Αυξάνει διαρκώς ο βαθμός δυσκολίας διαχείρισης της κρίσης στην παγκόσμια ναυτιλία, ειδικά στο ξηρό φορτίο, αφού η πτώση των πετρελαϊκών τιμών δημιουργεί νέους πονοκεφάλους στις διοικήσεις των ναυτιλιακών ομίλων. Οι εταιρείες, και ειδικά αυτές που διαχειρίζονται bulk carriers, εκτός από την πλεονάζουσα χωρητικότητα, τα λιγότερα φορτία, τα προβλήματα στη εύρεση χρηματοδότησης και την κάθετη πτώση των τιμών των πλοίων, έχουν να αντιμετωπίσουν και τα απόνερα από το πετρέλαιο και του «stop» στο slow steaming που ζητούν επιτακτικά οι ναυλωτές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αυξάνει διαρκώς ο βαθμός δυσκολίας διαχείρισης της κρίσης στην παγκόσμια ναυτιλία, ειδικά στο ξηρό φορτίο, αφού η πτώση των πετρελαϊκών τιμών δημιουργεί νέους πονοκεφάλους στις διοικήσεις των ναυτιλιακών ομίλων. Οι εταιρείες, και ειδικά αυτές που διαχειρίζονται bulk carriers, εκτός από την πλεονάζουσα χωρητικότητα, τα λιγότερα φορτία, τα προβλήματα στη εύρεση χρηματοδότησης και την κάθετη πτώση των τιμών των πλοίων, έχουν να αντιμετωπίσουν και τα απόνερα από το πετρέλαιο και του «stop» στο slow steaming που ζητούν επιτακτικά οι ναυλωτές.
Υπολογίζεται ότι μια αύξηση της ταχύτητας κατά ένα κόμβο θα αυξήσει τη διαθέσιμη χωρητικότητα κατά 4%, γεγονός που θα πιέσει ακόμα περισσότερο τους ναύλους, οι οποίοι είναι ήδη σε ιστορικά χαμηλά. Ο BDI είναι στις 335 μονάδες όταν πριν από έξι χρόνια, τον Μάιο του 2008 ήταν στα υψηλά όλων των εποχών στις 11.500 μονάδες.
Πιο συγκεκριμένα, οι ναυλωτές με αφορμή την κάθετη πτώση στην τιμή του πετρελαίου πιέζουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να αυξήσουν ταχύτητα στα πλοία, με αποτέλεσμα να χάνουν το πλεονέκτημα του slow steaming. Tα προηγούμενα χρόνια όταν οι πετρελαϊκές τιμές ήταν στα ύψη, είχαν κατεβάσει ταχύτητες, προκειμένου να μειώσουν το κόστος, ενώ παράλληλα πέτυχαν να μειώσουν τον ομίλια των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών, άρα και να περιορίσουν τη διαθεσιμότητα των πλοίων. Η αύξηση της ταχύτητας θα επιτείνει το μεγάλο πρόβλημα της πλεονάζουσας χωρητικότητας, μειώνοντας τους διαθέσιμους ναύλους και στέλνοντας ακόμα περισσότερα πλοία για lay up ή για scrap. Στελέχη της αγοράς σημείωναν στη «Ν» ότι το ζήτημα αυτό κυριαρχεί το τελευταίο διάστημα στις συσκέψεις των ναυτιλιακών εταιρειών.
Επεσήμαναν δε, ότι σε πολλές περιπτώσεις οι ναυτιλιακές είναι αναγκασμένες να αποδεχτούν την αύξηση της ταχύτητας αφού οι ναυλωτές έχουν το «πάνω χέρι» στις διαπραγματεύσει, τώρα που η αγορά βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά.
Χαρακτηριστική είναι και η τοποθέτηση του αναλυτή της G. Moyndreas Γιώργου Λογοθέτη, ο οποίος επισημαίνει ότι όπως στην παγκόσµια οικονοµία, έτσι και στη ναυτιλία η διατήρηση των τιμών του πετρελαίου σε χαμηλά επίπεδα για παρατεταµένο διάστηµα δηµιούργησε «στρεβλώσεις». «Οι ναυλωτές άρχισαν να απαιτούν από τα πλοία να αυξήσουν ταχύτητα» σημειώνει ο κ. Λογοθέτης και προσθέτει: «Είναι γνωστό πως η αύξηση της ταχύτητας των πλοίων επιβαρύνει “τεχνητά” την προσφορά καθώς µειώνεται ο χρόνος του ταξιδιού. Εκτιµάται ότι µία αύξηση της ταχύτητας του στόλου κατά ένα κόµβο περίπου, από τους 12 στους 13 κόµβους, ισοδυναµεί µε αύξηση της προσφοράς των πλοίων κατά 4%».
Ασθενική η άνοδος
Ο δείκτης στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου τις τελευταίες 15 ηµέρες έχει ανοδική τάση, αλλά η δυναµική του είναι ιδιαίτερα ασθενική, καθώς στο διάστηµα αυτό έχει αυξηθεί κατά 47 µονάδες µόνο, δηλαδή σε µέσο όρο κατά 3 περίπου µονάδες την ηµέρα. Επίσης, βάσει των υποδεικτών, διαπιστώνεται ότι η οριακή άνοδος του BDI την περίοδο αυτή προέρχεται από τη θετική πορεία πρωτίστως των Supramax και των Panamax και όχι από τα cape, τα οποία δίνουν τον ρυθμό στη ναυλαγορά.
Αναφορικά με το Lay up ο κ. Λογοθέτης αναφέρει ότι «αν η αγορά συνεχίσει µε αυτόν τον ρυθµό σίγουρα θα δούµε τον αριθµό των πλοίων που θα επιλέγουν να δέσουν να αυξάνεται, όπως δεν υπάρχει αµφιβολία ότι αν η αγορά αυξήσει τη δυναµική της, τότε τα δεµένα πλοία θα επιστρέψουν στην αγορά και πρωτίστως αυτά που βρίσκονται σε κατάσταση Warm Lay up», ενώ σημειώνει:
«Εν κατακλείδι, η λογική του Lay up είναι µία βραχύ-µεσοπρόθεσµη λύση για τον πλοιοκτήτη ώστε να µειώσει τη ζηµία όταν τα ναύλα της αγοράς είναι σε επίπεδο αρκετά χαµηλότερα από τα OPEX και ενώ τη στιγµή που λαµβάνει χώρα µπορεί “τεχνητά” να υπάρχει µείωση της προσφοράς, αυτό δεν σηµαίνει ότι το Lay up προσφέρει ουσιαστική εξυγίανση της προσφοράς µακροπρόθεσµα και απλά παραµένει σαν ένα “ενδιαφέρον” αντικείµενο συζήτησης».
Ο κ. Λογοθέτης υπογραμμίζει ότι σε περιόδους αναιµικής παγκόσµιας ανάπτυξης σαν αυτή που βιώνουµε στην παρούσα περίοδο, η µοναδική λύση που µπορεί να βελτιώσει την κατάσταση είναι να αυξηθεί ο όγκος των διαλύσεων.