Εσοδα που ίσως ξεπεράσουν τα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος δύο ετών μπορεί να αποφέρει στην τοπική κοινωνία και τις επιχειρήσεις της ευρύτερης περιοχής της Ελευσίνας η μεγάλη κρίση που μαστίζει τα bulk carriers.
Από την έντυπη έκδοση
Των Αντώνη Τσιμπλάκη και Λάμπρου Καραγεώργου
Εσοδα που ίσως ξεπεράσουν τα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος δύο ετών μπορεί να αποφέρει στην τοπική κοινωνία και τις επιχειρήσεις της ευρύτερης περιοχής της Ελευσίνας η μεγάλη κρίση που μαστίζει τα bulk carriers.
Μοναδική προϋπόθεση που θέτουν οι Ελληνες εφοπλιστές για να φέρουν τα πλοία τους και να τα δέσουν στην Ελλάδα, είναι ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας να δεχθεί να προσαρμόσει τα τιμολόγιά του και να τα φτάσει στο ίδιο επίπεδο με του λιμεναρχείου Ελευσίνας.
Η διαφορά στα τιμολόγια, που φτάνει ακόμα και το 40%, αναμένεται να καλυφθεί την επόμενη εβδομάδα, καθώς η διοίκηση του ΟΛΕ προγραμματίζει να θέσει το ζήτημα στην επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν».
Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι εφόσον ληφθεί τελικά τέτοια απόφαση και γίνει αποδεκτή από το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Ναυτιλίας, τότε ο κόλπος της Ελευσίνας θα υποδεχθεί περίπου 500 εμπορικά πλοία.
Και αν αποδειχθούν σωστές οι προβλέψεις των αναλυτών ότι η αγορά θα παρουσιάσει σημεία ανάκαμψης από το 2018, τα πλοία θα παραμείνουν στην Ελευσίνα για χρονικό διάστημα δύο ετών, αποφέροντας περίπου 100 εκατ. ευρώ (περίπου 8.000 ευρώ το μήνα ανά πλοίο) σε τέλη.
Υπολογίζεται επίσης ότι θα χρειαστούν περισσότεροι από 1.500 φύλακες στα πλοία, ενώ θα λειτουργούν σε καθημερινή βάση οι λάντζες προκειμένου να μεταφέρουν το προσωπικό αλλά και εφόδια.
Το κυριότερο, όμως, είναι ότι όταν θα αποπλεύσουν τα πλοία, μόλις κλείσει ο κύκλος της κρίσης, θα χρειαστεί να ανέβουν επάνω συνεργεία προκειμένου να κάνουν εργασίες συντήρησης, οι οποίες υπολογίζονται περίπου στις 100.000 ευρώ κατά μέσο όρο ανά πλοίο.
Οπως υπογράμμισαν κύκλοι της αγοράς, τα έσοδα που θα αποκομίσει η τοπική οικονομία από τα περίπου 400 με 500 πλοία που θα δέσουν στην Ελευσίνα κάλλιστα μπορεί να ξεπεράσουν τα 250 εκατ. ευρώ.
Το παράδειγμα
Η διαφορά ανάμεσα στα τιμολόγια του λιμεναρχείου Ελευσίνας και του ΟΛΗ είναι μεγάλη. Για παράδειγμα, σύμφωνα με κοστολόγηση που έκανε ναυτιλιακή εταιρεία, από ένα panamaχ τo λιμεναρχείο εισπράττει περίπου 13.000 ευρώ τον μήνα ενώ ο ΟΛΗ περίπου 22.000 ευρώ. Οπως τονίστηκε στη «Ν», οι συγκυρίες ευνοούν τη χώρα μας ώστε να τονωθεί οικονομικά μια περιοχή με πολύ μεγάλο πρόβλημα ανεργίας, αφού η Τουρκία έχει βγει εκτός ανταγωνισμού (την έχουν απορρίψει τα P&I Club). «Το κόστος στα τιμολόγια του λιμεναρχείου είναι ανταγωνιστικό με το κόστος της Μανίλα στις Φιλιππίνες» επισημαίνουν χαρακτηριστικά ναυτιλιακοί κύκλοι και τονίζουν ότι θα είναι καλύτερα για όλους να έρθουν τελικά τα πλοία στην Ελλάδα.
Οι αντιδράσεις
Η εικόνα που υπάρχει αυτή τη στιγμή από την Ελευσίνα, είναι ότι έχει γεμίσει ήδη η περιοχή που ελέγχει το λιμεναρχείο (περίπου 30 πλοία) αλλά δεν παρατηρείται ανάλογη κίνηση και στην περιοχή που ελέγχει ο ΟΛΗ και που μπορεί να φιλοξενήσει περίπου 500 πλοία, αν και έχουν κατατεθεί περισσότερες από 100 ερωτήσεις μέχρι τώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στο ενδεχόμενο να γεμίσει η Ελευσίνα με πλοία αντιδρά έντονα ένα μέρος του δημοτικού συμβουλίου της πόλης. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει γίνει πρόταση να εκπονηθεί μελέτη κοινωνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την πόλη της Ελευσίνας από μια τέτοια εξέλιξη.
Από την πλευρά του ο ΟΛΕ έχει προτείνει στον δήμο να του αποδώσει το 40% των εσόδων που θα έχει από τα πλοία που θα δέσουν στην περιοχή. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή είναι δεμένα περίπου συνολικά 50 πλοία, μικρής και μεσαίας χωρητικότητας, ενώ τα έσοδα που έχει εξασφαλίσει μέχρι τώρα ο ΟΛΕ είναι περίπου στο 1 εκατ. ευρώ.
Η αγορά
Περισσότερα από 60 capes και πάνω από 5,5 εκ. dwt έχουν δέσει παγκοσμίως, ενώ περίπου 30 capes, µε µέσο όρο 21 χρόνια, έχουν οδηγηθεί προς διάλυση. Οπως επισημαίνει η G. Moundreas, ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων έχει ξεπεράσει ήδη τα συνολικά νούμερα του 2014 (24 πλοία), ενώ σε όλο το 2015 διαλύθηκαν 93 capes.
Σύµφωνα µε εκτιµήσεις της International Shipcare, στον κόλπο του Brunei, όπου θεωρείται περιοχή για δέσιµο πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου αλλά και Oil Rigs, έχουν γεµίσει και οι 135 θέσεις για πρώτη φορά στα 41 χρόνια που η ανωτέρω εταιρεία προσφέρει υπηρεσίες Lay Up. Σχεδόν το 40% των δεµένων πλοίων αφορούν capes και panamax ενώ ήδη υπάρχει λίστα αναµονής για 50 πλοία.