Ο κίνδυνος να μετατραπεί το λιμάνι του Πειραιά σε μία νέα Ειδομένη είναι υπαρκτός εάν δεν υπάρξει καλύτερος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος. Μιλώντας στη «Ν» ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας εντόπισε δύο προβλήματα που εκτιμά ότι θα αντιμετωπισθούν τις επόμενες ημέρες. Το ένα έχει σχέση με την επέκταση των σκηνών έξω από τους χώρους φιλοξενίας και το δεύτερο αφορά την επιστροφή πολλών προσφύγων στο λιμάνι ενώ είχαν μεταφερθεί με πούλμαν σε άλλους χώρους φιλοξενίας.
Από την έντυπη έκδοση
Των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη
Ο κίνδυνος να μετατραπεί το λιμάνι του Πειραιά σε μία νέα Ειδομένη είναι υπαρκτός εάν δεν υπάρξει καλύτερος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος.
Η εικόνα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας είναι «κρίσιμο μέγεθος» για την περαιτέρω βελτίωση του τουριστικού ρεύματος, την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας. Αν και μέχρι στιγμής δεν έχουν σημειωθεί σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση κλάδων όπως η ακτοπλοΐα και η κρουαζιέρα, καθώς βρισκόμαστε στη χειμερινή τουριστική περίοδο, αυτό δεν σημαίνει ότι το προσφυγικό δεν επηρεάζει αρνητικά την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.
Ηδη η κατάσταση σχολιάσθηκε και στη Διεθνή Εκθεση κρουαζιέρας στο Μαϊάμι, στις συναντήσεις των κυβερνητικών παραγόντων αλλά και εκπροσώπων φορέων με διεθνή στελέχη του κλάδου. Πάντως, κυβερνητικοί κύκλοι στη Seatrade σημείωναν την ανάγκη να αποφεύγονται οι υπερβολές για να μην πλήττεται η εικόνα της χώρας. Ηδη όμως η εικόνα του λιμανιού έχει γίνει πρώτο θέμα στα ξένα τηλεοπτικά δίκτυα, ενώ αρνητικά σχολιάζονται και τα κενά που παρατηρούνται στη διαχείριση της όλης κατάστασης. Τις τελευταίες ημέρες το λιμάνι παρουσιάζει μία κατάσταση επιβαρυμένη καθώς κάθε ημέρα φιλοξενεί από 3.000 έως και 4.500 πρόσφυγες, παρά το «πλαφόν» που έχει επιβάλει το υπουργείο Ναυτιλίας στα πλοία της ακτοπλοΐας που μεταφέρουν πρόσφυγες από τα νησιά προς τον Πειραιά.
Σημειώνεται ότι οι υποδομές που έχει διαθέσει ο ΟΛΠ αρκούν για να στεγάσουν 2.200 ανθρώπους.
Μιλώντας στη «Ν» ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας εντόπισε δύο προβλήματα που εκτιμά ότι θα αντιμετωπισθούν τις επόμενες ημέρες. Το ένα έχει σχέση με την επέκταση των σκηνών έξω από τους χώρους φιλοξενίας και το δεύτερο αφορά την επιστροφή πολλών προσφύγων στο λιμάνι ενώ είχαν μεταφερθεί με πούλμαν σε άλλους χώρους φιλοξενίας.
Ζούμε και στον Πειραιά ό,τι και στην Ειδομένη. Δεν θέλουν να φύγουν από το λιμάνι, λέει στη «Ν» ο κ. Δρίτσας. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι με ενημέρωση και πειθώ θα τους κάνουμε να αλλάξουν σχέδια και εκτίμησε ότι σταδιακά η εικόνα του λιμανιού θα βελτιώνεται όσο οι πρόσφυγες θα μεταφέρονται στα ειδικά κέντρα φιλοξενίας.
«Η κατάσταση είναι χαοτική αυτή τη στιγμή. Αλλες ημέρες είναι πιο ήπια τα πράγματα» σημείωσε από την πλευρά του ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Πειραιά Πέτρος Κόκκαλης, περιγράφοντας τη χθεσινή μέρα στον ΟΛΠ και προσέθεσε: «Εδώ μένουν οικογένειες και παιδιά, οι οποίοι βρίσκονται έξω, στο κρύο. Είναι μια άθλια κατάσταση, οι υποδομές εδώ δεν επαρκούν. Υπάρχουν αρκετοί γιατροί, οι οποίοι όμως δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε μεγάλο βαθμό και γίνεται μια υπεράνθρωπη προσπάθεια τουλάχιστον να υπάρχει σίτιση».
