Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 09 Φεβρουαρίου 2016 08:17

Νέες πιέσεις στους ναύλους των LNG Carriers

Υπό πίεση θα παραμείνουν τα κέρδη των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το 2016, λόγω των αυξητικών τάσεων που καταγράφονται στη μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου LNG Carriers από τη μία πλευρά, αλλά και των εξελίξεων στο εμπόριο από την άλλη, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων Drewry.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
 [email protected]

Υπό πίεση θα παραμείνουν τα κέρδη των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το 2016, λόγω των αυξητικών τάσεων που καταγράφονται στη μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου LNG Carriers από τη μία πλευρά, αλλά και των εξελίξεων στο εμπόριο από την άλλη, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων Drewry.

Η μεγέθυνση του στόλου αναμένεται να τρέξει το 2016 με διπλάσιους ρυθμούς σε σύγκριση με το 2015. Πιο συγκεκριμένα, η παγκόσμια μεταφορική ικανότητα αναμένεται να αυξηθεί το τρέχον έτος κατά 12%, έναντι μόλις 6% το 2015. Στο μεταξύ, τα νέα terminals φόρτωσης LNG από την Αυστραλία αλλάζουν τις ισορροπίες στο θαλάσσιο εμπόριο καθώς μειώνουν τη ζήτηση για φορτία από τη Μέση Ανατολή με αποτέλεσμα να μειώνονται τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και συνεπώς και η ζήτηση για πλοία.

Υπερπροσφορά

Η υπερπροσφορά πλοίων είναι το βασικό πρόβλημα για τον ναυτιλιακό κλάδο μεταφοράς LNG το 2016, δήλωσε ο Shresth Sharma, επικεφαλής αναλυτής του τμήματος LNG Shipping του Drewry. Η αυξανόμενη προσφορά LNG στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, από την Αυστραλία, θα μειώσει την εξάρτηση της Ασίας από τους προμηθευτές που έχουν έδρα τη Μέση Ανατολή, μειώνοντας τα τονομιλία και συνεπώς τη συνολική ζήτηση για LNG Carriers. Ως εκ τούτου, δεν βλέπουμε κάποιο περιορισμό της πλεονάζουσας προσφοράς χωρητικότητας, η οποία θα συνεχίσει να ασκεί πίεση στους ναύλους και τα έσοδα των πλοίων το 2016, πρόσθεσε ο αναλυτής.

Σύμφωνα με τον Drewry, το τελευταίο τρίμηνο του 2015 ήταν απογοητευτικό για τους πλοιοκτήτες πλοίων υγροποιημένου φυσικού αερίου, παρά την εποχική άνοδο της ζήτησης λόγω της χειμερινής περιόδου. Ο Drewry εκτιμά ότι οι μέσες τιμές στη spot αγορά για το τέταρτο τρίμηνο ήταν στα 30.000 δολ. την ημέρα για το δρομολόγιο από Suez προς Ανατολή.

Κυμάνθηκε δηλαδή στα ίδια περίπου επίπεδα με το προηγούμενο τρίμηνο, ήταν όμως 57% χαμηλότερα από ό,τι την ίδια περίοδο ένα χρόνο πριν. Η πίεση στις τιμές οφείλεται κυρίως στην υπερπροσφορά της χωρητικότητας των πλοίων, παρά το γεγονός ότι το εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου στην πραγματικότητα αυξήθηκε κατά την περίοδο αυτή χάρη στις νέες εγκαταστάσεις LNG που τέθηκαν σε λειτουργία. Στην ανάλυσή του ο Drewry εκτιμά ότι συνολικά το τέταρτο τρίμηνο του έτους το εμπόριο LNG ανήλθε στα 61 εκατομμύρια τόνους, αυξημένο 6% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο και αντιπροσώπευε το 88% της παγκόσμιας δυνατότητας υγροποίησης.

Η διαθεσιμότητα πλοίων στη spot αγορά παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλο το τέταρτο τρίμηνο και ο Drewry την υπολογίζει σε 38 πλοία, τρία πλοία περισσότερα από το τρίτο τρίμηνο. Στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του 2015 τέσσερα νεότευκτα πλοία εντάχθηκαν στον παγκόσμιο στόλο.

Για το 2016 αναμένεται να ενταχθούν στον στόλο 53 νεότευκτα πλοία, ενώ σε διάλυση αναμένεται να οδηγηθούν μόλις τρία πλοία.

Να σημειωθεί ότι στο τέλος του 2014 ο παγκόσμιος στόλος των LNG Carriers ανερχόταν σε 373 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 55 εκατ. κυβικών μέτρων. Το 2014 υπολογίζεται ότι προστέθηκαν στην αγορά 28 νεότευκτα πλοία, ενώ το 2015 μέχρι και τον Νοέμβριο είχαν καταγραφεί παραγγελίες για 20 νεότευκτα. Συνολικά στο τέλος του 2015 τα υπό παραγγελία LNG Carriers ανέρχονταν σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Lloyd’s List Intelligence σε 143 πλοία.

Η ελληνική παρουσία στον παγκόσμιο στόλο των LNG Carriers είναι ιδιαίτερα έντονη, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin από 50 πλοία που αριθμούσε o ελληνόκτητος στόλος το 2014 έφθασαν τα 74 το 2015.