Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 14 Σεπτεμβρίου 2005 07:48

Delta: Οδηγείται σε πτώχευση, μάλλον ακολουθεί και η Northwest

ΑΙΤΗΣΗ για πτώχευση, ενδέχεται να καταθέσει αύριο, η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ, Delta Air Lines Inc., καθώς η αύξηση του κόστους των καυσίμων, σε συνδυασμό με την πίεση των φθηνότερων εισιτηρίων μείωσαν τη ρευστότητά της, σύμφωνα με πρόσωπο που σχετίζεται με την εταιρεία, όπως μετέδωσε το Bloomberg News.

Σήμερα, η Northwest Airlines Corp., η τέταρτη σε μέγεθος αεροπορική των ΗΠΑ, αποφάσισε να μην καταβάλλει 42 εκατ. δολ. σε αμοιβές, ενώ νωρίτερα η έκδοση της εφημερίδας New York Times στο Web, ανέφερε ότι η εταιρεία ενδέχεται να κηρύξει πτώχευση το νωρίτερο αύριο.

Οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, εμφάνισαν ζημίες 38,2 δισ. δολ. από το 2000, αποτέλεσμα της αύξησης του κόστους και του ανταγωνισμού από τις αεροπορικές χαμηλού κόστους, όπως την Southwest Airlines Co. Η αύξηση του κόστους των καυσίμων αεροσκαφών σε ποσοστό 58% φέτος, κινήθηκε ανοδικά και εξ αιτίας του τυφώνα «Katrina», που έκανε ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα για τον κλάδο.

«Επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας στις προσπάθειες μετασχηματισμού μας, όπως απεδείχθη από τα βήματα που ανακοινώσαμε την εβδομάδα που πέρασε, με στόχο την περαιτέρω ισχυροποίηση του δικτύου μας και την απλοποίηση του στόλου μας», ανέφερε ο εκπρόσωπος της Delta, Anthony Black, μέσω μηνύματος δια του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ο ίδιος επανέλαβε τη θέση της εταιρείας φέτος, ότι «μια πτώχευση παραμένει πιθανή».

«Η εταιρεία δεν έλαβε απόφαση αναφορικά με το άρθρο 11 περί πτωχεύσεων», ανέφερε ο εκπρόσωπος της Northwest, Kurt Ebenhoch, με τη σειρά του.

Οι πτωχεύσεις της Delta και της Northwest, σημαίνει ότι τέσσερις από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ θα λειτουργούν υπό το καθεστώς της πτώχευσης για πρώτη φορά από το 1991, όταν η Eastern Air Lines Inc., η Braniff Inc., η Continental Airlines Inc. και η Pan Am Corp., ήταν υπό δικαστική προστασία, ανέφερε η Lynn LoPucki, καθηγήτρια Νομικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Αντζελες (UCLA).

Εκείνη τη χρονιά και η America West Holdings Corp. κατέθεσε αίτηση για χρεοκοπία. Από τις εταιρείες αυτές, μόνο η Continental και η America West υπάρχουν σήμερα ως ανεξάρτητες εταιρείες.

Η United Airlines της UAL Corp., τελεί υπό την προστασία του άρθρου 11 από τον Δεκέμβριο του 2002. Η US Airways Group Inc., έκανε σχετική αίτηση για δεύτερη χρεοκοπία μέσα σε πολλά χρόνια τον Σεπτέμβριο του 2004 και προσπαθεί να εξέλθει της δικαστικής προστασίας, μέσω μιας συγχώνευσής της με την America West.

Η Delta, επιδιώκει να ξεφύγει της χρεοκοπίας πλέον του έτους και απέφυγε την κατάθεση αίτησης να υπαχθεί στο άρθρο 11 τον Οκτώβριο του 2004, κυρίως μετά τη συμφωνία που έκλεισε με τους πιλότους να μην τους καταβάλλει επιδόματα, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση 5 δισ. δολ., για πρώτη φορά μέσα σε πολλά χρόνια. Η εταιρεία, άρχισε και πάλι να συζητά το θέμα της πτώχευσης φέτος, καθώς έχει μεγαλύτερες ζημίες, σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών των καυσίμων και τη μείωση των αποθεμάτων της σε μετρητά.

Η Delta, είπε, ότι επιδιώκει μεγαλύτερες παραχωρήσεις από τους πιλότους της. Η ένωση των τελευταίων, δεν θα εξετάσουν αυτό το αίτημα πριν από τις 19 Σεπτεμβρίου.

Οι μετοχές της Delta υποχώρησαν 7 σεντς, στα 78 σεντς η μία, στις 4:15' μ.μ. στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης και βρίσκονται 90 σεντς χαμηλότερα φέτος. Τα ομόλογα 8,3% της Delta, που λήγουν το 2029, υποχώρησαν 0,25 σεντς σε δολάρια, φθάνοντας στα 15,75 σεντς, με απόδοση 52%.

Οι μετοχές της Northwest σημείωσαν απώλειες 1,74 δολ., ποσοστό 53%, φθάνοντας στο 1,57 δολ. η μία στο Nasdaq. Τα ομόλογα 8,875% λήξης το 2006 υποχώρησαν 21,5 σεντς σε δολάρια, φθάνοντας τα 22,5 σεντς.

Οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ υποφέρουν από τις τιμές των καυσίμων αεροσκαφών, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατά 49% μέσα στους 12 τελευταίους μήνες. Η σύγκρουση στο Ιράκ και η αύξηση της ζήτησης, σε συνδυασμό με τις ζημίες στα γεωτρύπανα από τον τυφώνα «Katrina», οδήγησαν ανοδικά την τιμή του αργού πετρελαίου από το οποίο διυλίζεται το καύσιμο των αεροσκαφών.

Η JetBlue Airways Corp., η τρίτη σε μέγεθος αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ, από πλευράς χρηματιστηριακής αξίας, ενδέχεται να εμφανίσει τις πρώτες της ζημίες σε τριμηνιαία βάση φέτος, ως δημόσια εταιρεία, εξ αιτίας της αύξησης των τιμών των καυσίμων, είπε σήμερα ο εκτελεστικός της διευθυντής, David Neeleman.

Οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ άρχισαν να εμφανίζουν ζημίες στις αρχές του 2001, καθώς η συρρίκνωση της οικονομίας των ΗΠΑ, οδήγησε τα στελέχη που ταξίδευαν να αγοράσουν φθηνότερα εισιτήρια μέσω του Internet, στηρίζοντας έτσι τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού μεταφορικού κόστους.

Οι τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, μείωσαν την επιβατική κίνηση κατά περίπου 30%, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τις πτήσεις τους και τις θέσεις εργασίας κατά περίπου 100.000, με στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας. Η Delta είχε 69.150 υπαλλήλους στα τέλη του προηγούμενου έτους, από περίπου 80.000 που απασχολούσε στα τέλη του 2000.

Η Northwest επιδιώκει τη μείωση κατά 1,1 δισ. δολ. σε μισθούς και επιδόματα από τις ενώσεις των εργαζομένων και είδε τους μηχανικούς της να κατεβαίνουν σε απεργία τον μήνα που πέρασε, για 176 εκατ. δολ. σε δικαιώματα, μαζί με τη μείωση του προσωπικού κατά 2.000 θέσεις.

Από τότε η εταιρεία είπε ότι χρειάζεται 203 εκατ. δολ. σε περικοπές από τους μηχανικούς, τους καθαριστές αεροσκαφών και τους επιστάτες που εκπροσωπούνται από την ένωση μηχανικών, ενώ o Ebenhoch είπε σήμερα ότι η Northwest άρχισε τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού.