Σωσίβιο και για το 2016 θα είναι οι πρόσφυγες για την ελληνική ακτοπλοΐα, αν συνεχιστεί βέβαια η ίδια κατάσταση στο βορειοανατολικό Αιγαίο. Το 2015 τα έσοδα των εταιρειών που ενεπλάκησαν στη μεταφορά προσφύγων, είτε με ναυλωμένα πλοία είτε με κανονικά δρομολόγια, ενισχύθηκαν κατά περίπου 30 εκατ. ευρώ, μια χρονιά που -εάν εξαιρεθούν οι πρόσφυγες- η ακτοπλοϊκή κίνηση ήταν μειωμένη κατά 7% σε σχέση με το 2014. Σημειώνεται ότι το 2014 ήταν η πρώτη χρόνια μετά το 2008 που παρατηρήθηκε άνοδος της επιβατικής κίνησης (+7%).
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σωσίβιο και για το 2016 θα είναι οι πρόσφυγες για την ελληνική ακτοπλοΐα, αν συνεχιστεί βέβαια η ίδια κατάσταση στο βορειοανατολικό Αιγαίο. Το 2015 τα έσοδα των εταιρειών που ενεπλάκησαν στη μεταφορά προσφύγων, είτε με ναυλωμένα πλοία είτε με κανονικά δρομολόγια, ενισχύθηκαν κατά περίπου 30 εκατ. ευρώ, μια χρονιά που -εάν εξαιρεθούν οι πρόσφυγες- η ακτοπλοϊκή κίνηση ήταν μειωμένη κατά 7% σε σχέση με το 2014. Σημειώνεται ότι το 2014 ήταν η πρώτη χρόνια μετά το 2008 που παρατηρήθηκε άνοδος της επιβατικής κίνησης (+7%).
Πάντως, όπως υποστήριξε χθες σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης, τα όποια οφέλη για τον ακτοπλοϊκό κλάδο από τη διακίνηση προσφύγων είναι πρόσκαιρα, καθώς το προσφυγικό επιδρά αρνητικά στην τουριστική ανάπτυξη των νησιών, κυρίως στη Μυτιλήνη. Οι κοινωνικές και οικονομικές ζημιές μεσοπρόθεσμα είναι σοβαρές, μέρος των οποίων θα επωμισθεί και η ακτοπλοΐα, συμπλήρωσε.
Επίσης, ο κ. Σακέλλης διευκρίνισε ότι οι πρόσφυγες, ανεξάρτητα με ποιο πλοίο διακινούνται, καταβάλλουν εισιτήριο ίδιο με αυτό που ισχύει και για τους υπόλοιπους επιβάτες.
Σε εξέλιξη διαγωνισμός του υπουργείου Ναυτιλίας
Σημείωσε ακόμη ότι είναι σε εξέλιξη διαγωνισμός από το υπουργείο Ναυτιλίας για τη ναύλωση μέχρι τα τέλη του προσεχούς Οκτωβρίου ενός μεγάλου πλοίου που θα μεταφέρει από τα νησιά πρόσφυγες και ενός μικρού που θα απασχολείται τοπικά στην περιοχή της Λέρου. Οπως σημείωσαν στελέχη της ακτοπλοΐας στη «Ν», ένα πλοίο επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς προσφύγων με βάση τα τρέχοντα δεδομένα.
Ο κ. Σακέλλης στη συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης αναφέρθηκε και στις εκτιμήσεις για την ακτοπλοϊκή κίνηση του 2016. Οπως είπε, θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με το 2015 (χωρίς τους πρόσφυγες), όμως το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών από τον ακτοπλοϊκό κλάδο θα βελτιωθεί περαιτέρω, καθώς έχουν προστεθεί τέσσερα νέα πλοία, ενώ παρατηρείται και αύξηση των δρομολογίων λόγω επέκτασης της περιόδου λειτουργίας των ταχυπλόων. Το 2016 αναμένεται να εκτελεστούν 41.000 δρομολόγια από 40.000 δρομολόγια το 2015, με δυνατότητα αύξησής τους, εάν παραστεί ανάγκη.
