Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 02 Φεβρουαρίου 2016 16:41

H πλήρης ομιλία του Τρ. Αλεξιάδη στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής

ΟΜΙΛΙΑ ΤΡΥΦΩΝΑ ΑΛΕΞΙΑΔΗ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της εφημερίδας «Ναυτεμπορική»

«Τέσσερις προκλήσεις για τη ναυτιλία:

απασχόληση, περιβάλλον, χρηματοδότηση, ναυτιλιακό κέντρο Πειραιά»

 

ΤΡΙΤΗ 26 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016

Ευχαριστώ για τη θερμή εισαγωγή. Πληροφορήθηκα ότι μόλις τελείωσε το γεύμα, αυτό είναι ευχάριστο, γιατί όταν μιλάς και  ακολουθεί γεύμα μετά, υπάρχει μια αγωνία, ενώ μετά το γεύμα υπάρχει μια ευχαρίστηση στους ακροατές.

Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για την πρόσκληση να μιλήσω στο συνέδριό σας. Γιατί το συνέδριό σας θέτει  σημαντικά θέματα. Το ένα είναι ότι αφορά τη ναυτιλία και είναι πραγματικά χαρά να μιλάει κάποιος για τη ναυτιλία, ένα τομέα που δεν θα πω τα γνωστά λόγια για τη συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία, αλλά ένα τομέα που αναδεικνύει «την Ελλάδα που αντιστέκεται, την Ελλάδα που επιμένει», διότι εάν συγκρίνουμε αυτό που γίνεται στη χώρα μας σε σχέση με άλλες χώρες και τα μεγέθη, θα δούμε το τι κάνει η ελληνική ναυτιλία.

Αλλά σας ευχαριστώ που με φωνάζετε να μιλήσω σε ένα συνέδριο που από τις τέσσερις προκλήσεις που θέτει στο εισαγωγικό του θέμα, την πρώτη που επιλέγει να βάλει είναι το θέμα της απασχόλησης και είναι πολύ σημαντικό σε μια τέτοια περίοδο η απασχόληση να μπαίνει σαν πρώτο θέμα.

Βεβαίως και το θέμα του Ναυτιλιακού Κέντρου του Πειραιά είναι ένα σημαντικότατο θέμα. Θα έπρεπε να μιλάμε με τις ώρες και να διοργανώνουμε εκδηλώσεις γι’ αυτό το ζήτημα, για τον Πειραιά που ζούμε, εργαζόμαστε, αγαπάμε σίγουρα και πρέπει να υπάρξουν όλα εκείνα τα κίνητρα σε φορολογικό, σε χωροταξικό και σε πολλά άλλα επίπεδα ώστε να αποκτήσει τη θέση και να γίνει ένα πραγματικά ναυτιλιακό κέντρο που θα προσελκύει επιχειρήσεις και δεν θα είναι ένα μέρος το οποίο διώχνει πολίτες, ή επιχειρήσεις.

Είναι πολύ σημαντικό να συζητάμε αυτά τα θέματα, διότι είμαστε σε μια περίοδο όπου διάφορες κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες, αντί να συζητάνε για τα προβλήματα της κοινωνίας, όπως π.χ. το θέμα της απασχόλησης, σε σχέση με τα προβλήματα του χώρου τους, κλείνονται σε μια λογική εσωστρέφειας και μπαίνουν σε μια λογική πώς θα διαχειριστούν τα ειδικά δικά τους μικροσυμφέροντα.

Όταν όμως ασχολείσαι μόνο με τα συμφέροντα του χώρου σου, του κλάδου σου και δεν ασχολείσαι με το ποια είναι τα οφέλη για την κοινωνία, ποια είναι για την πατρίδα, ποια είναι για τους πολίτες, τότε οδηγείσαι σε συγκεκριμένους δρόμους. Και είναι  πολύ σημαντικό το ότι εσείς βάζετε τα γενικότερα θέματα, όπως αυτό της απασχόλησης πάνω από τα ειδικότερα θέματα και είναι πολύ σημαντικό ότι αντί για τα κέρδη π.χ. (που βεβαίως καλά κάνετε και σας απασχολούν), βάζετε στην ατζέντα αυτά τα ζητήματα.

Ζούμε πλέον σε ένα συγκεκριμένο πολιτικό και οικονομικό πλαίσιο. Ζούμε ένα πλαίσιο το οποίο ψηφίστηκε το καλοκαίρι με το Ν. 4334, (να θυμίσω ότι τον ψήφισαν 229 βουλευτές) και με το Ν. 4336, (να θυμίσω ότι τον ψήφισαν 221 βουλευτές).

