Καλά αποτελέσματα, αλλά για λίγους, επεφύλαξε το τρίτο κρίσιμο τρίμηνο του 2015 για τις εισηγμένες εταιρείες, οι οποίες στο σύνολό τους φάνηκαν να μην επηρεάζονται έντονα από την επιβολή του ελέγχου κεφαλαίων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Σακκά
[email protected]
Καλά αποτελέσματα, αλλά για λίγους, επεφύλαξε το τρίτο κρίσιμο τρίμηνο του 2015 για τις εισηγμένες εταιρείες, οι οποίες στο σύνολό τους φάνηκαν να μην επηρεάζονται έντονα από την επιβολή του ελέγχου κεφαλαίων.
Ομως για την εξέλιξη αυτή βασικοί πρωταγωνιστές ήταν κάποιες ευνοημένες από τη συγκυρία εταιρείες και συγκεκριμένα οι δυνατοί εκπρόσωποι της υψηλής κεφαλαιοποίησης όπως η Motor oil, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Aegean air, τα Folli - Follie, η Jumbo και η Τέρνα Ενεργειακή, που τόσο στο σύνολο του εννεάμηνου όσο και στο τρίτο τρίμηνο είχαν ισχυρές επιδόσεις.
Με βάση, λοιπόν, τα συνολικά αποτελέσματα τα οποία συγκέντρωσε και ανέλυσε η Beta ΑΧΕΠΕΥ, ο τζίρος των εισηγμένων εταιρειών στο εννεάμηνο διαμορφώθηκε στα 42,5 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 6%.
Η μείωση στο τρίτο τρίμηνο ξεπέρασε το 12% (14,01 δισ. ευρώ έναντι 16 δισ. ευρώ) και οφείλεται στη σημαντική κάμψη του κατασκευαστικού κλάδου στο τρίτο τρίμηνο (πάνω από 11 ποσοστιαίες μονάδες) και του κλάδου διύλισης (-30%), το οποίο ωστόσο έρχεται μόνο ως αποτέλεσμα της κάμψης των τιμών του πετρελαίου (-50% σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2014), αφού και τα δύο διυλιστήρια λειτούργησαν στο όριο της ονομαστικής τους δυναμικότητας.
Σε επίπεδο λειτουργικών αποτελεσμάτων, αυτά διαμορφώθηκαν στα 5,19 δισ. ευρώ, με άνοδο δηλαδή 11%, ωστόσο το γ’ τρίμηνο έχει κλείσει με απώλειες 6,6%.
Και εδώ ωστόσο υπάρχουν στρεβλώσεις λόγω της μη συμμετοχής της Coca Cola και των ενοποιημένων αποτελεσμάτων της Βιοχάλκο, που η παρουσία τους εξομαλύνει την τάση.
Πάντως, η καθαρή εικόνα των λειτουργικών αποτελεσμάτων των εισηγμένων εταιρειών είναι οριακή, καθώς αν εξαιρεθούν τα διυλιστήρια τα λειτουργικά κέρδη είναι μειωμένα κατά 1,3%.
Οι θετικές επιδράσεις των μειωμένων τιμών των καυσίμων και η αυξημένη τουριστική κίνηση βοήθησαν τις εταιρείες μεταφορών να καταγράψουν ένα από τα καλύτερα εννεάμηνα όλων των εποχών σε επίπεδο λειτουργικών κερδών (+35%), όπως και οι χαμηλές τιμές των εμπορευμάτων που ώθησαν τα λειτουργικά κέρδη των θυγατρικών της Βιοχάλκο σε τριψήφιο ποσοστό ανόδου (+120%) χαμηλώνοντας αισθητά το κόστος πωληθέντων.
Πολύ ικανοποιητική εικόνα είχαν επίσης εξαγωγικές εταιρείες ή εταιρείες με παρουσία στο εξωτερικό από διάφορους κλάδους (Σαράντης, Τιτάν, Κυριακίδης, Ικτίνος, FF Group) οι οποίες έχουν ευνοηθεί και από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες.
Το λειτουργικό περιθώριο αυξήθηκε κατά 80 μονάδες βάσης στο υγιές 12,7% στο τρίμηνο διατηρώντας σε ικανοποιητικά επίπεδα το περιθώριο του εννεαμήνου στο 12,2% (+185 μονάδες βάσης σε σχέση με το εννεάμηνο του 2014).
Περισσότερες κερδοφόρες
Στην τελική γραμμή υπάρχουν πλέον και οι τράπεζες, οι οποίες ναι μεν γράφουν το μεγαλύτερο μέρος των ζημιών του τεστ αντοχής της ΕΚΤ στο εννεάμηνο (-4,84 δισ. ευρώ), ωστόσο το γ’ τρίμηνο είναι κερδοφόρο κατά 964 εκατ. ευρώ, έχοντας τις θετικές επιδράσεις της αναβαλλόμενης φορολογίας.
