Το νέο κινεζικό έτος του πιθήκου δεν προμηνύει τίποτα καλό για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, σχολιάζει σκωπτικά ο ναυλομεσιτικός οίκος Lion Shipbrokers, ενώ από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas περιγράφει την εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, με τον γενικό δείκτη BDI να βρίσκεται για πρώτη φορά στην ιστορία του κάτω από τις 300 μονάδες, σαν την «τέλεια καταιγίδα».
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καργεώργου
[email protected]
Το νέο κινεζικό έτος του πιθήκου δεν προμηνύει τίποτα καλό για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, σχολιάζει σκωπτικά ο ναυλομεσιτικός οίκος Lion Shipbrokers, ενώ από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas περιγράφει την εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, με τον γενικό δείκτη BDI να βρίσκεται για πρώτη φορά στην ιστορία του κάτω από τις 300 μονάδες, σαν την «τέλεια καταιγίδα».
Η ναυλαγορά είναι αντιμέτωπη και µε τις δύο θεμελιώδεις µεταβλητές που καθορίζουν την πορεία της, την αυξηµένη προσφορά τονάζ, σωρευτικά από προηγούµενα χρόνια και την επιβράδυνση της παγκόσµιας ανάπτυξης και του εµπορίου.
Την προηγούμενη Παρασκευή ο Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε στις 297 μονάδες έπειτα από συνεχές πτωτικό σερί 26 ημερών. Η εικόνα δεν φαίνεται να αλλάζει τις επόμενες ημέρες, καθώς αρχίζουν οι αργίες στην Απω Ανατολή λόγω της κινεζικής πρωτοχρονιάς, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Lion Shipbrokers. Ο ίδιος οίκος διαπιστώνει παράλληλα μειωμένη συναλλακτική δραστηριότητα σε αγοραπωλησίες πλοίων, όμως διαβλέπει μία αυξημένη δραστηριότητα στις διαλύσεις, αν και οι τιμές είναι soften.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τις διαλύσεις αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Compass Maritimes, από την αρχή του χρόνου μέχρι και το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας έχουν οδηγηθεί στη διάλυση 40 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, εκ των οποίων 15 είναι capes, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν διαλυθεί μόλις 16 πλοία εκ των οποίων οκτώ capes.
Πάντως, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο G. Moundreas, στην αγορά των διαλύσεων επικρατεί νευρικότητα, καθώς οι Cash Buyers βλέπουν τις τιµές να συνεχίζουν να κατρακυλούν έχοντας σαν αποτέλεσµα να είναι αρκετά δύσκολο να διαπραγματευτούν τα επίπεδα τιµών. Αυτό φυσικά έχει αρνητικό αντίκτυπο και στους πλοιοκτήτες, καθώς πλοία που είναι στην αγορά παραµένουν απούλητα αφού δεν υπάρχουν καν προσφορές. Οσο η ναυλαγορά παραµένει σε αυτά τα επίπεδα η προσφορά θα αυξάνεται, οδηγώντας τις τιµές σε περαιτέρω πτώση.
Σε ό,τι αφορά τώρα την πορεία της ναυλαγοράς, πολλά θα εξαρτηθούν και από την προσθήκη νέων πλοίων στον στόλο. Ο κ. Γιώργος Λογοθέτης, αναλυτής από τον G. Moundreas εκτιμά ότι για το 2016 οι παραδόσεις σε capes εκτιµώνται στα 185 πλοία. Κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου παραδόθηκαν ήδη 8 capes ενώ 10 οδηγήθηκαν προς διάλυση. Αντίστοιχα για τα panamax αναµένεται να παραδοθούν συνολικά 244 πλοία, ενώ τον Ιανουάριο παραδόθηκαν 9 και 11 οδηγήθηκαν προς διάλυση. Αναφορικά µε τα panamax, εκτιµάται ότι ο ανταγωνισµός θα είναι ιδιαίτερα έντονος από τα ultramax, όπου συνολικά το 2015 παραδόθηκαν 196 πλοία και για το 2016 είναι προγραµµατισµένα προς παράδοση 331 πλοία.
Ομως πρέπει να σημειωθεί ότι η αρνητική εικόνα της ναυλαγοράς το 2015 είχε σαν αποτέλεσµα ο ρυθµός ολίσθησης (Slippage Rate) των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων να φτάσει στα επίπεδα του 40%, όταν τα προηγούµενα χρόνια κυµάνθηκε στα επίπεδα του 30%. Συγκεκριµένα, για το 2015, βάσει του βιβλίου παραγγελιών στις αρχές του έτους, οι παραδόσεις σε πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου υπολογίζονταν στα 1.104 πλοία, αλλά τελικά παραδόθηκαν 650 περίπου.
Ειδικότερα στα capes και τα panamax, το Slippage κινήθηκε σε επίπεδα άνω του 40%. Στα capes οι προγραµµατισµένες παραδόσεις το 2015 ήταν 161 και τελικά παραδόθηκαν 88, ποσοστό Slippage 45% και στα panamax οι αναµενόµενες παραδόσεις ήταν 237 και παραδόθηκαν 126, δηλαδή ποσοστό Slippage περίπου 47%. Να επισηµάνουµε επίσης ότι το 2015 είδαµε και τη λογική από µερικούς πλοιοκτήτες να αλλάζουν την παραγγελία τους από πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου σε δεξαµενόπλοια, δεδοµένων των αρνητικών εξελίξεων στο ξηρό φορτίο και της βελτιωµένης αγοράς των tankers.
Οι διαλύσεις
Το µόνο στοιχείο που λειτούργησε θετικά το 2015 ήταν η πορεία των διαλύσεων όπου σηµατοδοτήθηκε σαν η χρονιά µε το δεύτερο υψηλότερο ρεκόρ µετά το 2012. Συγκεκριµένα, στο σύνολο του 2015, 427 πλοία ή 30,42 εκατ. dwt οδηγήθηκαν προς διάλυση εκ των οποίων οι 15,44 εκατ. dwt, δηλαδή περίπου το 50% ήταν άνω των 100.000 dwt, ενώ και στα panamax υπήρξε αύξηση των διαλύσεων, καθώς συνολικά διαλύθηκαν 94 panamax ή 6,7 εκατ. dwt.