Σε αχαρτογράφητα νερά κινείται η τηλεπικοινωνιακή αγορά, με τις εκκρεμότητες σε θεσμικό επίπεδο να έχουν πολλαπλασιαστεί. Χωρίς διευθέτηση παραμένει το θέμα των περίπου 3.000 παλαιών κεραιών -σε λίγες ημέρες λήγουν τα δικαιώματα εταιρειών στη ζώνη των 24,5-26,5 GHz και στη συνέχεια και στα 1800 MHz- και παράλληλα ουδείς μπορεί να εκτιμήσει πότε θα αρχίσει να εργάζεται ξανά η Ολομέλεια της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Από την έντυπη έκδοση
Τέτη Ηγουμενίδη
[email protected]
Σε αχαρτογράφητα νερά κινείται η τηλεπικοινωνιακή αγορά, με τις εκκρεμότητες σε θεσμικό επίπεδο να έχουν πολλαπλασιαστεί. Χωρίς διευθέτηση παραμένει το θέμα των περίπου 3.000 παλαιών κεραιών -σε λίγες ημέρες λήγουν τα δικαιώματα εταιρειών στη ζώνη των 24,5-26,5 GHz και στη συνέχεια και στα 1800 MHz- και παράλληλα ουδείς μπορεί να εκτιμήσει πότε θα αρχίσει να εργάζεται ξανά η Ολομέλεια της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Να σημειωθεί ότι αν οι διαδικασίες για τις συχνότητες προχωρούσαν θα απέφεραν στα δημόσια ταμεία έσοδα περίπου 180 εκατ. ευρώ.
Οπως εκτιμάται, τα παραπάνω θέματα θα τεθούν -για πολλοστή φορά- από τις διοικήσεις τηλεπικοινωνιακών εταιρειών κατά τη συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη που έχει προγραμματιστεί για αύριο Τρίτη.
Ο αρμόδιος για τα θέματα των υποδομών υπουργός, με το πρόσχημα των αλλαγών που θέλει να επιφέρει στις διαδικασίες και σε συνδυασμό με την εμμονή του για τα μέλη της σημερινής (χωρίς δυνατότητα αποφάσεων) Ολομέλειας της ΕΕΤΤ, έρχεται στο και πέντε να συζητήσει με τις εταιρείες στις οποίες έχει κορυφωθεί η ανησυχία, καθώς μια σειρά από ζητήματα για να διευθετηθούν χρειάζονται πολύ χρόνο, αλλά και ορθές αποτιμήσεις (π.χ. συχνότητες).
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην προαναφερόμενη συνάντηση θα παραβρεθούν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ Μιχάλης Τσαμάζ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Γλαύκος Περσιάνης και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Wind Νάσος Ζαρκαλής.
Ο κ. Σπίρτζης αναμένεται να ενημερώσει τις εταιρείες για την πρόθεσή του να μεταφέρει την αρμοδιότητα της αδειοδότησης των κεραιών στο υπουργείο Υποδομών (αφαιρώντας την από την ΕΕΤΤ), κάτι που όπως έχει πει στη Βουλή θα προβλεφθεί στο νομοσχέδιο για τα δημόσια έργα.
Σήμερα ένας μεγάλος αριθμός κεραιών από το σύνολο των παλαιών βρίσκεται στον αέρα, αφού δεν έγινε δυνατό να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την άδειά τους εντός των προθεσμιών.
Ολο αυτό δεσμεύει ανθρώπινους και χρηματικούς πόρους από τις εταιρείες που θα μπορούσαν να διατεθούν στις επενδύσεις ανάπτυξης των δικτύων νέας γενιάς, ενώ αν υπάρξει έξαρση καταγγελιών για τη λειτουργία κεραιών (όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν, ειδικά σε περιόδους εκλογών τοπικής αυτοδιοίκησης) κάποιες περιοχές πιθανότατα δεν θα έχουν επαρκές δίκτυο κινητής τηλεφωνίας.
