Δημοσιονομικό όφελος ύψους 474,7 εκατ. ευρώ σε καθαρά παρούσα αξία κατά τη δεκαετία 2016 - 2025 θα προκύψει από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Στο συμπέρασμα καταλήγει μελέτη του ΙΟΒΕ που εξετάζει στις θετικές επιπτώσεις από την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ, ενώ επισημαίνει ότι το όφελος για το ελληνικό ΑΕΠ από την ιδιωτικοποίηση θα είναι της τάξης του 0,8% το 2025 και θα προσθέσει πάνω από 31 χιλ. νέες θέσεις εργασίας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Δημοσιονομικό όφελος ύψους 474,7 εκατ. ευρώ σε καθαρά παρούσα αξία κατά τη δεκαετία 2016 - 2025 θα προκύψει από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Στο συμπέρασμα καταλήγει μελέτη του ΙΟΒΕ που εξετάζει στις θετικές επιπτώσεις από την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ, ενώ επισημαίνει ότι το όφελος για το ελληνικό ΑΕΠ από την ιδιωτικοποίηση θα είναι της τάξης του 0,8% το 2025 και θα προσθέσει πάνω από 31 χιλ. νέες θέσεις εργασίας.
Επιπλέον αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του δημοσίου χρέους μακροχρόνια κατά 2,3 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η μετατροπή του λιμανιού σε σύγχρονο διαμετακομιστικό κέντρο θα επηρεάσει το προϊόν των κλάδων που σχετίζονται με τις θαλάσσιες μεταφορές και ειδικότερα το προϊόν του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics).
Το Ιδρυμα επικαλείται σχετική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας που αναφέρει ότι η αύξηση της μεταφορικής δραστηριότητας εξαιτίας της ευρύτερης βελτίωσης του λιμένα αναμένεται να δράσει καταλυτικά στη βελτίωση του κύκλου εργασιών του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας που κάτω από σειρά υποθέσεων μπορεί να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ το 2018 από 0,4 δισ. το 2015.
«Με δεδομένο πως οι απαραίτητες σχετικές επενδύσεις έχουν ορίζοντα διετίας και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη δυσμενέστερη εξέλιξη της οικονομίας, αλλά και την επιδείνωση των μεσοπρόθεσμων προοπτικών ανάπτυξης από την έκδοση της μελέτης της Εθνικής Τράπεζας, ο επιπλέον κύκλος εργασιών στον κλάδο εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της βελτίωσης της λειτουργίας του λιμένα αναμένεται να ανέλθει από περίπου 0,8 δισ. το 2018 σε περίπου 2 δισ. το 2025» σημειώνει το ΙΟΒΕ και προσθέτει: «Βελτίωση των μεταφορικών υπηρεσιών που παρέχονται στο λιμάνι, μπορεί να επηρεάσει και τον κύκλο εργασιών των σιδηροδρομικών μεταφορών».
Το ίδρυμα αναδεικνύει σειρά προβλημάτων που σχετίζονται με την έλλειψη σε μηχανοδηγούς, αλλά και με την περιορισμένη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Υποθέτει πως το πρόβλημα της έλλειψης μηχανοδηγών θα λυθεί με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πώληση των μετοχών του ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή, ενώ ταυτόχρονα θα ολοκληρωθεί και η υλοποίηση των απαραίτητων επενδύσεων σε σχετικές υποδομές (π.χ. νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέας - Λιανοκλαδίου - Δομοκού), ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να αυξηθεί το 2016 σε 69.160 TEUs και να διαμορφωθεί σε 197.600 TEUs το 2019, που ισοδυναμεί με περίπου 20 δρομολόγια ανά ημέρα και προς τις δύο κατευθύνσεις (Θριάσιο Πεδίο - Κεντρική Ευρώπη).
Οι επενδύσεις
Το συνολικό ύψος των επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 867 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη δεκαετία. Σε αυτή την εκτίμηση δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν επενδύσεις άλλων εταιρειών που είναι πιθανό να δραστηριοποιηθούν στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Η ιδιωτικοποίηση του λιμένα και η λειτουργία του σε συνθήκες βελτιωμένης αποδοτικότητας αναμένεται να επιδράσει θετικά και στον κύκλο εργασιών των τμημάτων του (π.χ. στη ναυπηγοεπισκευή και στην κρουαζιέρα), καθώς και σε συνδεδεμένους κλάδους της οικονομίας, όπως για παράδειγμα τα logistics και οι σιδηροδρομικές μεταφορές, σημειώνει το ΙΟΒΕ και υπογραμμίζει ότι αν υλοποιηθεί και σειρά συγκεκριμένων δυνητικών δράσεων, το επιπλέον ετήσιο προϊόν εντός της ελληνικής οικονομίας κυμαίνεται από 17 εκατ. το 2016 έως και 2,6 δισ. το 2025. Σε αυτή μάλιστα την εκτίμηση δεν συμπεριλαμβάνονται οι επιδράσεις σε άλλους κλάδους που ενδέχεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς προϊόντων και της ναυπηγοεπισκευής (όπως η μεταποίηση προϊόντων ή ο τουρισμός).
Οι μισθοί
Σταθερά θα αυξάνονται και οι μισθοί σε όλη την εξεταζόμενη περίοδο επισημαίνει το Ινστιτούτο, ενώ προσθέτει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις παραμένουν εξαιρετικά ασθενείς. «Οι παράγοντες ζήτησης που συνδέονται με την κατασκευή και λειτουργία του έργου δημιουργούν συνολικά περισσότερες από 31 χιλ. νέες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, οι παράγοντες προσφοράς που εκφράζουν την άνοδο της παραγωγικότητας και της δυνητικής παραγωγικής ικανότητας έχουν μόνιμο χαρακτήρα και επιδρούν και μετά την περάτωση κατασκευαστικών εργασιών», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Οι προοπτικές
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η προσέλκυση μιας μεγάλης επένδυσης σε έναν κομβικό τομέα για την ελληνική οικονομία, όπως οι μεταφορές, ενδέχεται να σηματοδοτήσει μια σημαντική αλλαγή του επενδυτικού κλίματος. Να δώσει το έναυσμα, υπογραμμίζει το Ινστιτούτο, για μεγαλύτερη ανάπτυξη σε τομείς, όπως οι υπηρεσίες μεταφοράς και ο τουρισμός, αλλά και σε άλλους τομείς της οικονομίας όπου υπάρχει ανάγκη για άμεσες ξένες επενδύσεις.
«Πράσινο» από το Ελεγκτικό
Εγκρίθηκε χθες από το Ελεγκτικό Συνέδριο η συμφωνία πώλησης του 67% των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ στην Cosco (Ηοng Kong) Group, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΤΑΙΠΕΔ. Μετά την απόφαση αυτή το Ταμείο αναμένει να προχωρήσουν και οι υπόλοιπες διαδικασίες, όπως η διαπραγμάτευση μεταξύ Δημοσίου και αναδόχου, αλλά και η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και ΟΛΠ.
Σήμερα, πάντως, είναι προγραμματισμένη η συνεδρίαση του δ.σ. του ΟΛΠ με θέμα έκτακτη γ.σ. για να αλλάξουν τα μέλη του δ.σ. του ΟΛΠ, όπως έχει ζητήσει ο βασικός μέτοχος, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ. Αν και έχουν εκφραστεί ανησυχίες μήπως τα μέλη του δ.σ. καταψηφίσουν την πρόταση του μετόχου, κυβερνητικές πηγές ανέφεραν στη «Ν» ότι έχουν λάβει τα μέτρα τους. Στην έκτακτη γ.σ. θα εξεταστούν και τα χρέη των ναυπηγοεπισκευαστικών προς τον ΟΛΠ. Αναμένεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει διακανονισμό των χρεών που έχουν πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ναυπηγο-επισκευαστική ζώνη, με τον όρο ότι δεν θα παραβούν τις ρυθμίσεις αυτές.