Πολιτική ναυμαχία μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας σημειώθηκε χθες στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής.
Από την έντυπη έκδοση
Των Λάμπρου Καραγεώργου & Αντώνη Τσιμπλάκη
Πολιτική ναυμαχία μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας σημειώθηκε χθες στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής.
Ο υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης εκτίμησε από το βήμα του Συνεδρίου ότι η ελληνική οικονομία το 2016 θα παρουσιάσει σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης, ενώ η ύφεση για το 2015 θα προσγειωθεί σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από τα αναμενόμενα.
Ο παριστάμενος αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Αδωνις Γεωργιάδης δεν άφησε αναπάντητη την «πρόκληση» και υπενθύμισε ότι το 2015 «προσδοκούσαμε ανάπτυξη 2,7%», τονίζοντας: «Αρα, ακόμα και αν υποτεθεί ότι θα πάμε στο μηδέν, είμαστε -2,7% απ’ αυτό που θα είχαμε».
Στην επίθεση του κ. Γεωργιάδη, ο κ. Σταθάκης είχε σύμμαχο τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα, ο οποίος αναφερόμενος στον «χειμαρρώδη», όπως τον χαρακτήρισε, αντιπρόεδρο της Ν.Δ. υπογράμμισε: «Οταν αγωνιούμε να καταγράψουμε επιτυχίες ή να καταδείξουμε αποτυχίες και να αποδομήσουμε αντίπαλες πρωτοβουλίες και κυβερνητικές πολιτικές, θα πρέπει να είμαστε πιο συγκρατημένοι.
Πρέπει να προβληματιστούμε ιδιαίτερα σε μια χώρα που κατέγραψε ρυθμούς ανάπτυξης και που οδυνηρά βιώνει, εβίωσε και βιώνει, το ότι η ανάπτυξη αυτή δεν ήταν βιώσιμη. Ακριβώς αυτό δεν μπορεί να το προσπερνά κανείς τόσο απλά και τόσο εύκολα χάρη πρόσκαιρων αντιπολιτευτικών πρακτικών και μιας ρητορικής αποδόμησης των αντιπάλων».
Χάρτης εξόδου από την κρίση
Αναλυτικότερα, ο υπουργός Οικονομίας κ. Σταθάκης είπε ότι η ελληνική οικονομία καταγράφει μηδενική ύφεση και, εκ των πραγμάτων, το 2016 θα σημειώσει σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης.
Παράλληλα επεσήμανε ότι «εδώ και έξι - επτά μήνες η παρούσα κυβέρνηση έχει έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη, ο οποίος προσβλέπει σε μια βιώσιμη έξοδο της οικονομίας από την κρίση και προσαρμογή της στα νέα δεδομένα της διεθνούς οικονομίας, με έναν μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, επαναλαμβάνω, βιώσιμης επιστροφής στην ανάπτυξη».
Από τη συμφωνία του Ιουλίου μέχρι σήμερα, ο οδικός χάρτης τον οποίο ακολουθεί η κυβέρνηση έχει τέσσερα σημαντικά κομβικά σημεία.
Το διακύβευμα μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης είναι η διαπραγμάτευση του χρέους μετά το ‘22 και έως το ‘48, το οποίο πρέπει να αποκτήσει και αυτό όρους βιωσιμότητας, πρόσθεσε.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε ορισμένες θετικές εξελίξεις της οικονομίας, όπως την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, όπου το Δημόσιο αναγκάστηκε να βάλει μόλις 5,5 δισ. από τα 25 δισ. ευρώ, καθιστώντας την πετυχημένη.
Μία ακόμη θετική εξέλιξη ήταν η αναβάθμιση, για πρώτη φορά έπειτα από αρκετούς μήνες, της ελληνικής οικονομίας σχετικά με την αξιοπιστία του ελληνικού χρέους από τον οίκο αξιολόγησης Standard & Poor’s, την περασμένη εβδομάδα.
Ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε στα σημεία που έχουν ιδιαίτερη σημασία την επόμενη περίοδο και τα οποία είναι:
Εικονική πραγματικότητα
Απαντώντας στον υπουργό Οικονομίας ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αδωνις Γεωργιάδης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη όλα πάνε περίφημα, δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.
Αν κάτι σας έχει διαφύγει, είναι η εικονική πραγματικότητα». Ο κ. Γεωργιάδης υπενθύμισε στον κ. Σταθάκη ότι «το 2015 ήταν μια χρονιά που προσδοκούσαμε ανάπτυξη 2,7%. Αρα, ακόμα και αν υποτεθεί ότι θα πάμε στο μηδέν, είμαστε -2,7% απ’ αυτό που θα είχαμε».
Επίσης απάντησε στο θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών υπογραμμίζοντας: «Μπορεί από τη σκοπιά των χρημάτων που χρειάστηκαν να ήταν επιτυχημένη, αλλά από τη σκοπιά της αξίας των τραπεζικών μετοχών, με δεδομένο ότι μέσα σ’ έναν χρόνο η Εθνική Τράπεζα έχει χάσει το 98% της αξίας της, από αυτή τη σκοπιά κάτι δεν έχει πάει καθόλου καλά, κ. υπουργέ».
Σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση, ο κ. Γεωργιάδης τη χαρακτήρισε καλοδεχούμενη, έσπευσε όμως να σημειώσει ότι οφείλεται στο γεγονός ότι υλοποιήθηκαν πολιτικές που η κυβέρνηση δεν πιστεύει και υποχρεώνεται να τις κάνει, όπως οι ιδιωτικοποιήσεις ΟΛΠ και αεροδρομίων. «Η αναβάθμιση έρχεται γιατί αρχίζουμε ν’ ασκούμε, κατά τους διεθνείς αυτούς οίκους που καλοδεχθήκατε, μια πολιτική ιδιωτικοποιήσεων και μια πολιτική φιλελεύθερη» τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.
Για τη ναυτιλία, ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε ότι αποτελεί βασικό και θεμελιώδη κλάδο της οικονομίας και επέστησε την προσοχή ότι πρέπει να αποκρουστεί η επίθεση που δέχεται από άλλα ευρωπαϊκά κέντρα.
Κοινωνικές ανισότητες
Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας σημείωσε: «Δεν υπάρχει οικονομία βιώσιμη μεσομακροπρόθεσμη στην ιστορία των οικονομιών, στην ιστορία των κοινωνιών, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, όταν δεν εξασφάλισαν ένα πράγμα: τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Δεν υπάρχει πουθενά καταγεγραμμένη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πορεία με όξυνση κοινωνικών ανισοτήτων».
Καταιγιστικές εξελίξεις στον χώρο της ναυτιλίας
Καλωσορίζοντας τους συμμετέχοντες, η πρόεδρος της «Ναυτεμπορικής», Ειρήνη Αθανασιάδου, αναφέρθηκε στις καταιγιστικές εξελίξεις τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή ναυτιλία που σημειώθηκαν στον έναν χρόνο που μεσολάβησε από το προηγούμενο ναυτιλιακό συνέδριο.
Αναφέρθηκε επίσης στην προσπάθεια την οποία καταβάλλει η «Ναυτεμπορική», ώστε «να προάγει τον ρόλο της υγιούς επιχειρηματικότητας ως αναπόσπαστου εργαλείου ανάπτυξης και ευημερίας».
Συνεισφορά
Στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο γενικός διευθυντής της εφημερίδας «Η Ναυτεμπορική», Γιάννης Περλεπές, αναφέρθηκε στην πολύπλευρη συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία, καθώς, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «αφορά επενδύσεις που πραγματοποιούν στη χώρα οι σχετικές επιχειρήσεις σε διάφορες δραστηριότητες και όχι μόνο στον κλάδο τους» και «συνεπώς είναι αναγκαιότητα και ευθύνη μας να αναδεικνύουμε τις επιτυχίες της ναυτιλίας και να παρέχουμε τη δυνατότητα στους εκπροσώπους της να ακούγεται η φωνή τους».