Την ίδια στιγμή τα πρώτα δικαιώματα στη ζώνη συχνοτήτων 24,5-26,5 GHz, τα οποία χρησιμοποιούνται από τις Cosmote, Vodafone, Wind και Forthnet, λήγουν την επόμενη εβδομάδα. Η διαδικασία, παρά τις υπομνήσεις της ΕΕΤΤ και των ενδιαφερόμενων προς τον αρμόδιο υπουργό, έχει μείνει στη μέση. Αλλωστε, δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς να λειτουργεί κανονικά η Επιτροπή.
Σε αυτό το θέμα έχει δημιουργηθεί η απόλυτη ασάφεια. Η διαδικασία περιλαμβάνει πολλά στάδια (εισηγήσεις από την ΕΕΤΤ, εγκρίσεις από το υπουργείο) και κυρίως έχει αποφάσεις για τα ποσά που θα πρέπει να καταβάλει ο ιδιωτικός τομέας για να κάνει χρήση των συχνοτήτων.
Υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει περί τους έξι μήνες πριν και σήμερα να έχει ολοκληρωθεί. Μέχρι να λειτουργήσει η όποια νέα διαδικασία, η οποία δεν έχει ανακοινωθεί και δεν είναι γνωστό αν υπάρχει καν σε επίπεδο σχεδιασμού, ποιος αποφασίζει την παράταση των υφιστάμενων αδειών και με ποια τιμή; Εκτός αν οι εταιρείες αφεθούν να χρησιμοποιούν τις συχνότητες χωρίς άδεια…
Εκτιμήσεις για έσοδα 175 εκατ. ευρώ
▼ Για τις συχνότητες στη ζώνη των 24,5-26,5 GHz τα διαθέσιμα δικαιώματα είναι 31 και εξ αυτών χρησιμοποιούνται τα 10. Βάσει της μελέτης που έγινε από την ΕΕΤΤ, για τις τιμές εκκίνησης της διαδικασίας το Δημόσιο, σε περίπτωση που διατίθεντο όλα, θα εισέπραττε μεταξύ 8,9 εκατ. ευρώ και 13 εκατ. ευρώ. Κατά βάση είναι συχνότητες σταθερής ασύρματης πρόσβασης, ωστόσο οι εταιρείες κινητής τα χρησιμοποιούν και για να συνδέσουν σταθμούς βάσης με κέντρα.
Τα εν δυνάμει έσοδα για το Δημόσιο, όμως, είναι πολύ μεγαλύτερα όσον αφορά τη ζώνη των 1800 MHz, όπου το 2016 λήγουν έξι δικαιώματα χρήσης που ανήκουν σε Vodafone και Wind και το 2020 τα αντίστοιχα πέντε της Cosmote. Και εδώ η διαδικασία έχει κολλήσει, ενώ εκτιμάται ότι ακόμα και αν οριστεί σήμερα πρόεδρος στην ΕΕΤΤ, για να έχουμε δημοπρασία θα χρειασθούν τουλάχιστον πέντε μήνες. Με βάση τα σενάρια που έχει εκπονήσει η Επιτροπή, αν η δημοπρασία γίνει εντός του 2016 και συμπεριλάβει και τα δικαιώματα της Cosmote (τα οποία θα τα λάβει εκ νέου με διάρκεια 10 έτη και 9 μήνες προκειμένου να συμπέσει η λήξη τους με αυτά των Vodafone - Wind) το Δημόσιο θα έχει έσοδα περίπου 175 εκατ. ευρώ.
Η αμέσως προηγούμενη διαδικασία που αφορούσε τις συχνότητες του ψηφιακού μερίσματος είχε ολοκληρωθεί στο τέλος του 2014 και είχε αποφέρει στο Δημόσιο 381,1 εκατ. ευρώ. Με βάση το υφιστάμενο σύστημα και τη μέχρι τώρα πρακτική οι αποφάσεις για τις τιμές και τη διαδικασία λαμβάνονται από την ΕΕΤΤ, αλλά με τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Υποδομών και έπειτα από διαβούλευση με την αγορά.
