Το πράσινο φως στη συμφωνία Ελλάδας – ΤΑΡ για την κατασκευή του νέου αγωγού φυσικού αερίου, άναψε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το πράσινο φως στη συμφωνία Ελλάδας – ΤΑΡ για την κατασκευή του νέου αγωγού φυσικού αερίου, άναψε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, το έργο αναμένεται να συμβάλει στη βελτίωση της ασφάλειας και της ποικιλίας στις ενεργειακές πηγές της Ε.Ε., δίχως να στρεβλώνονται οι αρχές του ενιαίου ανταγωνισμού.
«Η σημερινή απόφαση ανοίγει τον δρόμο για έργα αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα» δήλωσε από την πλευρά της, η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαγκρέιτε Βέστεϊγερ. «Ο ΤΑΡ θα φέρει στην Ευρώπη νέο αέριο και θα αυξήσει την ασφάλεια των ενεργειακών πηγών της νοτιανατολικής Ευρώπης» πρόσθεσε ενδεικτικά.
Σχετικά με την κρατική συνδρομή στο έργο, η Κομισιόν απεφάνθη ότι περιορίζεται στα απολύτως αναγκαία, προκειμένου να εκκινήσει το έργο.
Ο αγωγός ΤΑΡ
Ο αγωγός ΤΑΡ είναι το ευρωπαϊκό σκέλος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, που στοχεύει στη σύνδεση της αγοράς της Ε.Ε. με νέες πηγές φυσικού αερίου. Με αρχική ικανότητα μεταφοράς 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ II στο Αζερμπαϊτζάν στην αγορά της Ε.Ε. από το 2020. Ο αγωγός θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και μέσω Αλβανίας θα καταλήγει στην Ιταλία, διασχίζοντας υπογείως την Αδριατική. Η εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή και τη λειτουργία του Διαδριατικού αγωγού είναι η Trans Adriatic Pipeline AG (TAP), μια κοινοπραξία ενεργειακών εταιρειών. Η TAP θα επενδύσει στο έργο 5,6 δισ. ευρώ για μια πενταετία, εκ των οποίων 2,3 δισ. ευρώ στην Ελλάδα.
Οι ελληνικές αρχές και η TAP υπέγραψαν συμφωνία φιλοξενούσας χώρας. Η συμφωνία αυτή καθορίζει τους όρους κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού από την TAP, καθώς και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις των δύο μερών. Ειδικότερα, η συμφωνία παρέχει στην TAP ειδικό φορολογικό καθεστώς για 25 χρόνια από την έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων. Το γεγονός αυτό ενδεχομένως να παρέχει στην εταιρεία οικονομικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, οι οποίοι δεν θα ωφελούνται από το ειδικό φορολογικό καθεστώς και, ως εκ τούτου, να συνεπάγεται κρατική ενίσχυση κατά την έννοια των κανόνων της ΕΕ.
Η Επιτροπή εξέτασε το έργο με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές του 2014 σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος (οι «κατευθυντήριες γραμμές»). Σύμφωνα με αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές, οι κρατικές ενισχύσεις μπορούν να θεωρούνται συμβατές με τους κανόνες της ΕΕ υπό ορισμένες προϋποθέσεις εφόσον προωθούν στόχους κοινού ενδιαφέροντος. Η Επιτροπή διαπίστωσε τα εξής:
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή κατέληξε ότι, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές, τα οφέλη του έργου, ως προς την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, υπερέχουν σαφώς των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού που ενδεχομένως να προκαλούσε η κρατική ενίσχυση.
Η συμφωνία της Επιτροπής ως προς τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης είναι ένας από τους όρους της συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας που πρέπει να εκπληρωθεί προτού ξεκινήσει το έργου του Διαδριατικού αγωγού φυσικού αερίου.