Δυστυχώς όμως πλέον ορισμένοι παρ’ ότι ψήφισαν αυτούς τους δυο βασικούς νόμους, που κρατάνε τη χώρα μας στην Ευρώπη, που δεν κλείνουν τις τράπεζες, που δεν οδηγούν τη χώρα σε αδιέξοδο, τώρα που ήρθε η ώρα της υλοποίησης, τώρα που ήρθε η ώρα των δύσκολων μέτρων, τώρα που ήρθε η ώρα να αφήσουμε το εγώ και να πάμε στο εμείς, κλείνονται σε πολιτικές περιχαρακώσεις και λένε «εμάς δεν μας αφορά αυτό, βγάλτε μόνοι σας τα κάστανα από τη φωτιά».

Τώρα που είναι η ώρα της υλοποίησης, υπάρχει δυστυχώς μια πολιτική και μια κοινωνική ανευθυνότητα από ορισμένους. Αλλά εμείς ελπίζουμε. Εμείς ελπίζουμε ότι οι πολίτες καταλαβαίνουν. Οι πολίτες καταλαβαίνουν το ποιοι έχουν διάθεση για διάλογο, το ποιοι έχουν διάθεση για αλλαγές, για συγκρούσεις, αλλά και το ποιοι έχουν διάθεση να υλοποιηθεί αυτό το  πλαίσιο και αυτή η συμφωνία. Εμείς με σοβαρότητα, με πρόγραμμα, βεβαίως και με αγώνα και με συγκρούσεις, βεβαίως και με καθυστερήσεις και με λάθη, (τα έχει πει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πολλές φορές στη Βουλή), αλλά με στόχο. Με στόχο προχωρούμε. Με στόχο προχωρούμε σε αυτά που δεσμευτήκαμε, διότι θεωρούμε ότι είμαστε στο σωστό δρόμο και θα δώσουμε λύσεις.

Σε ό,τι αφορά τώρα το θέμα της συμφωνίας και τα ζητήματα της φορολογίας, γιατί περί αυτών είμαι ειδικός, δεν είμαι ειδικός για όλα τα θέματα. Εγώ λέω ότι ευτυχώς υπάρχει πλαίσιο. Ευτυχώς υπάρχει χρονοδιάγραμμα. Ευτυχώς στη συμφωνία υπάρχουν πάρα πολλά θετικά. Μεταξύ των οποίων πολλά έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Δεν χρειάζεται να υλοποιήσουμε τη διάταξη της συμφωνίας για το περιουσιολόγιο, για το Κτηματολόγιο, για μια σειρά από πράγματα που έπρεπε να έχουν γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια στη χώρα μας, αλλά δυστυχώς δεν έγιναν. Έπρεπε να τα έχουμε κάνει μόνοι μας, ευτυχώς όμως υπάρχουν πλέον στη συμφωνία με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, με συγκεκριμένο πλαίσιο και προχωρούμε σε αυτή την υλοποίηση.

Βεβαίως υπάρχουν και πολλά προβληματικά έως αρνητικά σημεία. Αλλά εμείς δεν είμαστε εδώ για να περιγράψουμε τα προβλήματα. Εμείς είμαστε εδώ για να λύσουμε τα προβλήματα. Διότι διαφορετικά θα είχαμε πάρει ταξί, θα είχαμε αποφύγει τα προβλήματα, θα είχαμε μείνει στη βεβαιότητα της ιδεολογικής μας καθαρότητας και δεν θα αποφασίζαμε να συγκρουστούμε με τα προβλήματα και να δώσουμε λύση στα προβλήματα.

Για μας η συμφωνία του Αυγούστου βάζει τις βάσεις για την πολυπόθητη φορολογική σταθερότητα, η οποία είναι και βασική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης, διότι με βάση τη συμφωνία, το νόμο 4336 είναι σαφές το τι θα γίνει, το πότε θα γίνει και το πώς θα γίνει. Και αυτό στα θέματα φορολογίας δημιουργεί από μόνο του ένα περιβάλλον φορολογικής σταθερότητας, διότι δεν θα έχουμε ξαφνικές αλλαγές, δεν θα έχουμε αυτή την κατάσταση που είχαμε από τον Ιούλιο του 2012 έως τον Δεκέμβρη του 2014 όπου είχαμε 48 ΦΕΚ με φορολογικές διατάξεις.

Δεν θα επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος. Δεν θα αιφνιδιάσουμε κανέναν. Με διάλογο και με συνεννόηση θα κάνουμε ό,τι πρέπει για να μπορέσουμε να πιάσουμε εκείνους τους δημοσιονομικούς, τους οικονομικούς στόχους που θα μας επιτρέψουν να πάμε στην επόμενη μέρα.