Ανησυχία για τις προθεσμίες
▼ Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης (φωτογραφία) έχει αρνηθεί να υπογράψει παράταση των προθεσμιών για τις αδειοδοτήσεις των κεραιών ρίχνοντας την ευθύνη για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση της διαδικασίας στην ΕΕΤΤ, όταν όλη η αγορά γνωρίζει ότι τα ανυπέρβλητα προβλήματα παρατηρήθηκαν στις πολεοδομίες, την αρχαιολογία και τα δασαρχεία.
Και ακριβώς εκεί εντοπίζεται η ανησυχία της αγοράς γιατί κανείς δεν διακατέχεται από ιδεοληψία για τον φορέα αδειοδότησης, αρκεί η δουλειά να γίνεται. Ακόμα και αν νομοθετηθεί ένα άρτιο σύστημα αδειοδότησης, που πάντως θα χρειασθεί κάποιους μήνες για να τεθεί σε λειτουργία, δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο ότι θα καταφέρει να αγγίξει τους προαναφερόμενους φορείς ώστε να λειτουργούν εντός των χρονικών πλαισίων που τίθενται. Η εφαρμογή του υφιστάμενου Συστήματος Ηλεκτρονικής Υποβολής Αιτήσεων (ΣΗΛΥΑ) άρχισε τον Δεκέμβριο του 2012, κοντεύουμε στο 2016 και παρά τις προσπάθειες που έγιναν από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν κατέστη ποτέ αποτελεσματικό…
Σε αναμονή για Forthnet
▼ Στο επιχειρηματικό πεδίο η τηλεπικοινωνιακή αγορά τελεί σε αναμονή της ολοκλήρωσης της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και αυτό γιατί η εκτίμηση είναι πως οι όποιες εξελίξεις σχετικά με τη Forthnet δεν θα κινηθούν αν δεν υπάρξει διευθέτηση των τραπεζικών της υποχρεώσεων (326 εκατ. ευρώ). Οι Vodafone - Wind συνεχίζουν να ενδιαφέρονται για την εισηγμένη, ωστόσο δεν φαίνονται διατεθειμένες να προβούν σε κάποια ουσιαστική κίνηση αν προηγουμένως δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο με τον δανεισμό της.
Στο μεταξύ, όπως σημειώνεται στον ισολογισμό της Forthnet, στις 30 Σεπτεμβρίου 2015 η εταιρεία και η θυγατρική της Forthnet Media Α.Ε. εξακολούθησαν να βρίσκονται σε μη συμμόρφωση με ορισμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες που απορρέουν από τις συμβάσεις των ομολογιακών δανείων όσον αφορά τα ομολογιακά δάνεια και δεν έχει αποπληρώσει συμβατικές υποχρεώσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, όπως σημειώνεται, δεδομένης της ανεπάρκειας κεφαλαίου κίνησης, η διοίκηση εκτιμά πως δεν θα είναι σε θέση να καλύψει τις συμβατικές υποχρεώσεις που απορρέουν από τα ομολογιακά δάνεια μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2016, οι οποίες περιλαμβάνουν αποπληρωμές κεφαλαίου ύψους 260 εκατ. ευρώ. Στο εννεάμηνο τα έσοδα της Forthnet μειώθηκαν 7,2% (267,4 εκατ. ευρώ έναντι 288,1 εκατ.), τα προσαρμοσμένα EBITDA επίσης μειώθηκαν κατά 18,8% (στα 38,8 εκατ. ευρώ), ενώ οι ζημιές προ φόρων σχεδόν τριπλασιάστηκαν σε σχέση με το εννεάμηνο του 2014 και διαμορφώθηκαν σε 6,2 εκατ. ευρώ έναντι 2,4 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή οι συνολικές υποχρεώσεις της διαμορφώθηκαν σε 662 εκατ. ευρώ και τα ταμειακά της διαθέσιμα σε 8,7 εκατ. ευρώ από 13,3 εκατ. στο εννεάμηνο πέρυσι. Οι ενεργοί συνδρομητές της (απελευθερωμένες γραμμές που εξυπηρετεί) μειώθηκαν 1,7%, ενώ οι συνδρομητές της συνδρομητικής τηλεόρασης παρέμειναν σχεδόν οι ίδιοι (αύξηση 0,2%) στο τέλος του εννεαμήνου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.