Στις διαπραγματεύσεις για τη διαμόρφωση του τελικού τιμήματος για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά «ρίχθηκαν» χθες, αμέσως μετά την αποσφράγιση της σχετικής προσφοράς, ΤΑΙΠΕΔ και Cosco. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας σε σύντομο χρονικό διάστημα, αλλά και ο καθορισμός του ανταλλάγματος θεωρούνται πολύ σημαντικές παράμετροι και για τις δύο πλευρές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στις διαπραγματεύσεις για τη διαμόρφωση του τελικού τιμήματος για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά «ρίχθηκαν» χθες, αμέσως μετά την αποσφράγιση της σχετικής προσφοράς, ΤΑΙΠΕΔ και Cosco. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας σε σύντομο χρονικό διάστημα, αλλά και ο καθορισμός του ανταλλάγματος θεωρούνται πολύ σημαντικές παράμετροι και για τις δύο πλευρές.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι χθες από νωρίς το μεσημέρι το ΤΑΙΠΕΔ διέρρεε ότι θα ζητηθεί βελτιωμένη προσφορά, όποιο και αν είναι το τίμημα που έχει καταθέσει η Cosco, ενώ και από κινεζικής πλευράς δίνουν τεράστια σημασία στο θέμα, αφού των διαπραγματεύσεων ηγείται η κα Sun Yueying CFO και νούμερο τρία στην ιεραρχία του Cosco Group, που έχει ήδη καταφτάσει στην Αθήνα από το Χονγκ Κονγκ.
Ενδεικτικό των προθέσεων του Ταμείου είναι ότι παρά το γεγονός ότι χθες το μεσημέρι αποσφραγίστηκαν τόσο η προσφορά της Cosco, του μοναδικού ομίλου που κατέθεσε πρόταση για το 67% του ΟΛΠ, όσο και οι μελέτες για την αξία του ΟΛΠ, των δύο ανεξάρτητων εκτιμητών, αυτά κρατήθηκαν ως επτασφράγιστο μυστικό.
Μέχρι Παρασκευή
«Σύμφωνα με τους όρους της ανωτέρω διαδικασίας, ζητήθηκε η υποβολή βελτιωτικής προσφοράς, η οποία θα αξιολογηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, που προγραμματίζεται για την ερχόμενη εβδομάδα» αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ σε ανακοίνωσή του. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», τη δεύτερη προσφορά των Κινέζων το Ταμείο την αναμένει μέχρι την Παρασκευή, χωρίς όμως να αποκλείεται να δοθεί παράταση. Κύκλοι προσκείμενοι στην Cosco αναφέρουν πάντως ότι το ύψος του ανταλλάγματος που έχει δώσει ο κινεζικός όμιλος είναι εξαιρετικό, δεδομένων και των συνθηκών που βρίσκεται η Ελλάδα σήμερα, αλλά και των τελευταίων εξελίξεων στο μεγάλο λιμάνι.
Σημειώνεται πάντως ότι σύμφωνα με αναλύσεις ελληνικών τραπεζών, η αξία για το 100% του ΟΛΠ μπορεί να φτάσει υπό προϋποθέσεις τα 700 εκατ. ευρώ, ενώ και το ύψος των επενδύσεων έχει υπολογιστεί από το ΤΑΙΠΕΔ σε 350 εκατ. ευρώ.
Η εξαγορά του 67%, εφόσον ολοκληρωθεί το deal, θα γίνει σε δύο φάσεις. Σε πρώτη φάση ο νέος μεγαλομέτοχος θα αποκτήσει το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, ενώ η απόδοση από το ελληνικό δημόσιο του υπολοίπου 16% είναι συνδεδεμένη με ρήτρες και χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση των επενδύσεων ύψους 350 εκατ. ευρώ στα επόμενα χρόνια.