Θα περιμένετε βεβαίως με αγωνία να ακούσετε εάν αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Οικονομικών φύγαμε από την Καραγεώργη Σερβίας να έρθουμε να σας μιλήσουμε και πίσω μας κάποιοι σχεδιάζουν νέες φορολογίες για τη ναυτιλία.

Θέλω να είμαι σαφής. Ούτε για τη ναυτιλία, ούτε για τους αγρότες σχεδιάζουμε νέες φορολογίες. Είναι σαφέστατο αυτό. Είναι συγκεκριμένο και δημοσιοποιημένο το τι σχεδιάζουμε και το έχουμε επαναλάβει πάρα πολλές φορές. Εγώ ασχολούμαι από το 1980 με τα θέματα φορολογίας. Δεν υπάρχει ποτέ στο παρελθόν τέτοια περίοδος, όπου μια κυβέρνηση να έχει κάνει σαφές τι πρόκειται να γίνει, πότε θα το κάνει και πώς θα το κάνει.

Είναι σαφές ότι για την κυβέρνηση και στα θέματα φορολογίας και στα υπόλοιπα δεν  υπάρχει plan b, δεν υπάρχει ομάδα χ, ψ, ω. Υπάρχει μια κυβέρνηση η οποία αγωνίζεται, υπάρχει ένα σχέδιο ψηφισμένο από τη Βουλή, αυτό προσπαθούμε να κάνουμε και σε μεγάλο βαθμό το κάνουμε. Και το κάνουμε γιατί θέλουμε να προχωρήσει όσο γίνεται πιο γρήγορα η αξιολόγηση. Δεν είμαστε σαν κάποιες περιπτώσεις του παρελθόντος που οι κυβερνήσεις θέλανε να καθυστερήσουν την αξιολόγηση.

Εμείς θέλουμε να προχωρήσει γρήγορα η αξιολόγηση, διότι θέλουμε να τελειώσει η αξιολόγηση και να ξεκινήσει ο διάλογος για το χρέος και να τελειώσουμε και με αυτή την ιστορία. Θέλουμε να δούμε μπροστά μας την ανάπτυξη της χώρας και δεν θέλουμε η χώρα να λειτουργεί πάντα κάτω από αυτή την πίεση και κάτω από αυτά τα προβλήματα.

Ειδικά τώρα στα θέματα φορολογίας, τα αποτελέσματα είναι θετικά γιατί ξέρετε στην πολιτική δεν κρίνεσαι από τις προθέσεις, μπορεί να έχεις τις πιο καλές προθέσεις, αλλά από τα αποτελέσματα κρίνεσαι. Ειδικά δε στα θέματα φορολογίας, έχουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα από το 2015. Και όταν λέω τα πρώτα αποτελέσματα επειδή μπορεί από ορισμένα ΜΜΕ να έχετε παραπληροφορηθεί ως προς τα φορολογικά έσοδα, ή ως προς τα αποτελέσματα, στο site του Υπουργείου Οικονομικών είναι όλα δημοσιευμένα και μπορείτε να μπείτε, να δείτε, να συγκρίνετε και να αποφασίσετε.

Ειδικά στα θέματα φορολογίας αν συγκρίνουμε το τι εισπράξαμε το 2013 με το 2014, είμαστε κάποια δισεκατομμύρια πιο κάτω το 2014 από το 2013. Αν συγκρίνετε το 2014 τις εισπράξεις με το 2015 θα δείτε ότι όχι δεν είμαστε δισεκατομμύρια πίσω, αλλά έχουμε με θετικό πρόστιμο υπέρβαση του 2014 από το 2015 και μάλιστα υπέρβαση και των στόχων του προϋπολογισμού.

Αυτό μας δίνει δύναμη. Αυτό μας δίνει δύναμη για να κάνουμε εκείνες τις πολιτικές που έχει ανάγκη η χώρα. Μας δίνει δύναμη για να κάνουμε τις διαπραγματεύσεις. Μας δίνει δύναμη για να υλοποιήσουμε το άρθρο 4 του Συντάγματος, διότι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η φορολογική πολιτική που είμαστε αναγκασμένοι να ακολουθούμε αυτή τη στιγμή, δεν είναι δίκαιη, δεν είναι αναλογική, δεν είναι χωρίς διακρίσεις και κυρίως δεν είναι αναπτυξιακή. Εμείς θέλουμε μια άλλη φορολογική πολιτική. Αυτή χτίζουμε βήμα – βήμα με διάλογο, με συγκρούσεις, με διαφωνίες, αλλά με σταθερότητα και με απόφαση να υλοποιήσουμε το άρθρο 4 του Συντάγματος για τη φορολογική δικαιοσύνη.

