ΤΗΝ ταχύτερη εργατική συμφωνία, μέσα σε τέσσερις δεκαετίες έκλεισε η μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στον κόσμο, Boeing Co., με την ένωση των μηχανικών της για να αρχίσουν την παραγωγή στην πιο ισχυρή αγορά εμπορικών αεροσκαφών για περίπου πέντε χρόνια.
Η εταιρεία πρότεινε μία τριετή συμφωνία, για αύξηση των αποζημιώσεων των συντάξεων και απέρριψε το αίτημα των εργαζομένων να καταβάλλει περισσότερα για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, θέτοντας τέλος στην απεργία των 24 ημερών.
Οι ηγέτες της International Association of Machinists and Aerospace Workers είπαν ότι τα μέλη της ένωσης θα επικυρώσουν τη συμφωνία στις 29 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με ανακοίνωση που έστειλε αργά χθες η Boeing.
Περίπου 19.000 εργαζόμενοι σταμάτησαν την παραγωγή εμπορικών αεροσκαφών της Boeing, από τις 2 Σεπτεμβρίου. Ο Alan Mulally, επικεφαλής του τμήματος εμπορικών αεροσκαφών της εταιρείας είχε πει στην αρχή της απεργίας, ότι αυτή ενδέχεται να προκαλέσει καθυστερήσεις παραδόσεων αεροσκαφών και να δώσει στην Airbus SAS πλεονέκτημα στην προώθηση των πωλήσεων των νέων της αεροσκαφών.
Τουλάχιστον 30 αεροσκάφη θα καθυστερήσουν να παραδοθούν εξ αιτίας της απεργίας, είχε πει ο οικονομικός διευθυντής της Boeing, James Bell στις 14 Σεπτεμβρίου. Οι παραγγελίες της Boeing έφθασαν στα ύψη, για το μοντέλο της 787 Dreamliner, που καταναλώνει λιγότερα καύσιμα και θα αρχίσει να πετά το 2008.
Τα καθαρά κέρδη της εταιρεία το τρίτο τρίμηνο θα ήταν χαμηλότερα, τουλάχιστον κατά 14 σεντς ανά μετοχή, εάν δεν λυνόταν η απεργία μέχρι τα τέλη του μήνα, εκτιμούσαν οικονομικοί αναλυτές. Μία απεργία 30 ημερών θα μείωνε τα έσοδα κατά περίπου 2,1 δισ. δολ., σύμφωνα με τον αναλυτή της D.A. Davidson & Co., JB Groh.
Οι μετοχές της Boeing σημείωσαν άνοδο 69 σεντς, φθάνοντας στα 63,20 δολ. στο Νew York Stock Exchange (NYSE) στις 23 Σεπτεμβρίου. Συνολικά φέτος έχουν σημειώσει άνοδο 22%.
Η συμφωνία αυτή ήταν η πιο γρήγορη από την αντίστοιχη που είχε κλειστεί το 1965, μετά από απεργία 19 ημερών και καλύπτει του εργαζόμενους στην περιοχή Puget Sound στην Ουάσινγκτον, το Πόρτλαντ, το Ορεγκον, την Γουϊτσιτά και το Κάνσας. Οι μηχανικοί, των οποίων ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 50 έτη, πληρώνονται με περίπου 59.000 δολ. το χρόνο.
Οι εργαζόμενοι θα λάβουν μπόνους ίσο με το 8% του ετήσιου μισθού τους, εάν η συμφωνία εγκριθεί από την ένωση. Επίσης η Boeing θα δώσει μπόνους 3.000 δολ. στα μέλη της στο τέλος του 2007. Μία αύξηση 5,5% των μισθών για τα επόμενα πέντε χρόνια, που περιλαμβανόταν στην αρχική πρόταση της συμφωνίας, απορρίφθηκε.
Οι μηχανικοί που κατασκευάζουν τμήματα των αεροσκαφών έχουν απεργήσει στην Boeing έξι φορές τα τελευταία 57 χρόνια και κατά μέσον όρο οι απεργίες τους διήρκεσαν περίπου δύο μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία της ένωσής του.
Boeing και Airbus, οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής εμπορικών αεροσκαφών στον κόσμο, αναμένεται να εμφανίσουν παραγγελίες ρεκόρ φέτος, καθώς η απελευθέρωση της αγοράς των αεροπορικών ταξιδίων στην Ασία και τη Μέση Ανατολή, οδηγεί τη ζήτηση.
Η Boeing έκλεισε 620 παραγγελίες μέχρι στιγμής φέτος, έναντι 272 που είχε κλείσει πέρυσι, σύμφωνα με τον Bell, σε σύσκεψη με τους επενδυτές την εβδομάδα που πέρασε. Η εταιρεία περιμένει να ξεπεράσει την Airbus σε παραγγελίες φέτος για πρώτη φορά από το 2000. Η Airbus με έδρα την Τουλούζη της Γαλλίας, μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου είχε κλείσει παραγγελίες για 326 αεροπορικές εταιρείες.