Πλησίασαν το μισό δισ. δολ. οι ζημίες που ανακοίνωσε για τη χρήση 2015 η Star Bulk Carriers, λόγω της πολύ κακής κατάστασης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πλησίασαν το μισό δισ. δολ. οι ζημίες που ανακοίνωσε για τη χρήση 2015 η Star Bulk Carriers, λόγω της πολύ κακής κατάστασης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου. Η εισηγμένη στον Nasdaq ναυτιλιακή εταιρεία του επενδυτικού fund Oaktree και του Ελληνα εφοπλιστή Πέτρου Παππά «έγραψε» το 2015 ζημιές ύψους 458,17 εκατ. δολ. έναντι ζημιών 11,72 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν και έσοδα 234,28 εκατ. δολ. έναντι 147,38 εκατ. δολ. το 2014.
Οι τεράστιες ζημίες αντιπροσωπεύουν κυρίως απομειώσεις από αξίας ενεργητικού και ζημίες από πωλήσεις πλοίων σε τιμές χαμηλότερες από αυτές που ήταν περασμένες στα βιβλία τη εταιρείας. Υπολογίζεται ότι οι ζημιές αυτού του είδους ανήλθαν στα 342,6 εκατ. δολ.
Η εικόνα θα ήταν πολύ χειρότερη εάν δεν ελάμβανε μέτρα περιορισμού του κόστους συνολικού ύψους 660 εκατ. δολ. Μεταξύ άλλων συμφώνησε πρόσφατα με τα ναυπηγεία να διαφοροποιήσει τις παραλαβές πέντε πλοίων τύπου Newcastlemax από το 2016 στο 2017 και 2018. Κατά συνέπεια κεφαλαιουχικές δαπάνες ύψους 188 εκατ. δολ. που προβλέπονταν για το 2016 θα μεταφερθούν το 2017 και το 2018.
Στη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών η εταιρεία έχει μεταφέρει προς το μέλλον την παραλαβή από τα ναυπηγεία 16 πλοίων «κερδίζοντας» συνολικά 124 μήνες ή οκτώ μήνες ανά πλοίο.
Επιπλέον, η εταιρεία έχει συμφωνήσει να προσαρμόσει τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σε κεφαλαιουχικές δαπάνες για τα υπόλοιπα πλοία υπό κατασκευή, με αποτέλεσμα να επιτύχει ένα συνολικό όφελος 223,1 εκατ. δολ.
Από τον Δεκέμβριο του 2015 η εταιρεία συμφώνησε να πουλήσει 10 πλοία αποκομίζοντας έσοδα 56 εκατ. δολ. μετά την αποπληρωμή του χρέους και διαφόρων υποχρεώσεων. Τα πλοία θα παραδοθούν στους νέους αγοραστές κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2016. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων 14 μηνών η Star Bulk έχει πουλήσει συνολικά 23 πλοία, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 86,2 εκατ. δολ. μετά την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων και CAPEX.
Παράλληλα, η εταιρεία συμμετέχει με επτά πλοία capesize σε ένα pool μαζί με άλλες τρεις ακόμη ναυτιλιακές εταιρείες τις Bocimar International NV, CTM (C Transport Holding Ltd), και την Golden Ocean Group Limited. Σκοπός του pool είναι να διαμορφώσουν καλύτερους όρους ναύλωσης των πλοίων τους. Στο pool συμμετέχουν 65 πλοία των τεσσάρων εταιρειών, ενώ η τεχνική διαχείριση των πλοίων θα συνεχίσει να γίνεται από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες.
Τα έσοδα της Star Bulk στο τέταρτο τρίμηνο του 2015 ανήλθαν στα 64,15 εκατ. δολ. έναντι 65,65 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και οι ζημίες στα 311 εκατ. δολ. έναντι μόλις 8 εκατ. δολ. το τέταρτο τρίμηνο του 2014.
Εξαιρουμένων πάντως των έκτακτων επιβαρύνσεων, οι προσαρμοσμένες ζημίες ανέρχονται σε 24,56 εκατ. δολ. έναντι 4,68 εκατ. δολ. και τα προσαρμοσμένα EBITDA στα 6,623 εκατ. δολ. έναντι 16,56 εκατ. δολ.
Ανάκαμψη με συγκράτηση προσφοράς χωρητικότητας
Ο Πέτρος Παππάς σχολίασε μεταξύ άλλων ότι σε γενικές γραμμές τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την ενίσχυση του ισολογισμού της Star Bulk και τη βελτίωση της ρευστότητάς της κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, πωλήσεων πλοίων, ακυρώσεων συμβολαίων ναυπήγησης και αναβολών στην παράδοση νεότευκτων, είναι αξίας άνω των 660 εκατ. δολ. Αναφερόμενος γενικότερα στη ναυλαγορά, χαρακτήρισε ως ενθαρρυντικό το γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες λαμβάνουν μέτρα προσαρμογής της προσφοράς χωρητικότητας. Τους δύο πρώτους μήνες του 2016, περίπου 9 εκατ. dwt έχουν πωληθεί για διάλυση, σε σύγκριση με 30 εκατ. dwt που ήταν πέρυσι όλο τον χρόνο. Μια πειθαρχία από την πλευρά των πλοιοκτητών στα μέτρα προσφοράς της χωρητικότητας το 2016 και το 2017 είναι το κλειδί για μια βιώσιμη ανάκαμψη της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, τόνισε ο κ. Παππάς.