Σε ό,τι αφορά τώρα τη μεγάλη συζήτηση που γίνεται για τα θέματα της φορολόγησης της ναυτιλίας. Το έχω πει κι άλλη φορά δημόσια και θα το πω και σήμερα και δεν φοβάμαι να υποστώ οποιαδήποτε κριτική ένθεν και ένθεν. Βασικό κριτήριο για τη φορολογία της ναυτιλίας στην Ελλάδα πρέπει να είναι το εάν επηρεάζεται ή όχι η ανταγωνιστικότητά της.

Όποιοι έρχονται και λένε για θέματα αύξησης της φορολογίας της ναυτιλίας, πρέπει να μας απαντήσουν. Αύξηση της φορολογίας μέχρι ποιο σημείο; Διότι εάν η φορολογία της ναυτιλίας στην Ελλάδα περάσει από ένα επίπεδο και πάνω (που αντέχει η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας), τότε θα εξυπηρετηθούν άλλα συμφέροντα και η κουβέντα δεν θα γίνεται με κίνητρο να αυξήσουμε τα δημόσια έσοδα, διότι θα χάσουμε έστω και αυτά τα έσοδα που έχουμε. Η κουβέντα θα γίνεται με κίνητρο να ωφεληθούν άλλες χώρες και άλλες ναυτιλίες.

Άρα να ξεκαθαρίσουμε τις προθέσεις, να ξεκαθαρίσουμε το περιεχόμενο και να ξεκαθαρίσουμε και τον στόχο. Για μας (επειδή η ναυτιλία έπαιζε και παίζει κυρίαρχη θέση και θέλουμε να την ενισχύσουμε), δεν υπάρχει περίπτωση να φέρουμε οποιεσδήποτε φορολογικές ή άλλες ρυθμίσεις που θα δημιουργούν προβλήματα στην ανταγωνιστικότητά της, θα της στερεί ανταγωνιστικότητα και θα την κάνει (σε σχέση με άλλες χώρες ή με άλλους κλάδους) να είναι σε δυσμενέστερο επίπεδο.

Άλλωστε –και αυτό σας το λέω μετά λόγου γνώσεως- έχω τα σχετικά χαρτιά, δεν έχω το νομικό δικαίωμα να τα δημοσιοποιήσω. Μετά λόγου γνώσεως, εάν δείτε τα στοιχεία της φορολογικής επιβάρυνσης της ναυτιλίας το 2013, το 2014 και το 2015 θα δείτε ότι υπάρχει μια μεγάλη αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης, υπάρχει μια μεγάλη αύξηση των εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών από τη φορολογία γενικά στο χώρο της ναυτιλίας.

Πιθανά αυτό να πρέπει να είναι μεγαλύτερο. Πιθανά δηλαδή να πρέπει να αυξηθεί κι άλλο σε σχέση με ορισμένους τομείς, με ορισμένες δραστηριότητες. Αλλά πάντοτε με το όριο της ανταγωνιστικότητας με λογική διαλόγου και κυρίως με το τι ισχύει σε άλλες χώρες.

Διότι κυρίες και κύριοι εδώ έχουμε το εξής παράδοξο. Εδώ έχουμε το παράδοξο χώρες οι οποίες μας κουνούν το δάχτυλο για τη φοροδιαφυγή και τον φορολογικό ανταγωνισμό όταν μελετήσεις προσεκτικά τις φορολογικές διατάξεις που έχουν στο χώρο της ναυτιλίας, θα δεις ότι οι χώρες που κατηγορούν την Ελλάδα για ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, έχουν σε ειδικές φορολογίες ευνοϊκότερες διατάξεις από ό,τι έχει η Ελλάδα.

Να είμαστε ειλικρινείς σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ξαναλέω, άλλο θέμα να κάνουμε συζήτηση για να αυξήσουμε τα έσοδα του δημοσίου από κάποια φορολογία και άλλο θέμα να επιβάλλουμε μια φορολογία σε ένα κλάδο για να αναγκάσουμε αυτό τον  κλάδο να μετακινηθεί σε άλλη χώρα και να ωφεληθούν άλλες χώρες και άλλα πράγματα.  Να είναι σαφές το τι λέμε και να είναι σαφή και τα κίνητρα.

Κλείνοντας και επειδή θέλω να υπάρχει χρόνος για διάλογο και όχι να σας καθυστερήσω με πολλές ομιλίες, θέλω να πω με σαφήνεια ότι η Ελλάδα περνάει σίγουρα μια κρίση. Μια κρίση οικονομική, μια κρίση πολιτική, μια κρίση που διδάσκει πάρα πολλά. Πρώτα απ' όλα σε εμάς τους οικονομολόγους και τις βεβαιότητες που είχαμε στα προηγούμενα χρόνια, μια κρίση όμως που δεν πρέπει να την αφήσουμε να μεταβληθεί σε κοινωνική κρίση.

