ΑΡΝΗΘΗΚΕ, για δεύτερη φορά μέσα σε τρία χρόνια την προσφορά συνεργασίας με την Ford Motor Co., ο επικεφαλής της Nissan Motor Co., Carlos Ghosn, ο οποίος οδήγησε την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία από ζημίες σε κέρδη ρεκόρ, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το θέμα, όπως μετέδωσε το Bloomberg News.
O Ghosn, 51 ετών, απέρριψε τον περασμένο μήνα μια πρόταση να γίνει υψηλόβαθμο στέλεχός της, επειδή η οικογένεια Ford ελέγχει το 40% των μετοχών με δικαίωμα ψήφου, κάτι που ενδέχεται να μειώσει την επιρροή του, σύμφωνα με τις ίδες πηγές. Ο Ghosn, που διευθύνει τη Renault SA, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γαλλίας και τη συγγενική της, Nissan, που είναι η δεύτερη σε μέγεθος στην Ιαπωνία, σχεδιάζει να βελτιώσει την απόδοση των δύο εταιρειών, ανέφεραν οι ίδιοι άνθρωποι.
Ο William Clay Ford Jr., 48 ετών, πρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής της δεύτερης σε μέγεθος αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ, πλησίασε για πρώτη φορά τον Ghosn το 2002, μετά την απομάκρυνση του εκτελεστικού διευθυντή, Jacques Nasser. Ο Ford, επικοινώνησε με τον Ghosn, τον περασμένο μήνα, μετά την ανακοίνωση των σχεδίων για αναδιάρθρωση αργότερα μέσα στο έτος, με στόχο τον περιορισμό της μείωσης των κερδών και την εμφάνιση ζημιών τα τρία, από τα τέσσερα τελευταία τρίμηνα στη Β. Αμερική.
Ο Ghosn ηγήθηκε μιας ομάδας στελεχών που εστάλησαν από τη Renault, για να σώσουν τη Nissan το 1999. Ενα έτος νωρίτερα, η Renault είχε απορροφήσει μερίδιο ελέγχου στη Nissan, μετά την ανακοίνωση επτά μη κερδοφόρων ετών, σε σύνολο οκτώ ετών.
Το συνολικό χρέος της Nissan, ήταν 2,6 τρισ. γιέν (20,8 δισ. δολ.) περισσότερο από το διπλάσιο των μετοχών που κατείχαν οι μέτοχοι. Τα εργοστάσιά της ήταν κατά το ήμισυ άδεια και το μερίδιο αγοράς της στην Ιαπωνία υποχωρούσε επί 27 χρόνια.
Ο Ghosn, ανακοίνωσε το κλείσιμο τεσσάρων από τα επτά εργοστάσια συναρμολόγησης της Nissan στην Ιαπωνία, τη μείωση των θέσεων εργασίας κατά 21.000 διεθνώς και τη μείωση κατά 20% του κόστους αγορών, μέσα σε τρία χρόνια.
Κατά τη διάρκεια των 12 μηνών, που έληξαν στις 30 Μαρτίου του 2005 τα καθαρά κέρδη της Nissan σημείωσαν αύξηση 1,7%, φθάνοντας στα 512,3 δισ. γιέν (4,6 δισ. δολ.), σημειώνοντας ρεκόρ για πέμπτη χρονιά. Η τιμή της μετοχής της σχεδόν τριπλασιάστηκε υπό τη διοίκηση του Ghosn στα 1.198 γιέν η μία σήμερα στο Τόκυο, από 441 γιέν η μία που ήταν στις 12 Απριλίου του 1999, όταν ανέλαβε τη θέση του επικεφαλής της Nissan.
O Ghosn έγινε εκτελεστικός διευθυντής της Renault, κατόχου του 44% της Nissan στις 29 Απριλίου. Στις 9 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους, ο Ghosn θα ανακοινώσει το τριετές σχέδιο για τη Renault, σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση της εταιρείας. Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συνδυασμένη χρηματιστηριακή αξία 74,4 δισ. δολ., τέσσερις φορές υψηλότερη, της χρηματιστηριακής αξίας της Ford, ύψους 18,4 δισ. δολαρίων.
Ο Ghosn, αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο, κατά τη διάρκεια συνέντευξής του σήμερα στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης. Και ο εκπρόσωπος της Ford, Tom Hoyt, αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα.