Νέες αγορές, εκτός της Κίνας, αναζητούν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίας, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε νέες αναδυόμενες χώρες, όπως το Ιράν.
Νέες αγορές εκτός της Κίνας, αναζητούν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίας, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε νέες αναδυόμενες χώρες, όπως το Ιράν.
Στα χρόνια της μεγάλης άνθησης η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε επενδύσει δυναμικά στις αγορές της Ρωσίας, της Κίνας και της Βραζιλίας. Οι σκιές όμως, που πλανώνται τους τελευταίους μήνες ιδίως πάνω από την κινεζική οικονομία, βαραίνουν και τους γερμανούς κατασκευαστές. Πλέον στους κόλπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας επικρατεί απογοήτευση.
Ο γενικός διευθυντής της BMW, Χάραλντ Κρούγκερ, αναμένει για το 2016 μικρή ανάπτυξη, με μονοψήφιο ποσοστό. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Ένωση Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), η οποία ανακοίνωσε ότι περιμένει πολύ μικρή αύξηση των πωλήσεων στην Κίνα. Πάντως ήδη, από πέρυσι είχε διαφανεί ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως κινείται σε καθοδική τροχιά.
Το Ιράν στο επίκεντρο
Πώς όμως μπορεί να ανατραπεί η κακή εικόνα στις παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων; Σύμφωνα με την VDA, θα πρέπει άμεσα να αναζητηθούν νέες, ελπιδοφόρες αγορές πέραν της Κίνας. «Μια πιο δυναμική παρουσία σε νέες αναδυόμενες οικονομίες θα ήταν σημαντική» αναφέρει ο Πέτερ Φους, ειδικός σε θέματα αυτοκινητοβιομηχανίας από την συμβουλευτική εταιρεία Εrnst & Young.
Υπό αυτό το πρίσμα το Ιράν είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση που προσφέρει επενδυτικές προοπτικές. Μετά από πολλά χρόνια αποκλεισμού από τις διεθνείς αγορές το Ιράν πλέον αναδεικνύεται σε «παγκόσμιο παίκτη» μετά την άρση των δυτικών κυρώσεων σε βάρος του. Στους δρόμους του Ιράν κυκλοφορούν 11,4 εκατ. αυτοκίνητα, τα οποία είναι παλιά και χρειάζονται αντικατάσταση. Σύμφωνα με υπολογισμούς μέχρι το 2020 αναμένεται να πωλούνται πάνω από 1 εκατ. νέα αυτοκίνητα ετησίως.
Μεγάλη ζήτηση έχουν μάλιστα, τα ιταλικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον Κρούγκερ η BMW δεν έχει πάρει ακόμη αποφάσεις σχετικά με το άνοιγμά της στο Ιράν, ενώ η Daimler βρίσκεται ήδη στο στάδιο επαφών με ιρανικές εταιρείες, όπως τη Setareh, θυγατρική της κρατικής αυτοκινητοβιομηχανίας Khodro.
Από την Ινδία και το Βιετνάμ μέχρι την Αλγερία και το Μαρόκο
«Υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες σε νέες, αναδυόμενες αγορές» αναφέρει από την πλευρά του και ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler, Ντίτερ Τσέτσε. Για τον γερμανικό κολοσσό εξέχουσα θέση στον στρατηγικό σχεδιασμό των πωλήσεων κατέχουν άλλες ασιατικές αγορές πέρα από την κινεζική, όπως η Ινδία, η Ινδονησία, η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ. Αντίστοιχο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει και η Νότια Κορέα, όπου παρατηρείται μια σταθερά ανοδική πορεία των Premium μοντέλων της Daimler.
Αλλά οι γερμανοί κατασκευαστές δεν σταματούν στην Ασία. Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να στραφούν με πιο συστηματικό τρόπο και στις αγορές της βορείου Αφρικής. Χώρες όπως το Μαρόκο, η Αλγερία, η Αίγυπτος και η Τυνησία μακροπρόθεσμα μπορεί να αναδειχθούν σε σημαντικούς εταίρους στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Συνολικά στις χώρες αυτές ζουν 170 εκατομ. άνθρωποι συνθέτοντας έτσι μια πολλά υποσχόμενη αγορά.
Ωστόσο, αυτό που προβληματίζει τους γερμανούς επενδυτές από τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η συνεχιζόμενη πολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή. Αξίζει να σημειωθεί, ότι στη βόρεια Αφρική μέχρι στιγμής τη «μερίδα του λέοντος» λαμβάνουν γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με την Peugeot και τη Renault να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των αγοραστών.