Αλίμονο αν επιτρέψουμε αυτή τη στιγμή αυτό που γίνεται στη χώρα μας να μετατραπεί σε μια κοινωνική κρίση, να αναδείξει πολιτικές δυνάμεις οι οποίες στην ουσία θέλουν να καταργήσουν τις όποιες δημοκρατικές κατακτήσεις και την ομαλή πορεία της χώρας, εάν επιτρέψουμε αυτούς οι οποίοι ήταν στο παρασκήνιο και φοβούνταν να βγουν στο δρόμο, να γίνουν οι κυρίαρχοι της πολιτικής ζωής.

Η άποψή  μου είναι ότι μετά από αυτή την κρίση η Ελλάδα θα βγει πιο δυνατή, γιατί γίναμε όλοι πιο σοφοί και δεν θα επαναλάβουμε λάθη που έχουμε κάνει. Θα βγει η Ελλάδα πιο δυνατή, όπως πιο δυνατή είναι και θα βγει και η ελληνική ναυτιλία από αυτή την κρίση.

                        Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνος σας.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ευχαριστούμε τον κ. Υπουργό. Να  κρατήσουμε δυο θέματα ότι η ναυτιλία έχει κυρίαρχη θέση στη χώρα μα σήμερα αυτό είπε ο κ. Υπουργός και ότι όσον αφορά την φορολογία πρέπει να συνδέουμε τη φορολογία της ναυτιλίας με την ανταγωνιστικότητα του συγκεκριμένου κλάδου.

                        Προφανώς κ. Υπουργέ το αναφέρατε, να το πω εγώ λίγο πιο διευρυμένα, αναφέρεστε στην πρόσφατη θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπου δήλωσε ότι οι διατάξεις περί απαλλαγής από τη φορολογία των μερισμάτων, των εταιρειών από το φόρο κληρονομιάς και από τις μετοχές τη φορολογία που σχετίζεται με τις μετοχές, δεν είναι σύμφωνες με τις κοινοτικές κατευθυντήριες γραμμές κρατικών ενισχύσεων για τις θαλάσσιες μεταφορές. Είναι έτσι; Προφανώς εκεί αναφερόσασταν.

                        Εγώ το κλείνω, αν υπάρχουν ερωτήσεις ήταν σαφής ο κ. Υπουργός.

Τ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Να το διευκρινίσουμε όμως αυτό για να μην μείνει κάτι ασαφές. Θεωρούμε με σαφήνεια ότι πρέπει να συζητηθούν σε επίπεδο Ευρώπης τα ζητήματα του φορολογικού ανταγωνισμού. Τα ζητήματα του φορολογικού ανταγωνισμού είτε αφορούν τη ναυτιλία, είτε αφορούν το εμπόριο, είτε αφορούν τα θέματα του ΦΠΑ, είτε αφορούν μια σειρά από δραστηριότητες.

                        Έχω πει πάρα πολλές φορές το παράδειγμα δεν είναι δυνατό μια επιχείρηση που είναι στο Κιλκίς και στη Δράμα να έχει σε ένα προϊόν, σε ένα μπουκάλι ουίσκι 11 € επιβάρυνση και η επιχείρηση που είναι λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα, μετά τα σύνορα της Βουλγαρίας, να έχει επιβάρυνση 3 € σε κάθε μπουκάλι ουίσκι.

                        Η μία λύση είναι να πάμε εμείς 2,5 € το μπουκάλι τη φορολογία, οι άλλοι να το πάνε 2 € και πάει λέγοντας. Δεν είναι αυτή η λύση. Δεν είναι αυτή η Ευρώπη που θέλουμε. Πρέπει σε επίπεδο Ευρώπης να ανοίξουμε μια συζήτηση για τα ζητήματα φορολογικού ανταγωνισμού, όπου να μπουν κάτω το τι ακριβώς συμβαίνει στις άλλες χώρες, το τι συμβαίνει στην Ελλάδα και να δούμε. Και να συζητηθούν και τα θέματα της φορολόγησης και τα θέματα των φορολογικών παραδείσων.

                        Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω μεγάλες χώρες να μας κουνούν το χέρι για τα θέματα φοροδιαφυγής όταν στη χωρική τους αρμοδιότητα υπάρχουν φορολογικοί παράδεισοι όπου κρύβονται χρήματα φοροφυγάδων από την Ελλάδα.

                        Άρα να κάνουμε την κουβέντα σε επίπεδο Ευρώπης, αλλά να ξεκαθαρίσουμε  δυο πράγματα: ποιος είναι ο στόχος της συζήτησης και δεύτερον τι ωφελεί την Ευρώπη.

Α. ΜΑΥΡΑΚΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, οι Βρυξέλλες τα authorities ήταν τρία. Τα… στην Ελλάδα από τους Greek ship owners και η κληρονομιά πρέπει να φορολογηθούν διαφορετικά. Έχετε ένα privilege against the other European stage. Μήπως μπορείτε λίγο να γίνεται πιο a lot σε αυτό το θέμα; Ευχαριστώ πάρα πολύ.

Τ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Το τι ακριβώς θα κάνει η χώρα μας στα θέματα της φορολογίας και στα έγγραφα που έχουμε δεχτεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι κάτι που εξετάζουμε αυτή την εποχή στο Υπουργείο Οικονομικών. Δεν μπορώ να γίνω πιο σαφής για ευνόητους λόγους, δεν μπορώ να σας πω ότι θα κάνουμε το άλφα, το βήμα ή το γάμα, εξετάζουμε τις θέσεις και για τα τελευταία έγγραφα που πήραμε και για άλλα ζητήματα, συμμετέχουμε σε διεθνείς Οργανισμούς και σε διεθνή φόρα. Δεν υπάρχει περίπτωση εμείς να πάρουμε τέτοια μέτρα, που θα βυθίσουν είτε κλάδους, είτε περιοχές στη χώρα και θα τις οδηγήσουν σε χειρότερο επίπεδο από ό,τι είναι σήμερα.

                        Δεν μπορώ όμως αυτή τη στιγμή να σας πω ότι θα γίνει το άλφα, το βήτα ή το γάμα. Διότι όταν είσαι σε διαπραγμάτευση δεν βγαίνεις από την αρχή να πεις ότι «εγώ θα κάνω αυτό», είμαστε σε μια φάση διαπραγμάτευσης. Υπάρχουν απόψεις ένθεν και ένθεν. Το πλαίσιο που κινείται η Κυβέρνηση σας το είπαμε.

Α. ΜΑΥΡΑΚΑΚΗΣ: Με συγχωρείται που σας ρώτησα πριν, αλλά ο coordinator δεν ήταν ξεκάθαρος σε αυτό το θέμα. Ευχαριστώ πάρα πολύ και συγνώμη για την ερώτηση.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Κύριε Υπουργέ, αν και της χρηματοδότησης της ναυτιλίας θέλω να σας πω ότι απευθύνεστε σε όλους αυτούς εδώ τους ανθρώπους της ναυτιλίας των οποίων τα γραφεία είναι γεμάτα από νέους ανθρώπους που ψάχνουν για δουλειά και είναι και γεμάτα από νέους ανέργους για να πάω στο πρώτο θέμα που σας απασχολεί στο μυαλό σας και εσάς και τον αγαπητό κ. Δρίτσα από όταν ανέλαβε το Υπουργείο, το θέμα της απασχόλησης.

                        Μέσα στα πλαίσια της φορολόγησης και αυτών όλων που ακούμε, διαβάσαμε με μεγάλη ανησυχία την πιθανότητα φορολόγησης των κατωτέρω πληρωμάτων. Μαχόμεθα όλοι με σκοπό να σας λύσουμε το θέμα της απασχόλησης, έστω και με 3-4% των νέων, που να μπορούν να πάνε στα πλοία.

                        Αυτοί οι νέοι θα πρέπει να τύχουν αφορολόγητης αντιμετώπισης και κατά τη γνώμη μας ή κατά τη γνώμη μου να χρησιμοποιήσετε κάποια ευρωπαϊκά προγράμματα κατά της ανεργίας των νέων ούτως ώστε να μπορέσετε να ισοφαρίσετε τη χασούρα από το γεγονός ότι δεν θα τους φορολογήσετε. Για πείτε μας τη γνώμη σας.

Τ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Θα σας πω. Πρώτα απ' όλα προσοχή στο τι διαβάζετε, διότι διαβάσατε αρκετά τους τελευταίους μήνες για τα θέματα φορολογίας, για τα ανείσπρακτα ενοίκια, για τα τέλη κυκλοφορίας, για πολλά πράγματα και δεν επιβεβαιώθηκαν τα δημοσιεύματα αυτά. Υπάρχουν πολλά δημοσιεύματα τα οποία δεν επιβεβαιώνονται.

                        Καλά κάνετε και ανησυχείτε αλλά ας ανησυχούμε για άλλα πράγματα που είναι πιο σημαντικά παρά γι' αυτά τα οποία δεν επιβεβαιώνονται πολλές φορές σε σχέση με την πραγματικότητα.

                        Σε ό,τι αφορά την πολιτική της Κυβέρνησης για τα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα, είναι σαφέστατο. Εμείς θέλουμε και το έχουμε πει πάρα πολλές φορές και δεν το κρύβουμε, η πολιτική μας θέση είναι να μεταφέρουμε φορολογικό βάρος από τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα στα υψηλά και στα πολύ υψηλά εισοδήματα.

