Τη δυνατότητα ένταξης της ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης υδατοδρομίων σε διαδικασίες fast track εξετάζουν τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων σε συνεργασία με το Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Τη δυνατότητα ένταξης της ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης υδατοδρομίων σε διαδικασίες fast track εξετάζουν τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων σε συνεργασία με το Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής.
Σύμφωνα με παράγοντες της συγκεκριμένης αγοράς, το ζητούμενο είναι να προχωρήσει τάχιστα η αδειοδότηση μεγαλύτερου αριθμού υδατοδρομίων ώστε να είναι δυνατόν να δημιουργηθεί δίκτυο. Ωστόσο, το εγχείρημα της επιτάχυνσης της αδειοδότησης βρίσκεται αντιμέτωπο με προσκόμματα, όπως η γραφειοκρατία.
Ερώτημα παραμένει εάν μέχρι την ερχόμενη τουριστική σεζόν θα έχει αδειοδοτηθεί ικανοποιητικός αριθμός υδατοδρομίων ώστε να λειτουργήσουν ομαλά καλύπτοντας όλες τις ανάγκες των τοπικών περιοχών.
Η αρχή έγινε με το υδατοδρόμιο της Κέρκυρας, για το οποίο ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας έλαβε άδεια λειτουργίας, ενώ έχουν υποβληθεί ήδη στο ΥΠΟΜΕΔΙ άλλες 15 αιτήσεις για αδειοδότηση.
Την ίδια στιγμή, το «άλφα και το ωμέγα» για τη βιωσιμότητα των εταιρειών παροχής μεταφορικών υπηρεσιών με υδροπλάνο είναι η χωροθέτηση υδατοδρομίου στην Αθήνα. Ωστόσο, τέτοιου είδους σχέδιο δεν υπάρχει ακόμη και αγνοείται εάν θα αποτελέσει μια από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβέρνησης, όπως αναφέρουν στελέχη των μεταφορών.
Ο Αγιος Κοσμάς παραμένει ως η επικρατέστερη περιοχή για την ανάπτυξη των απαιτούμενων εγκαταστάσεων, ωστόσο οι διαπραγματεύσεις για την έκταση του Ελληνικού «παγώνουν» την υλοποίηση υδατοδρομίου στον χώρο.
Το ζητούμενο σήμερα είναι να ξεκινήσει έστω και σε πιλοτικό στάδιο η λειτουργία των υδροπλάνων το επόμενο καλοκαίρι, μιας και ήδη έχουν χαθεί οι σεζόν 2013-2015. Ας σημειωθεί ότι οι δύο εταιρείες που επιδιώκουν να δραστηριοποιηθούν στην αγορά υδροπλάνων είναι οι Hellenic Seaplanes και Ελληνικά Υδατοδρόμια, ενώ ενδιαφέρον για την αξιοποίησή τους παρουσιάστηκε από την Κίνα και τον Καναδά.
Εν τω μεταξύ, ήδη υπεγράφη από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η έγκριση περιβαλλοντικών όρων για τη δημιουργία υδατοδρομίου εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα της Αλοννήσου, αλλά και στους Παξούς.
Περιβαλλοντική αδειοδότηση έχουν πλέον τα υδατοδρόμια Κέρκυρας, Σκύρου, Αλοννήσου, Παξών και της Αγίας Μαρίνας Γραμματικού, ενώ σε αναμονή είναι ακόμη περίπου 50 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα.
Ο προϋπολογισμός του έργου κατασκευής ενός υδατοδρομίου κυμαίνεται από 50.000 έως 100.000 ευρώ περιλαμβάνοντας, κατά βάση, την εγκατάσταση μίας πλωτής εξέδρας και ενός λυόμενου χώρου αναμονής των επιβατών.
Το κόστος υλοποίησης μπορεί να αναλάβει είτε ο ιδιώτης είτε το Δημόσιο, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία. Συγκεκριμένα, οι δήμοι, τα λιμενικά ταμεία ή οι οργανισμοί λιμένος μπορούν να υποβάλουν αίτηση για την έκδοση άδειας υδατοδρομίου.
Οι συγκεκριμένοι φορείς θα διαθέτουν και την ιδιοκτησία των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να αναθέτουν την λειτουργία σε ιδιωτική εταιρεία.