Μέχρι και τρεις φορές υψηλότερο φόρο από τους ανταγωνιστές του καταβάλλει στη χώρα μας το ελληνόκτητο πλοίο, παρά το γεγονός ότι διεθνή κέντρα εγκαλούν την ελληνική κυβέρνηση ότι δεν φορολογεί τη ναυτιλία, όταν τα ίδια αυτά κέντρα προωθούν νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές του τόπου τους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μέχρι και τρεις φορές υψηλότερο φόρο από τους ανταγωνιστές του καταβάλλει στη χώρα μας το ελληνόκτητο πλοίο, παρά το γεγονός ότι διεθνή κέντρα εγκαλούν την ελληνική κυβέρνηση ότι δεν φορολογεί τη ναυτιλία, όταν τα ίδια αυτά κέντρα προωθούν νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές του τόπου τους.
Ενώ είναι γνωστό ότι η φορολογία των ναυτιλιακών εταιρειών σε όλα σχεδόν τα κράτη στηρίζεται στο σύστημα του tonnage tax, είναι αξιοπερίεργο πώς εγκαλείται μόνο η χώρα μας για το καθεστώς αυτό και μάλιστα από παράγοντες άλλων χωρών που το φορολογικό τους σύστημα επιφυλάσσει πολύ λιγότερα βάρη για τα πλοία. Την ίδια στιγμή επίσης η Γερμανία προωθεί νέα φορολογικά κίνητρα για τα πλοία υπό γερμανική σημαία.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η Lloyd’s List σε ειδικό αφιέρωμά της στην ελληνική ναυτιλία για τη φορολογική επιβάρυνση δύο συγκεκριμένων τύπων πλοίων σε μία σειρά από ευρωπαϊκές χώρες. Το παράδειγμα αναφέρεται σε ένα δεξαμενόπλοιο 51.000 dwt και ένα bulk carrier 58.000 dwt.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Lloyd’s List και επεξεργάστηκε η Deloitte, o Ελληνας πλοιοκτήτης καταβάλλει φόρο 66.770 ευρώ για το δεξαμενόπλοιο και 68.328 ευρώ για το bulk carrier, ενώ για τα ίδια πλοία ο Γερμανός πλοιοκτήτης καταβάλλει φόρο 22.037 ευρώ και 23.850 ευρώ αντιστοίχως, ο Βρετανός 13.675 ευρώ και 14.774 ευρώ, ο Κύπριος 8.890 ευρώ και 9.400 ευρώ και ο Ολλανδός 18.135 ευρώ και 19.622 ευρώ αντιστοίχως.
Σημειώνεται ότι στο υπολογισθέν για το ελληνόκτητο πλοίο ποσό προσμετρείται και η οικιοθελής συνεισφορά που συμφωνήθηκε μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών μέσω του συνυποσχετικού που υπεγράφη και ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή. Η οικιοθελής συνεισφορά διπλασίασε τον καταβαλλόμενο φόρο. Ακόμη και με την αφαίρεση της συνεισφοράς, ο Ελληνας εφοπλιστής πληρώνει περισσότερο φόρο για το πλοίο του από τον Γερμανό, τον Κύπριο, τον Ολλανδό κ.λπ.
Νέα φορολογικά κίνητρα
Στο μεταξύ, προχωρούν από τη γερμανική κυβέρνηση οι διαδικασίες για την υιοθέτηση νέων φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση πλοίων στη γερμανική σημαία, καθώς και για την καταβολή επιδοτήσεων στις γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο της πρεσβείας της Ελλάδος από το Βερολίνο, η γερμανική κυβέρνηση, με βάση και τις δηλώσεις της καγκελαρίου Αγκελα Μέρκελ, προχωρεί σε επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις σε γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείας. Ειδικότερα, γίνεται αναφορά σε πλήρη απαλλαγή από την καταβολή του φόρου μισθωτών υπηρεσιών από τις γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο απαλλαγής ή μείωσης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για εργαζόμενους σε πλοία υπό γερμανική σημαία.
Το εν λόγω πρόγραμμα, για το οποίο έχει γράψει σχετικώς η «Ν», προβλέπει ότι οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες θα απαλλαγούν πλήρως από την καταβολή στο υπουργείο Οικονομικών του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών (ΦΜΥ) μέχρι το 2020 για τους απασχολούμενους σε πλοία με γερμανική σημαία. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες απαλλάσσονται ήδη σε ποσοστό 40% από την καταβολή ΦΜΥ.
Συγκεκριμένα, αναμένεται το προσεχές διάστημα νομοθετική ρύθμιση που θα τροποποιεί το σχετικό άρθρο 41α παρ. 4 του Κώδικα Φόρου Εισοδήματος, που προβλέπει ότι εργοδότες που είναι ιδιοκτήτες εμπορικών πλοίων ή έχουν ναυλώσει πλοία επιτρέπεται να αφαιρέσουν και να παρακρατήσουν από το συνολικό ποσό του φόρου εισοδήματος που πρέπει να δηλωθεί ή να καταβληθεί για μέλη πληρώματος που απασχολούνται σε τέτοια πλοία με σχέση εργασίας άνω των 183 ημερών ένα ποσό που ισοδυναμεί με το 40% του φόρου εισοδήματος.
Τέλος, όπως δήλωσε η κα Μέρκελ, η γερμανική κυβέρνηση εξετάζει να επιστρέφεται στους εργοδότες πλοιοκτήτες το 100% των καταβαλλόμενων εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για τους ναυτικούς που απασχολούν στα πλοία τους.