Ο Πειραιάς δεν θα γίνει νέα Ειδομένη, είπε ο κ. Κόκκαλης και ζήτησε να υπάρξει καλύτερη διαχείριση στην προώθηση των προσφύγων. Πρότεινε μάλιστα να χρησιμοποιηθούν όλα τα λιμάνια της χώρας, προκειμένου να μη δημιουργούνται τέτοιου «είδους καταστάσεις, οι οποίες είναι ντροπή για τη χώρα μας και προσβολή για τον πολιτισμό μας».
Πλαφόν στη διακίνηση
Η ακτοπλοΐα πάντως δεν αντιμετωπίζει προς το παρόν ιδιαίτερα προβλήματα από την παρουσία των προσφύγων στο λιμάνι του Πειραιά. Οπως δηλώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης, στη διάρκεια του τριημέρου της Καθαρής Δευτέρας, όπου η ακτοπλοϊκή κίνηση παραδοσιακά εμφανίζεται αυξημένη αν και χειμερινή περίοδος, δεν διαπιστώθηκαν ιδιαίτερα προβλήματα στη λειτουργία του λιμανιού. Θα πρέπει, όπως εκτιμά ο κ. Σακέλλης, να αποφεύγονται οι υπερβολές στην παρουσίαση του θέματος.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ επισημαίνει ακόμη ότι η συντριπτική πλειοψηφία των προσφύγων που μεταφέρει η ακτοπλοΐα προέρχεται από το Βόρειο Αιγαίο. Υπολογίζεται ότι το 85% των προσφυγικών ροών έρχεται από το Βόρειο Αιγαίο και κυρίως τη Μυτιλήνη. Από τα Δωδεκάνησα φαίνεται να έχουν μειωθεί σημαντικά οι προσφυγικές ροές. Υπάρχουν μέρες που τα πλοία από τα Δωδεκάνησα δεν μεταφέρουν ούτε έναν πρόσφυγα. Επίσης παρατηρείται το φαινόμενο ορισμένες φορές να υπάρχει συγκέντρωση προσφυγικών ροών στη Λέρο και σπανιότερα στο Καστελόριζο.
Το τελευταίο διάστημα τα ναυλωμένα από το υπουργείο Ναυτιλίας πλοία για τη μεταφορά προσφύγων έχουν σταματήσει τα δρομολόγια καθώς οι μεταφορικές ανάγκες εξυπηρετούνται πλήρως από τα πλοία της γραμμής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι τέτοια εποχή τα πλοία που ήταν δρομολογημένα στη γραμμή Χίου-Μυτιλήνης έκαναν τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα και τώρα κάνουν 11 δρομολόγια. Ωστόσο, στα πλοία έχει τεθεί πλαφόν στον αριθμό των προσφύγων που μεταφέρουν στο 30% του πρωτοκόλλου τους.
Ανάσχεση του κύματος φυγής με «όπλο» την ασφάλεια
Σχέδια προκειμένου να συγκρατηθεί το κύμα φυγής κρουαζιερόπλοιων από την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου την επόμενη διετία κάνουν στην Ελλάδα, προτάσσοντας την εικόνα ασφάλειας της χώρας, την ίδια στιγμή που από το Μαϊάμι και τη διεθνή έκθεση κρουαζιέρας η βιομηχανία στέλνει ξεκάθαρα τρία μηνύματα. Το πρώτο είναι ο παράγοντας ασφάλεια, που διαδραματίζει πλέον καταλυτικό ρόλο μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις σε Γαλλία και Τουρκία. Την κατάσταση, ειδικά στην Ανατολική Μεσόγειο, επιβαρύνουν οι πολεμικές συγκρούσεις αλλά και το τεράστιο κύμα προσφύγων. Οσον αφορά την Ελλάδα αναγνωρίστηκε ότι υπάρχουν προβλήματα, ωστόσο τονίστηκε κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας του συνεδρίου της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας (CLIA), που γίνεται στο πλαίσιο της έκθεσης, ότι προβλήματα αντιμετωπίζει ο κλάδος κάθε χρόνο και τα διαχειρίζεται.
Το δεύτερο είναι ο προορισμός Ασία, ο οποίος κερδίζει την προτίμηση όλο και περισσότερων εταιρειών, αφού οι δύο μεγαλύτεροι όμιλοι του κόσμου (Carnival και RCCL) έχουν ρίξει «άγκυρα» εκεί, ενώ και η MSC πρόσφατα υπέγραψε συμφωνίες επέκτασης της συνεργασίας της στην Κίνα.
Ηδη τα περισσότερα πλοία που φεύγουν από την Ανατολική Μεσόγειο έχουν προορισμό την Ασία, ενώ από την τάση αυτή ενισχύονται και οι κρουαζιέρες στη Βόρεια Ευρώπη, αλλά και στην Καραϊβική. Το τρίτο θέμα αφορά την Κούβα, το νέο «trend» των Αμερικανών, οι οποίοι σχεδιάζουν να την εντάξουν στις κρουαζιέρες της Καραϊβικής και την Αβάνα.