Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 14 Σεπτεμβρίου 2005 13:13

Κομισιόν: Αντίθετες προς το Κοινοτικό Δίκαιο οι ενισχύσεις προς την Ο.Α. (2)

Παράνομη και ασυμβίβαστη με το κοινοτικό Δίκαιο έκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την κρατική ενίσχυση στην Ολυμπιακή Αεροπορία και τις Ολυμπιακές Αερογραμμές.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κήρυξε σήμερα παράνομα αρκετά μέτρα με τα οποία το ελληνικό Δημόσιο παρείχε αδικαιολόγητο πλεονέκτημα στην Ολυμπιακή Αεροπορία και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές, τη νέα εταιρεία η οποία ανέλαβε το πτητικό της έργο.

Με την απόφαση αυτή ολοκληρώνεται η διαδικασία έρευνας που κινήθηκε στις 16 Μαρτίου 2004, προκειμένου να εξεταστούν οι κρατικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν από το Δεκέμβριο 2002, ημερομηνία κατά την οποία η εταιρεία καταδικάστηκε να επιστρέψει παράνομες ενισχύσεις ποσού 160 εκατ. ευρώ.

Μεταξύ 1994 και 2000, η Επιτροπή έλαβε σειρά αποφάσεων με τις οποίες επέτρεψε τη λήψη σειράς μέτρων κρατικών ενισχύσεων για την αναδιάρθρωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Το Δεκέμβριο 2002, ωστόσο, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι είχαν χορηγηθεί στην εταιρεία περαιτέρω ενισχύσεις ύψους 160 εκατ. ευρώ περίπου, που ήταν ασυμβίβαστες με την κοινή αγορά και είχε ζητήσει την επιστροφή τους.

Ενώ οι ενισχύσεις αυτές δεν έχουν ακόμα επιστραφεί, μετά από διεξοδική ανάλυση των οικονομικών στοιχείων της Ολυμπιακής Αεροπορίας και των Ολυμπιακών Αερογραμμών, η Επιτροπή διαπιστώνει σήμερα ότι η Ελλάδα συνέχισε να χορηγεί προς τις επιχειρήσεις αυτές νέες παράνομες και ασυμβίβαστες με την κοινή αγορά ενισχύσεις, κυρίως μέσω των ακόλουθων μέτρων:

- της ανάληψης από το ελληνικό Δημόσιο και την Ολυμπιακή Αεροπορία μέρους του κόστους μίσθωσης αεροσκαφών από τις Ολυμπιακές Αερογραμμές, συνολικού ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ·

- της αδικαιολόγητης καταβολής 90 εκατ. ευρώ περίπου από το ελληνικό Δημόσιο προς την Ολυμπιακή Αεροπορία κατά τη στιγμή της δημιουργίας των Ολυμπιακών Αερογραμμών και της μεταβίβασής τους στο Δημόσιο. Η ενίσχυση προκύπτει από την υπερεκτίμηση των στοιχείων του ενεργητικού που μεταβιβάστηκαν στο Δημόσιο·

- της ανοχής από το ελληνικό Δημόσιο της μη πληρωμής από την Ολυμπιακή Αεροπορία, μεταξύ Δεκεμβρίου 2002 και Δεκεμβρίου 2004, οφειλόμενων φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης ποσού άνω των 350 εκατ. ευρώ·

- της ανάληψης από το ελληνικό Δημόσιο διαφόρων οικονομικών υποχρεώσεων της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που συνδέονται κυρίως με συμβάσεις μίσθωσης αεροσκαφών και την αποπληρωμή τραπεζικού δανείου, ποσού το οποίο μπορεί να ανέλθει σε 60 εκατ. ευρώ.

Το ακριβές ποσό των ενισχύσεων που το ελληνικό κράτος θα πρέπει να ανακτήσει βάσει των μέτρων που προαναφέρθηκαν, θα οριστεί με την εφαρμογή της απόφασης.

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Κομισιόν, μέσω της ενίσχυσης αυτής, η Ελλάδα παρείχε στην Ολυμπιακή Αεροπορία και τις Ολυμπιακές Αερογραμμές πλεονέκτημα από το οποίο δεν επωφελήθηκαν οι ανταγωνιστές τους. Η Επιτροπή ζήτησε συνεπώς από την Ελλάδα να ανακτήσει τις παράνομες αυτές ενισχύσεις. Η Ελλάδα διαθέτει προθεσμία δύο μηνών προκειμένου να ενημερώσει την Επιτροπή για τα μέτρα τα οποία προτίθεται να λάβει ώστε να συμμορφωθεί με την απόφαση.