Δε θα πάμε λοιπόν από μόνοι μας ν’ ανατρέψουμε αυτή την πολιτική. Βεβαίως υπάρχει η συμφωνία, υπάρχει το πλαίσιο, δε θέλουμε να κάνουμε τους ψευτοπαληκαράδες, άλλα να λέμε εδώ κι άλλα να πάμε να λέμε στο Hilton, (στη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς) συγκεκριμένο είναι το πλαίσιο. Αλλά μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο και στη συμφωνία μέχρι στιγμής αποδείξαμε σε πολλούς τομείς ότι μπορούμε τη βασική αρχή της πολιτικής μας να την κάνουμε πράξη.

Ν. ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ είμαι ναυτιλιακός δικηγόρος. Τόσα χρόνια, από το 1953 η ελληνική ναυτιλία στηρίζεται σε τρεις πυλώνες. Είναι το νομοθετικό διάταγμα 2687/53, εισαγωγή κεφαλαίων εξωτερικού όπως είναι τα ελληνικά πλοία, δεύτερον, είναι ο Ν. 89/67 και τρίτον ο Ν. 27/75. Και οι τρεις αυτοί νόμοι έχουν αυξημένη τυπική ισχύ, δηλαδή είναι κατοχυρωμένοι από το Σύνταγμα με αυξημένη τυπικότητα.

                        Τόσα χρόνια, όλη η ελληνική ναυτιλία στηρίχθηκε και στηρίζεται στους αυξημένης τυπικής ισχύος νόμους αυτούς. Επομένως η ελληνική ναυτιλία θεωρεί ότι πρέπει να στηρίζεται στις διατάξεις αυτές με έντονη συνταγματική ισχύ. Κατά συνέπεια μας είναι αδιανόητο, πώς είναι δυνατό κάποιος να ισχυρίζεται ότι μπορεί η φορολογία της ναυτιλίας να εξαρτάται ή να συναρτάται με τη ανταγωνιστικότητα;

                        Άλλο η ανταγωνιστικότητα άλλο το υφιστάμενο νομικό καθεστώς. Και η ανταγωνιστικότητα είναι μια έννοια η οποία επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών. Και φυσικά μπορεί να διαστέλλεται και να συστέλλεται. Τι σημαίνει ανταγωνιστικότητα για τον Έλληνα ναυτιλόμενο, για τον Έλληνα πλοιοκτήτη; Τι σημαίνει ανταγωνιστικότητα για το Γερμανό πλοιοκτήτη; Τι σημαίνει ανταγωνιστικότητα για τον Σκανδιναβό πλοιοκτήτη; Τι σημαίνει ανταγωνιστικότητα για τον πλοιοκτήτη το ναυτιλιακό που εργάζεται και δραστηριοποιείται στο Far East, στην Άπω Ανατολή;

                        Έχω την άποψη ότι η έννοια αυτή της συναρτήσεως της ανταγωνιστικότητας είναι επικίνδυνη έννοια και ήθελα την άποψή σας, πώς εννοείται την ανταγωνιστικότητα  και τι σημαίνει για σας και την κυβέρνησή σας η έννοια της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας

Τ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Νομίζω ότι δεν έγινε αντιληπτό αυτό που είπα, πιθανά να φταίω εγώ γιατί δεν το διατύπωσα σωστά, αλλά δε σχεδιάζουμε να φέρουμε κάποια διάταξη που θα λέει ότι ο τοπικός Έφορος θ’ αποφασίζει το φόρο που θα βάλει με βάση στην ανταγωνιστικότητα. Δε σχεδιάζουμε κάτι τέτοιο. Στις συζητήσεις που έχουμε ως προς το τι πρέπει να γίνει με τα φορολογικά ζητήματα της χώρας, ως κριτήριό μας για το χώρο της ναυτιλίας είναι να μη δώσουμε οποιοδήποτε κίνητρο, εργαλείο, προσπάθεια ή οτιδήποτε άλλο και θιγεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.

                        Αυτό είναι το κριτήριο. Μπορεί σε άλλους κλάδους να μας ενδιαφέρει π.χ. η παραμονή κάποιων αγροτών σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές. Εκεί το κριτήριο είναι να παραμείνουν και να παράγουν εκεί. αλλά στο χώρο της ναυτιλίας, το κριτήριο στις συζητήσεις που κάνουμε για τα θέματα της φορολογίας είναι η ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας σε σχέση με άλλες ναυτιλίες.

                        Δεν είναι λοιπόν τρόπος επιβολής ειδικά για κάθε ναυτιλιακή επιχείρηση. Σε καμία περίπτωση αυτό.