Η αποσφράγιση των προσφορών
Παρών στην αποσφράγιση της προσφοράς ήταν και το επιτελείο του κινεζικού ομίλου υπό την κα Sun. Μάλιστα, η CFO της Cosco, σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες φάνηκε να δυσανασχετεί με την κίνηση της διοίκησης του Ταμείου να ζητήσει από το επιτελείο να αποχωρήσει, χωρίς να γίνει ανάγνωση της προσφοράς, ενώ δεν έγιναν γνωστές ούτε οι εκτιμήσεις των δύο οίκων.
Το στοίχημα για την κυβέρνηση
Η πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ στην κινεζική Cosco, η οποία είναι η μοναδική εταιρεία που κατάθεσε προσφορά για το λιμάνι, αφού ο μεγάλος αντίπαλος η APM Terminal του ομίλου Maersk «αποσύρθηκε» από τη διαδικασία, θεωρείται καίριας σημασίας για την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Το Μαξίμου θέλει να ολοκληρωθεί με επιτυχία η διαδικασία, ώστε και να στείλει μηνύματα τόσο στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε επενδυτές και τους θεσμούς, όσο και στο εσωτερικό του κόμματος ώστε να διατηρηθούν οι πολιτικές ισορροπίες. Πιο συγκεκριμένα θα πρόκειται για την πρώτη ιδιωτικοποίηση που θα έχει την ευθύνη της εξ ολοκλήρου ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος θέλει να δώσει το στίγμα του προς το εξωτερικό και να πείσει για την πρόθεσή του να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις. Από την άλλη, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θέλει το αντάλλαγμα να είναι ιδιαίτερα υψηλό ώστε να καμφθεί η «εσωτερική» αντιπολίτευση.
Οι Κινέζοι
Αλλά και για τους Κινέζους η διαδικασία αυτή είναι πολύ κρίσιμη. Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί στρατηγική επιλογή της Κίνας για την ενδυνάμωση των εμπορικών δεσμών με την Ευρώπη.
Ο ΟΛΠ αναμένεται να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού, με τον οποίο οι Κινέζοι σχεδιάζουν να ενώσουν εμπορικά την Ασία με την Ευρώπη.
Παράλληλα έρχεται και σε μια περίοδο που η οικονομία της Κίνας βρίσκεται σε πτώση, ενώ και ο μεγαλύτερος κρατικών συμφερόντων ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας, η Cosco, βρίσκεται σε φάση συγχώνευσης με τον δεύτερο μεγαλύτερο κινεζικό όμιλο, την China Shipping, προκειμένου να αντέξουν τον έντονο ανταγωνισμό αλλά και την πολυετή κρίση που μαστίζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Το παρασκήνιο
Την ίδια στιγμή πάντως στην Ελλάδα εξακολουθεί να υφίσταται η «κόντρα» για την πώληση του λιμανιού. Χαρακτηριστική είναι και η θέση που έχει εκφράσει ο πρώην πρόεδρος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης αλλά και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος, ότι η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ, με βάση την οποία κατατέθηκαν οικονομικές προσφορές, στερείται παντελώς νομιμότητας.
Αμφισβητούν ότι για τη σύμβαση παραχώρησης που έχει καταθέσει επισήμως το ΤΑΙΠΕΔ στο δ.σ. του ΟΛΠ «υπήρξε θεσμοθετημένος διάλογος».
Αναστολή για λόγους προστασίας
Ανεστάλη χθες, κατόπιν αιτήματος της Ε.Κ. για λόγους προστασίας του επενδυτικού κοινού, η διαπραγμάτευση των μετοχών του ΟΛΠ μέχρις ότου η εταιρεία ενημερώσει το επενδυτικό κοινό, σε συνέχεια σχετικής ενημέρωσης από τον κύριο μέτοχό της ΤΑΙΠΕΔ, σχετικά με τη συνεδρίαση του Διοικητικού του Συμβουλίου για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για την απόκτηση ποσοστού της εταιρείας.