Ιστορικό

Στις 11 Δεκεμβρίου 2002, η Επιτροπή έλαβε τελική αρνητική απόφαση για τις ενισχύσεις οι οποίες χορηγήθηκαν στην Ολυμπιακή Αεροπορία και ζήτησε από την Ελλάδα την ανάκτηση παράνομων ενισχύσεων ύψους 160 εκατ. ευρώ. Με την εφαρμογή ενός ειδικού νόμου, η Ελλάδα δημιούργησε στο τέλος του 2003 μία νέα εταιρεία, τις Ολυμπιακές Αερογραμμές, η οποία ανέλαβε το πτητικό έργο και το μεγαλύτερο μέρος των στοιχείων του ενεργητικού της Ολυμπιακής Αεροπορίας, αφήνοντας στην τελευταία το σύνολο σχεδόν του παθητικού της.

Η δημιουργία της νέας αυτής εταιρείας, σε αντίθεση με τις συνήθεις οικονομικές και λογιστικές πρακτικές, θα είχε ως αποτέλεσμα να παρακαμφθεί η υποχρέωση ανάκτησης των ενισχύσεων, όπως αποφάνθηκε το Δικαστήριο στην απόφασή του της 12ης Μαΐου 2005.

Κατά την κίνηση της διαδικασίας έρευνας τον Μάρτιο 2004, η Επιτροπή είχε εκφράσει αμφιβολίες σχετικά με το κατά πόσο είναι συμβατή με τα όσα ορίζει η Συνθήκη η συνεχιζόμενη μη πληρωμή από την Ολυμπιακή Αεροπορία των οφειλόμενων φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, καθώς επίσης και ο τρόπος με τον οποίο δημιουργήθηκαν οι Ολυμπιακές Αερογραμμές στο τέλος του 2003.

Στην πραγματικότητα, σημειώνει η Επιτροπή, αυτό που φαίνεται να συνέβη το Δεκέμβριο 2003 είναι ότι όλες οι πτητικές δραστηριότητες, οι οποίες διεξήγοντο προηγουμένως εντός του Ομίλου της Ολυμπιακής Αεροπορίας από την Ολυμπιακή Αεροπορία, την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα και τις Μακεδονικές Αερογραμμές, συγκεντρώθηκαν σε μία νέα οντότητα η οποία μετονομάστηκε σε Ολυμπιακές Αερογραμμές. Οι Ολυμπιακές Αερογραμμές παρέλαβαν επίσης τις χρονοθυρίδες (slots), τα δικαιώματα κυκλοφορίας και τις υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Όλες οι άλλες δραστηριότητες, κυρίως η επίγεια εξυπηρέτηση, η συντήρηση και η επισκευή αεροσκαφών, παρέμειναν στην Ολυμπιακή Αεροπορία (η οποία μετονομάστηκε σε Ολυμπιακή Αεροπορία - Υπηρεσίες). Η τελευταία συνέχισε να κατέχει ορισμένες πλειοψηφικές συμμετοχές σε διάφορες άλλες εταιρείες παροχής υπηρεσιών συναφών με τις αερομεταφορές στην Ελλάδα, όπως είναι οι υπηρεσίες τροφοδοσίας (catering), τεχνολογίας πληροφοριών και ανεφοδιασμού καυσίμων.

Η Επιτροπή διαπίστωσε συνεπώς ότι οι Ολυμπιακές Αερογραμμές αποτελούν διάδοχο εταιρεία της Ολυμπιακής Αεροπορίας και ότι από τη δημιουργία τους, έχουν λάβει σημαντικές κρατικές ενισχύσεις. Οι Ολυμπιακές Αερογραμμές μισθώνουν αεροσκάφη είτε από την Ολυμπιακή Αεροπορία είτε άμεσα από το ελληνικό Δημόσιο και καταβάλλουν σημαντικά χαμηλότερα μισθώματα σε σχέση με τα μισθώματα βάσει των κύριων συμβάσεων εκμίσθωσης, οι δε απορρέουσες ζημίες επιβαρύνουν το Δημόσιο ή την Ολυμπιακή Αεροπορία κατ’ εντολή του Δημοσίου.

Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι με την υπερεκτίμηση των στοιχείων του ενεργητικού που μεταφέρθηκαν στις Ολυμπιακές Αερογραμμές και με τη χρησιμοποίηση της αποτίμησης αυτής ως βάσης για την πραγματοποίηση «ταμειακής προκαταβολής» προς την Ολυμπιακή Αεροπορία, η Ελλάδα έχει χορηγήσει παράνομη και ασυμβίβαστη ενίσχυση.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει επίσης χορηγήσει κρατική ενίσχυση στην Ολυμπιακή Αεροπορία. Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της ενίσχυσης αυτής συνίστατο στη συνεχιζόμενη ανοχή όσον αφορά τις οφειλές φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης από την εταιρεία αυτή.

Οι νέες αυτές ενισχύσεις συνιστούν παράβαση της αρχής της εφάπαξ ενίσχυσης («one time, last time»), δεδομένου ότι η εταιρεία είχε ήδη λάβει κατά το παρελθόν ενισχύσεις αναδιάρθρωσης.

Πηγή Ευρωπαϊκή Επιτροπή