Αν από το σύνολο των ζημιών των 4,27 δισ. εξαιρεθούν οι τράπεζες, η τελική γραμμή εμφανίζει κέρδη 571 εκατ. ευρώ (+59%). Η δεσπόζουσα θέση των διυλιστηρίων είναι υπεύθυνη για το ήμισυ σχεδόν αυτής της επίδοσης, καθώς η εξαίρεση του κλάδου ρίχνει το απόλυτο μέγεθος των κερδών του εννεαμήνου στα 293 εκατ. ευρώ (-41,6%).
Το καθαρό περιθώριο κερδοφορίας κινείται πλέον στο 1,55% σε επίπεδο χρήσης, ενώ σε επίπεδο τριμήνου βρίσκεται ελαφρώς υψηλότερα (1,73%)
Η σχέση μεταξύ κερδοφόρων και ζημιογόνων εταιρειών παρουσίασε μικρή βελτίωση (43% κερδοφόρες έναντι 42% στο β’ και 40% στο α’ τρίμηνο), η οποία οφείλεται στην επίδραση του εποχικού παράγοντα που είθισται να ενισχύει την κερδοφορία όσων εταιρειών έχουν δυνατό θερινό κύκλο πωλήσεων.
Εσωτερικά η κατανομή των ζημιογόνων εταιρειών διατήρησε τη δυναμική της βελτίωσης (50 εταιρείες από τις 110 εμφάνισαν χαμηλότερες ζημιές έναντι 43 που τις αύξησαν).
Ο αριθμός των εταιρειών που γύρισαν σε κερδοφορία (20) ήταν υψηλότερος απ’ αυτές που επέστρεψαν σε ζημιές (17).
Με επαρκή «προετοιμασία» οι επιχειρήσεις
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του Τμήματος Ανάλυσης της Beta Χρηματιστηριακή ΑΕΠΕΥ Μάνο Χατζηδάκη, οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιήθηκαν, αλλά ακόμα η οικονομία θα χρειαστεί χρόνο για να επιστρέψει σε κανονικότητα.
Η πρώτη εξομάλυνση των περιορισμών της κίνησης κεφαλαίων δεν φαίνεται να προλαβαίνει την εμπορική κίνηση των Χριστουγέννων και αυτό για πολλές εμπορικές εταιρείες σημαίνει ότι η προσαρμογή των πωλήσεων θα γίνει προς τα κάτω.
Η μείωση της ζήτησης αποτελεί μια ακόμα παράμετρο που θα επηρεάσει το δ’ τρίμηνο και πιθανόν το α’ τρίμηνο του 2016, καθώς πολλές εταιρείες, εισηγμένες και μη, έχουν προσαρμοστεί κοστολογικά στις νέες συνθήκες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το διαθέσιμο εισόδημα.
Την ίδια στιγμή νέες επενδύσεις δεν διαφαίνονται στον άμεσο ορίζοντα, άρα κάποια θετική αλλαγή στα νούμερα δεν θα πρέπει να αναμένεται με βάση τους εσωτερικούς καταλύτες.
Από την άλλη πλευρά, οι ελληνικές επιχειρήσεις, αυτές που τρέχουν τα νούμερα της αγοράς, φαίνονται επαρκώς προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν τη χαμηλή πτήση της ελληνικής αγοράς.
Είναι ενδεικτικό ότι για το σύνολο των κερδών ευθύνονται μόλις δέκα εταιρείες, οι οποίες δίνουν κάθε φορά και την τάση της κερδοφορίας.
Αυτές οι δέκα εταιρείες μπορεί να μην αποτελούν ένα ικανό πλήθος επιλογών για μαζικές εισροές, είναι ωστόσο η έξωθεν καλή μαρτυρία του ελληνικού επιχειρείν.
Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έχουν δοκιμαστεί αυτοί οι οργανισμοί από το 2008 έως και σήμερα τους δίνει το χαρακτηρισμό «εταιρείες παντός καιρού».
Από κοντά βέβαια ακολουθούν και άλλες μεσαίες ή μικρές επιχειρήσεις, με αποδεδειγμένα επιτυχημένο παρελθόν, οι οποίες ωστόσο αποτελούν επιλογές που θα εξεταστούν σε δεύτερο χρόνο.
Οι περιορισμοί της κίνησης των κεφαλαίων δεν έχουν μόνο επίπτωση στην οργανική δραστηριότητα των επιχειρήσεων, αλλά και προβολή στη δραστηριότητα του χρηματιστηρίου.