi κατέθεσε ότι ήταν καθήκον της Ελληνικής Δημοκρατίας να ανακτήσει τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία της ΕΝΑΕ με κάθε δυνατό νομικό μέσο, συμπεριλαμβανομένης, αν απαιτείτο, και της απαλλοτριώσεώς τους.
Αναζήτηση hot spots στα ΕΝΑΕ
Πολλά ερωτηματικά προκάλεσε η ξαφνική είσοδος στελεχών του υπουργείου Αμύνης στα ναυπηγεία, κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Οι παρόντες στα ναυπηγεία παρακολουθούσαν τα στελέχη του υπουργείου να διασχίζουν τα ναυπηγεία σε όλο το μήκος και το πλάτος τους αναζητώντας ελεύθερους χώρους.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν και τις πληροφορίες που έφτασαν στα ναυπηγεία από το Πεντάγωνο, η κυβέρνηση αναζητά χώρους στα ΕΝΑΕ προκειμένου να τους μετατρέψει σε hot spotς. Μια περίπτωση είναι η περιοχή που κατασκευαζόταν το σιδηροδρομικό υλικό, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο τα πλοία με τους πρόσφυγες να φτάνουν απευθείας στα ναυπηγεία και να δένουν στο ντεπό, παρακάμπτοντας το λιμάνι του Πειραιά. Σκέψη που προκαλεί προβληματισμούς, αφού οι πρόσφυγες θα φιλοξενηθούν δίπλα από τον χώρο που κατασκευάζονται και επισκευάζονται πολεμικά πλοία, με ό,τι αυτό σημαίνει για τα σχέδια ασφάλειας των ναυπηγείων. Να σημειώσουμε ότι το πρώτο πλοίο με πρόσφυγες θα έφτανε χθες αργά το βράδυ.