Το ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας των εργαζομένων άφησε «ανοιχτό» ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί, θέτοντας ωστόσο, ως απαραίτητη προϋπόθεση την επίτευξη απτών αποτελεσμάτων στον τομέα της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας.
Το ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας των εργαζομένων άφησε «ανοιχτό» ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί, θέτοντας ωστόσο, ως απαραίτητη προϋπόθεση την επίτευξη απτών αποτελεσμάτων στον τομέα της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας.
Συγκεκριμένα, σε απάντησή του προς τον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, ο Ευρωπαίος αξιωματούχος υποστήριξε ότι «η μεταρρύθμιση των φορολογικών συστημάτων αποτελεί εθνική ευθύνη» και συνέχισε τονίζοντας πως «τα περιθώρια για τη μείωση των φόρων επί του εισοδήματος από την εργασία θα αυξηθούν, καθώς οι προσπάθειες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας θα αρχίσουν να παράγουν απτά αποτελέσματα».
Ο κ. Μοσκοβισί εξέφρασε παράλληλα, την ικανοποίηση της Κομισιόν για την πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στη δίκαιη κατανομή της φορολογικής επιβάρυνσης.
Ο κ. Παπαδημούλης είχε απευθυνθεί στον Ευρωπαίο Επίτροπο σχετικά με το ζήτημα μείωσης της φορολογίας των μισθών και με την ανάγκη για ένα «δίκαιο, αποτελεσματικό και σύγχρονο φορολογικό σύστημα που θα επιβαρύνει περισσότερο τα μεγαλύτερα εισοδήματα, τον συσσωρευμένο πλούτο και τα παραγόμενα κέρδη, καταπολεμώντας ταυτόχρονα τη νόμιμη και παράνομη φοροδιαφυγή».
Πιο συγκεκριμένα, ο Έλληνας ευρωβουλευτής είχε ρωτήσει την Κομισιόν αν, μεταξύ άλλων, σκοπεύει να στηρίξει τις προσπάθειες της Ελλάδας για μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης των εργαζομένων, ενώ παράλληλα ζήτησε πληροφορίες για τις προτάσεις της Επιτροπής αναφορικά με τις απαραίτητες αλλαγές στο ελληνικό φορολογικό σύστημα, με στόχο τον δίκαιο επιμερισμό των φορολογικών βαρών.
Η πλήρης τοποθέτηση του κ. Μοσκοβισί
Τα κράτη μέλη θεωρείται ότι έχουν περιθώριο να ελαφρύνουν τη φορολόγηση της μισθωτής εργασίας, αν η φορολογική επιβάρυνση είναι σχετικά χαμηλή σε τουλάχιστον έναν από τους ακόλουθους τρεις τομείς: στους φόρους κατανάλωσης, στους περιοδικούς φόρους επί των ακίνητων ή στους περιβαλλοντικούς φόρους.
Η Επιτροπή δημοσίευσε τον Σεπτέμβριο του 2015 μια έκθεση, στην οποία ανέλυε τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις στα κράτη-μέλη της ΕΕ. Σύμφωνα με την εν λόγω έκθεση, ένα κράτος-μέλος χρειάζεται ενδεχομένως να μειώσει τη συνολική φορολογική επιβάρυνση της εργασίας αν ο τεκμαρτός φορολογικός συντελεστής της εργασίας είναι σχετικά υψηλός σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ ή αν το μη μισθολογικό κόστος της εργασίας για τον μέσο μισθό είναι σχετικά υψηλό σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ. Ο πίνακας 2.2 της έκθεσης δείχνει ότι η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ με βάση και τους δύο αυτούς ορισμούς και το ζήτημα αυτό δεν φαίνεται να αποτελεί δυνητική πρόκληση.
Το φορολογικό σύστημα της Ελλάδας έχει υποστεί σημαντικές μεταρρυθμίσεις κατά τα τελευταία έτη στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. Ο λόγος των φόρων προς το ΑΕΠ (συμπεριλαμβανομένων των πραγματικών εισφορών κοινωνικής ασφάλισης) έχει αυξηθεί κατά τα τελευταία έτη αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται πολύ κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ των 28 και μεταξύ των χαμηλότερων της ζώνης του ευρώ. Η σημερινή δομή των εσόδων παρουσιάζει ελαφρώς μεγαλύτερη εξάρτηση από έμμεσους φόρους σε σύγκριση με τους άμεσους φόρους και τις κοινωνικές εισφορές.
Η μεταρρύθμιση των φορολογικών συστημάτων αποτελεί εθνική ευθύνη. Ωστόσο, η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για την πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στη δίκαιη κατανομή της φορολογικής επιβάρυνσης, στο πλαίσιο της εφαρμογής του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2015. Τα περιθώρια για τη μείωση των φόρων επί του εισοδήματος από την εργασία θα αυξηθούν, καθώς οι προσπάθειες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας θα αρχίσουν να παράγουν απτά αποτελέσματα.