Το 2015 τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα. Τα γεγονότα του Ιουλίου, το δημοψήφισμα και τα capital controls είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της κίνησης, η οποία δεν αναπληρώθηκε τους επόμενους μήνες, ενώ αρνητικός παράγοντας ήταν και οι εκλογές του Σεπτεμβρίου, είπε ο κ. Σακέλλης.
Παρ’ όλα αυτά, το 2015 ήταν μία κερδοφόρα χρονιά για τον κλάδο, κυρίως λόγω της σημαντικής πτώσης του κόστους των καυσίμων. Οπως αναφέρθηκε, η πραγματική επιβατική κίνηση το 2015 μειώθηκε περίπου 7%, ενώ το 2016 ήδη παρατηρείται μείωση του μεταφορικού έργου. Η μείωση της κίνησης οφείλεται στην πτώση του εσωτερικού τουρισμού, ενώ δεν διαπιστώθηκε ανησυχητική μείωση ή ακυρώσεις των κρατήσεων των αλλοδαπών. Επίσης, παρατηρείται μετακίνηση επιβατών προς τις αερομεταφορές, ιδιαίτερα στις μακρινές διαδρομές, με κύρια παραδείγματα την Κρήτη, τη Ρόδο και τη Σαντορίνη.
Ο κ. Σακέλλης ανέφερε ακόμη ότι οι γραμμές της Αδριατικής επηρεάστηκαν ακόμα περισσότερο από την κρίση την περίοδο 2009-2014. Η άνοδος των τιμών των καυσίμων επιβάρυναν σημαντικά το κόστος, ενώ παράλληλα έπρεπε να αντιμετωπιστούν και τα προβλήματα από τη μείωση της επιβατικής (30%) και εμπορευματικής (22%) κίνησης. Στην Αδριατική την περίοδο 2009-2014 χάθηκε μεταφορικό έργο 2,2 εκατομμυρίων επιβατών και 40 χιλιάδων φορτηγών. Η πτωτική πορεία των γραμμών της Αδριατικής συνεχίστηκε και το 2015 με μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 12% και μικρής αύξησης της εμπορευματικής.
Τα ζημιογόνα αποτελέσματα επηρέασαν και την ακτοπλοΐα, στην οποία επίσης δραστηριοποιούνται οι εταιρείες που εξυπηρετούν τις γραμμές της Αδριατικής. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ στην κατάσταση των λιμανιών, σημειώνοντας ότι παρατηρείται ανυπαρξία έργων. «Το 90% των λιμανιών μας είναι προβληματικά και τα λιμάνια μας θα είναι ο κυριότερος ανασχετικός παράγοντας των μελλοντικών εξελίξεων στην εξυπηρέτηση των νησιών μας» υπογράμμισε.
«Δεν θα υπάρχουν πλοία για τις άγονες γραμμές»
Σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, ο κ. Σακέλλης τάχθηκε υπέρ των πολυετών συμβάσεων και προειδοποίησε ότι εάν δεν υπάρξει βελτίωση των μισθωμάτων δεν θα υπάρχουν πλοία για τις άγονες γραμμές, καθώς ορισμένα εξ αυτών είναι ήδη ηλικίας πάνω από 40 ετών και κάποια στιγμή θα αποσυρθούν.
«Οι κρατικές επιχορηγήσεις για την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας για τις θαλάσσιες μεταφορές ανέρχονται σε 75 εκατ. ευρώ, ενώ για τις χερσαίες σε 260 εκατ. ευρώ. Η δικαιότερη κατανομή των κρατικών επιχορηγήσεων σε σχέση με τις χερσαίες μεταφορές είναι απαραίτητη» υπογράμμισε ο κ. Σακέλλης και πρόσθεσε: «Η αύξηση των κρατικών επιχορηγήσεων πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων, αλλά και τη βελτίωση των μισθωμάτων για τη δρομολόγηση σύγχρονων πλοίων».