Mε «άρωμα» Ελλάδας πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη έκθεση φρέσκων φρούτων και λαχανικών «Fruit Logistica», στο Βερολίνο.
Mε «άρωμα» Ελλάδας πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη έκθεση φρέσκων φρούτων και λαχανικών «Fruit Logistica», στο Βερολίνο.
Συνολικά, στην έκθεση φιλοξενήθηκαν 2.900 εκθέτες από 84 κράτη του κόσμου, ενώ από την Ελλάδα το «παρών» έδωσαν 53 εκθέτες.
Ρωσικό εμπάργκο
Και φέτος ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων παραγωγών πλήττεται από την κρίση στην Ουκρανία και το εμπάργκο της Ρωσίας στα αγροδιατροφικά προϊόντα της Ε.Ε. Η παράκαμψη αυτού του αποκλεισμού με τη διοχέτευση των ελληνικών φρούτων και λαχανικών μέσω άλλων χωρών, όπως για παράδειγμα στη Σερβία, δεν φαίνεται να έχει επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ένας από τα «θύματα» του εμπάργκο είναι ο παραγωγός και έμπορος φράουλας από την Ηλεία, Νίκος Καπλάνης. Παρότι κατάφερε να αυξήσει τις εξαγωγές του προς την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Ρουμανία, την Πολωνία, την Ουγγαρία και τη Γερμανία, η απώλεια της ρωσικής αγοράς εξακολουθεί να επισκιάζει τις οικονομικές του δραστηριότητες. Σε ό,τι αφορά τις εμπορικές επαφές στη Fruit Logistica ο λ. Καπλάνης εκφράζεται ικανοποιημένος. Ενώ πέρυσι είχε εκφράσει στη Deutsche Welle τη δυσαρέσκεια του, για φέτος λέει ότι «τα πράγματα πήγαν σε γενικές γραμμές καλά». Είχε περισσότερες συναντήσεις και έχει την πεποίθηση ότι θα προκύψουν σημαντικές συμφωνίες.
Ανάλογες ελπίδες τρέφει και ο Άγγελος Ξυλογιάννης που εκπροσώπησε τον συνεταιρισμό εκμετάλλευσης ακτινιδίων ΑΣΕΑ στην Άρτα. Όπως πιστεύει, «αν όχι για φέτος για τα επόμενα χρόνια θα έχουμε θετικά αποτελέσματα». Οι συνομιλητές του ήταν Ρουμάνοι, Ολλανδοί ακόμη και Ρώσοι, όμως, σχεδόν καθόλου Γερμανοί. Το μειωμένο γερμανικό ενδιαφέρον επεσήμαναν και οι εκθέτες από την Κεντρική Μακεδονία, δηλώνει στην Deutsche Welle η εκπρόσωπος της περιφέρειας, Κατερίνα Καλαϊτζίδου, και ο διευθύνων σύμβουλος του συνεταιρισμού «Μέγας Αλέξανδρος» στους Γαλατάδες του Ν. Πέλλας, Δημήτρης Γαλαντάρης. Μίλησαν με εισαγωγείς από την Αίγυπτο, τη Ρουμανία, την Ολλανδία, αλλά με πολύ λίγους Γερμανούς.
Για μειωμένο γερμανικό ενδιαφέρον κάνουν λόγο και ο Γιάννης Διασάκος, γενικός διευθυντής της Geoplant με έδρα την Ηλεία όπως επίσης και η Σωτηρία Βασιλακάκου-Σκεύη που εκπροσώπησε την Evrotas Fruit. «Δεν ξέρω το λόγο», λέει, αλλά δεν μας προσέγγισε κανένας γερμανός εμπορικός επισκέπτης».
Αδυναμίες και ευκαιρίες
Οι μεγάλοι ανταγωνιστές των ελληνικών φρούτων και λαχανικών στη γερμανική αγορά είναι η Ισπανία, η Ιταλία και η Ολλανδία. Παρότι, όπως υποστηρίζουν Έλληνες εκθέτες, τα ελληνικά φρούτα είναι ποιο εύγευστα και σε τιμές που «σχεδόν» πλησιάζουν αυτές των ανταγωνιστών, οι χώρες αυτές διατηρούν καλύτερες σχέσεις με τους Γερμανούς εισαγωγείς.
Όπως εξηγούν Γερμανοί ειδικοί του κλάδου οι σχέσεις αυτές με τους Ισπανούς, Ιταλούς και, Ολλανδούς βασίζονται σε κοινές εμπειρίες πολλών ετών. Οι ανταγωνιστές των Ελλήνων απέδειξαν ότι είναι σε θέση να τηρήσουν τις ημερομηνίες, τις ποσότητες και την ποιότητα που έχει συμφωνηθεί. Έπειτα, πολλά ελληνικά προϊόντα υστερούν στο μάρκετινγκ και τη συσκευασία. Οι προσπάθειες που γίνονται δεν έχουν ακόμη αποδώσει σε ικανοποιητικό βαθμό.
Η εταιρεία παραγωγής φρεσκοστυμμένων χυμών biofresh με έδρα τη Σπάρτη προκειμένου να έχει μια ποιο άμεση επαφή με διανομείς, χονδρέμπορους και σούπερμαρκετ άνοιξε γραφεία στο εξωτερικό - ακόμη και στο Βερολίνο. Όπως επισημαίνει ο υπεύθυνος εξαγωγών της biofresh, Σπύρος Νικολαϊδης, στη Γερμανία οι χυμοί της εταιρίας διακινούνται χύμα. Στόχος είναι η πώληση του συσκευασμένου προϊόντος, πράγμα που θα χρειαστεί χρόνο και μεγάλες προσπάθειες για να πετύχει.
Διεθνές ενδιαφέρον για «κρίταμο»
Ανάλογες προσπάθειες κάνει και o Θόδωρος Σκυλακάκης. Ο πρώην ευρωβουλευτής ασχολείται εδώ και ενάμιση χρόνο με την καλλιέργεια και πώληση του Crithmum maritimum, το «κρίταμο» το οποίο φυτρώνει σε παραθαλάσσιες και βραχώδεις περιοχές. «Πρόκειται για ένα βότανο, σημειώνει ο κ. Σκυλακάκης, με μια μοναδική γεύση και που το χρησιμοποιούν μεγάλοι σεφ σε όλο τον κόσμο για να νοστιμίζουν τα ψάρια και τις σαλάτες». Η πώληση του προϊόντος ως τουρσί έχει ξεκινήσει στα ελληνικά σουπερμάρκετ.
Στην Fruit Logistica ο κ. Σκυλακάκης έκανε το επόμενο βήμα, δηλαδή το άνοιγμα στις αγορές του εξωτερικού. Όπως διαβεβαιώνει, υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον για το προϊόν του από Τούρκους, Ολλανδούς και Βρετανούς, όχι όμως από Γερμανούς.
Πηγή: Deutsche Welle