Θ. ΚΟΝΤΕΣ: Είμαι Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων. Απλώς κ. Υπουργέ θα ήθελα να μας πείτε δυο κουβέντες, τι σκοπεύετε να κάνετε, γιατί ακούστηκαν πολλά περί φορολόγησης των επισκευών της Ζώνης του Περάματος, των προμηθειών υλικών, των υπηρεσιών γενικά στα ελληνικά λιμάνια, γιατί χάνεται μεγάλη έσοδο από την αποχώρηση πλοίων προς άλλες κατευθύνσεις.

Τ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Είναι σαφέστατο και γνωρίζετε νομίζω κι εσείς, οι πιέσεις που δεχόμαστε και τα θέματα σε σχέση με το ΦΠΑ ή τ’ άλλα ζητήματα φορολογίας. Αυτό είναι σαφέστατο, η πίεση που δεχόμαστε και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα γι’ αυτά τα ζητήματα.

                        Από την άλλη όμως είναι σαφέστατο το ότι δεν είναι δυνατόν τέτοιους κλάδους ή τέτοιες δραστηριότητες που είναι σ’ ένα πολύ προβληματικό ή δύσκολο σημείο, να τους βυθίσουμε στην ανυπαρξία ή στο κλείσιμο. Επειδή έτυχε σα δευτεροετής φοιτητής στην ΑΣΟΕΕ να εργάζομαι στο Πέραμα, τότε που δεν προλάβαιναν να επισκευάζουν τα πλοία κι έδιωχναν πλοία σε υπεργολάβους.

                        Έχω πλήρη εικόνα του τι σήμαινε Πέραμα το 1980-81 όταν δούλευα 20 χρόνων στο λογιστήριο της ΝΑΥΣΙ και το τι γίνεται τώρα στο Πέραμα. Αυτό το πράγμα δεν πάει πιο κάτω. Αυτό το πράγμα έχει πιάσει το κατώτερο σημείο του και πρέπει να δούμε με ποιον τρόπο θα αντιμετωπιστεί. Σκεφτόμαστε πάρα πολλά, εμείς φορολογικά εργαλεία, τ’ άλλα Υπουργεία άλλα εργαλεία, για να μπορέσουμε όχι να δημιουργήσουμε μεγαλύτερο φορολογικό βάρος εκεί, αλλά πώς θα δώσουμε φορολογικά κίνητρα έτσι ώστε να μπορέσουμε και αυτές οι περιοχές και άλλες περιοχές με αυτή την πατροπαράδοτη ελληνική τέχνη στο χώρο της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, να της δώσουμε κύτταρα να ενισχυθεί.

                        Τα προβλήματα είναι υπαρκτά, είμαστε στη διαπραγμάτευση, έχουμε ήδη απαντήσει στα πρώτα έγγραφα που έχουν έρθει. Δεν πρόκειται εμείς να οδηγήσουμε τέτοιες περιοχές σε καταστροφή.

Ε. ΖΟΥΠΑΣ: Κύριε Υπουργέ, θα σας θέσω μια απλή ερώτηση: Πότε οι Τράπεζες θα λειτουργούν να μπορούμε να παίρνουμε λεφτά να πληρώνουμε σ’ αυτούς που χρωστάμε και να μας πληρώνουν αυτοί που μας χρωστάνε; Είναι απλή. Ευχαριστώ.

Τ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Είναι σαν αυτά που λέμε στις συνεντεύξεις Τύπου, «πολύ καλή ερώτηση, πάμε στην επόμενη». Αλλά εγώ θα σας πω, πολύ καλή η ερώτησή σας, αλλά νομίζω ήταν ο κύριος Σταθάκης εδώ, γιατί δεν τον ρωτήσατε γι’ αυτά τα θέματα;

                        Σε ό,τι αφορά λοιπόν τα ζητήματα αυτά, είναι πολύ σημαντικά και σοβαρά ζητήματα. Εγώ δεν έχω αρμοδιότητα ούτε θέλω να μπω σε χωράφια άλλου Υπουργού. Αυτό που έχω εγώ σαν εικόνα και αυτό που βλέπω, είναι ότι τα στοιχεία είναι τέτοια, που κάθε μέρα πάμε σε καλύτερο σημείο, όπως λέτε κι εσείς, περάσαμε τον κάβο. Μπορούμε πλέον να βλέπουμε αυτό το ορατό σημείο να έρχεται πιο κοντά μας.

                        Αλλά θα ήταν ανεύθυνο εγώ να σας πω κάποιο χρονικό διάστημα. Μάλλον θα πρέπει να ξαναφωνάξετε τον κύριο  Σταθάκη εδώ. Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.