Το «τρίτο κύμα» είναι μια νέα αγορά που αναδύεται στον κλάδο του καφέ, διεκδικώντας μερίδιο από μια πίτα που ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ σε επίπεδο λιανικής, με τα cafe -τα εξειδικευμένα σημεία κατανάλωσης- να ξεπερνούν τα 40.000 καταστήματα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Το «τρίτο κύμα» είναι μια νέα αγορά που αναδύεται στον κλάδο του καφέ, διεκδικώντας μερίδιο από μια πίτα που ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ σε επίπεδο λιανικής, με τα cafe -τα εξειδικευμένα σημεία κατανάλωσης- να ξεπερνούν τα 40.000 καταστήματα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.
Η αγορά επιδεικνύει αντοχές στην κρίση, γεγονός που ερμηνεύει τόσο τις συνεχείς επενδύσεις μεγάλων βιομηχανικών μονάδων (Nestle, Mondelez κ.ά.) σε υποδομές και αναβάθμιση παραγωγικών εγκαταστάσεων όσο και τις σταθεροποιητικές τάσεις στα έσοδα των οργανωμένων δικτύων εστίασης, παρά τη συνεχή ανάπτυξη νέων concepts. Στο πλαίσιο αυτό, το «τρίτο κύμα» φαίνεται να κρύβει επενδυτικές ευκαιρίες. Κρύβει, βέβαια, και κινδύνους για επιχειρηματίες που δεν κατέχουν την τεχνογνωσία. Ας σημειωθεί ότι στο «πρώτο κύμα» οι επιχειρηματίες της αγοράς του καφέ εστίασαν στην κατανάλωση. Στο επίκεντρο ήταν η καφεΐνη και η τάση βρέθηκε στο απόγειό της με τη διάδοση του στιγμιαίου καφέ. Το «δεύτερο κύμα» ήρθε με τη ραγδαία διεθνή επέκταση των αλυσίδων καφέ και την ανάπτυξη των χαρμανιών για μαζική κατανάλωση - παράλληλα με την είσοδο στην αγορά προϊόντων για αναβάθμιση της γεύσης (κρέμες, σιρόπια, σαντιγί, γλυκαντικά κ.ά.).
Το «τρίτο κύμα» είναι μια τάση όπου ο επιχειρηματίας διαθέτει γνώση γύρω από την παραγωγή, την επεξεργασία, το καβούρδισμα και προσεγγίζει το προϊόν όπως την μπίρα, το premium ουίσκι και το κρασί. Εστιάζει δηλαδή στην ποιότητα - μέσω της εμπλοκής του στη βελτίωση της σχέσης μεταξύ καλλιεργητών και εμπόρων. Ο όρος (third wave of coffee) επινοήθηκε από τους baristas της Νέας Υόρκης και αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς διεθνώς, ενώ έχει εκφραστές στην ελληνική αγορά.
Τα Flocafe - espresso room, με το λανσάρισμά τους πριν από δύο χρόνια, προϊδέασαν το κοινό για τη νέα τάση, αν και δεν θεωρούνται αυστηρά εκπρόσωποι του είδους. Στα βασικά χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι το καβούρδισμα του καφέ που γίνεται εντός του καταστήματος, σε μικρές ποσότητες ώστε να είναι πάντα φρέσκος και να αναδεικνύει τις πραγματικές γεύσεις του στο φλιτζάνι του καταναλωτή.
Το Tailor Made
Ενα από τα πιο γνωστά concept της αγοράς είναι το Tailor Made, στην πλατεία Αγ. Ειρήνης, με τη χαρακτηριστική διακόσμηση, εμπνευσμένη από τα παπλωματάδικα και τα ραφτάδικα που λειτουργούσαν κάποτε στην περιοχή, ενώ αξιόλογες κινήσεις γίνονται και σε άλλες πιάτσες, όπως στο Χαλάνδρι το Nomad, στο Περιστέρι το Mind the Cup ή το Coffee Lap που ξεκίνησε στη Χαλκίδα.
Ειδικότερα το Tailor Made, έπειτα από πέντε χρόνια παρουσίας στην αγορά κι έχοντας προβεί σε διορθωτικές κινήσεις αναφορικά με το μοντέλο λειτουργίας του, μετά και το κλείσιμο του καταστήματος στη Ν. Σμύρνη, ετοιμάζει το επόμενο βήμα ανάπτυξης στην αγορά του franchise. Με σκοπό τη δημιουργία δικτύου, η Τop Franchises, που έχει αναλάβει την ανάπτυξή του, σχεδίασε κι ένα μικρότερο concept καταστήματος, πιο ευέλικτου και οικονομικού, που θα περιλαμβάνει μέρος των υπηρεσιών που προσφέρει το μεγάλο (για το οποίο απαιτείται επένδυση περίπου 250.000 ευρώ).
Οι πληροφορίες θέλουν τα πρώτα 2-3 tailor made micro roastery & cocktail bars να αναπτύσσονται χωρίς entry fees, με επένδυση γύρω στα 65.000-70.000 ευρώ (στη συνέχεια εκτιμάται επιπλέον κόστος 10.000-15.000 ευρώ). Στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου με περίπου 25 καταστήματα σε βάθος χρόνου.
Σημειώνεται ότι το micro tailor, προσφέροντας μεγαλύτερη ποικιλία καφέδων με εναλλαγές της γκάμας σε μηνιαία βάση, στοχεύει να διεκδικήσει μερίδιο και από την αγορά καφεκοπτείων (όπου δραστηριοποιούνται σήμερα μεμονωμένα καταστήματα και αλυσίδες, όπως Coffee Island, Coffee Way, Καφεκοπτεία Λουμίδης στο κομμάτι του παραδοσιακού καφέ κ.ά.).