Με αφορμή την ολοκλήρωση της Εβδομάδας Ηλεκτρονικού Εμπορίου ο Δημήτρης Θεοφάνους, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου - GRECA, μιλάει στη «Ν» για την πορεία του eCommerce στην ελληνική αγορά, καθώς και για τις ενέργειες που θα υλοποιηθούν τους επόμενους μήνες.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Με αφορμή την ολοκλήρωση της Εβδομάδας Ηλεκτρονικού Εμπορίου ο Δημήτρης Θεοφάνους, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου - GRECA, μιλάει στη «Ν» για την πορεία του eCommerce στην ελληνική αγορά, καθώς και για τις ενέργειες που θα υλοποιηθούν τους επόμενους μήνες.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, ο Ελληνας καταναλωτής έχει αρχίσει να εξοικειώνεται με τα ηλεκτρονικά καταστήματα και τις ηλεκτρονικές αγορές.
Ωστόσο, με κριτήριο τον βαθμό εμπιστοσύνης του στις εξ αποστάσεως συμβάσεις, βρίσκεται στην τρίτη χαμηλότερη θέση στην Ε.Ε., ενώ εμφανίζει τον χαμηλότερο βαθμό εμπιστοσύνης στην Ε.Ε. έναντι των εμπόρων και παρόχων υπηρεσιών.
Οπως τονίζει ο κ. Θεοφάνους, όλες οι πρόσφατες έρευνες καταδεικνύουν πως το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται σε διαρκή ανάπτυξη και ανοδική τροχιά.
Στη χώρα μας δραστηριοποιούνται περίπου 4.000 ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ ολοένα και περισσότερες εταιρείες εισέρχονται στον χώρο του ηλεκτρονικού επιχειρείν, αφού αντιλαμβάνονται τα πολλαπλά οφέλη από την αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων και υπηρεσιών.
Το 29% των χρηστών Internet είναι online καταναλωτές, οι οποίοι ξοδεύουν κατά μέσο όρο περισσότερα από 1.500 ευρώ για τις διαδικτυακές αγορές τους.
Ο τζίρος παρουσιάζει, επίσης, μια αυξητική τάση αφού πέρσι ήταν στα 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ φέτος (παρά την οικονομική κρίση και τα capital controls) υπολογίζεται στα 3,6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μάλιστα, το 65% του τζίρου προέρχεται από αγορές σε ελληνικά e-shops (και εδώ υπάρχει μία αύξηση 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά). Τα στοιχεία δείχνουν πως ο Ελληνας online καταναλωτής εμπιστεύεται το διαδίκτυο για τις αγορές του.
Στο ερώτημα για το πού θέλουμε και πού μπορούμε να φτάσουμε ο πρόεδρος του GRECA υποστηρίζει πως τα περιθώρια ανάπτυξης είναι μεγάλα, αφού οι μέσοι όροι της Ελλάδας απέχουν από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς.
Αλλωστε αυτός είναι και ο βασικός στόχος, δηλαδή να πλησιάσουμε τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
Για παράδειγμα, στη Γερμανία το 70% των χρηστών του Internet είναι e-shoppers, ποσοστό διπλάσιο σε σχέση με την Ελλάδα.
Οσο θα βελτιώνονται οι υποδομές και θα μειώνονται τα κόστη τόσο περισσότεροι χρήστες θα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, άρα θα αυξάνεται και ο αριθμός των online καταναλωτών. Δεν αρκεί ωστόσο μόνο αυτό.
Είναι ένα σύνολο ενεργειών και δράσεων που πρέπει να γίνουν το επόμενο μεσοπρόθεσμο διάστημα για να μπορέσουμε να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος.
«Ως GRECA κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση με μία σειρά ενεργειών και πρωτοβουλιών. Σύντομα, θα λανσάρουμε στην αγορά το σήμα αξιοπιστίας (trustmark) στα ελληνικά e-shops σε συνεργασία με το ELTRUN. Το εν λόγω trustmark θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια των καταναλωτών, κατά τη διάρκεια των online συναλλαγών τους.
Επιπρόσθετα, ο Σύνδεσμος μας έχει ολοκληρώσει τη μελέτη απαιτήσεων για τη δημιουργία του πρώτου cluster για το διασυνοριακό εμπόριο.
Αρκετές είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις που στοχεύουν στην ευρωπαϊκή -κυρίως- αγορά.
Το ηλεκτρονικό διασυνοριακό εμπόριο αποτελεί ένα από τα πιο επίκαιρα θέματα στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ενωσης και πιστεύουμε πως σύντομα θα έχουμε σημαντικές εξελίξεις που θα μειώσουν τα κόστη και θα δώσουν κίνητρα για την ανάπτυξη ενός υγιούς ανταγωνισμού σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Ακόμα, συνεργαζόμαστε άμεσα με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, η οποία έχει αναλάβει μια σειρά πρωτοβουλιών, δημιουργώντας μία ομάδα εργασίας -στην οποία συμμετέχει και ο GRECA.
Μία από τις ενέργειες της ομάδας είναι η διαρκής επικοινωνία με τα ΕΛΤΑ, ώστε ο σχεδιασμός για θέματα μεταφορών να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και να έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους μεταφοράς» καταλήγει ο κ. Θεοφάνους.
Οι «αριθμοί» του e-εμπορίου στην Ελλάδα
✔ Σε 4.000 ανέρχονται τα ηλεκτρονικά καταστήματα που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα
✔ Σε 29% ανέρχεται το ποσοστό των Ελλήνων χρηστών Internet που είναι online καταναλωτές, ενώ στο 70% βρίσκεται το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία
✔ Στα 3,6 δισ. -ενισχυμένος παρά την κρίση και τα capital controls- υπολογίζεται φέτος ο τζίρος της αγοράς, από 3,2 δισ. πέρυσι
✔ Στο 65% ανέρχεται το μερίδιο των ελληνικών e-shops στον τζίρο της αγοράς, από 60% την προηγούμενη χρονιά