Σχέδιο Νόμου «Επιτάχυνση της Διαδικασίας Απελευθέρωσης της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας»
Προβλέπονται περαιτέρω ρυθμίσεις για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας, με τις οποίες επιδιώκεται κυρίως η πληρέστερη προσαρμογή των διατάξεων του ν.2773/1999 προς τους κανόνες της νέας Οδηγίας 2003/54/ΕΚ σχετικά με την επιτάχυνση της διαδικασίας απελευθέρωσης των αγορών ηλεκτρισμού των κρατών-μελών της Ε.Ε.
Στο νέο πλαίσιο της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, μεταξύ άλλων, καθιερώνεται η ελευθερία επιλογής του προμηθευτή για όλους τους καταναλωτές από την 1η Ιουλίου 2007, παρέχεται η δυνατότητα της κατασκευής νέων μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού και απευθείας γραμμών από ιδιώτες επενδυτές, καθώς και της δραστηριοποίησης νέων προμηθευτών και ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την οργάνωση της πρόσβασης στα ηλεκτρικά δίκτυα, τη διαχείριση των δικτύων μεταφοράς και διανομής και τον αποτελεσματικό νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των Διαχειριστών του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής.
Τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου για τον ηλεκτρισμό είναι:
Πρώτον: Το πλήρες άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα. Συγκεκριμένα, με τον νέο νόμο, το δικαίωμα επιλογής προμηθευτή επεκτείνεται σταδιακά σε όλους τους πελάτες, με εξαίρεση την περίπτωση των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών που αποτελούν «απομονωμένα μικροδίκτυα».
Από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου, όλοι οι καταναλωτές ορίζονται Επιλέγοντες πελάτες, εκτός από τους οικιακούς πελάτες. Το δικαίωμα αυτό επεκτείνεται από την 1η Ιουλίου του 2005 και στους οικιακούς καταναλωτές.
Δεύτερον: Η διεξαγωγή διαγωνισμού για την κατασκευή και ένταξη στο Σύστημα, νέων μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, συνολικής ισχύος 900 MW, με δυνατότητα επέκτασης αυτού κατά 400 MW, για την κάλυψη των αναγκών της χώρας σε ηλεκτρική ενέργεια μέχρι το 2010.
Τρίτον: Η χορήγηση αδειών παραγωγής στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, με εξαίρεση τα απομονωμένα μικροδίκτυα (με κατανάλωση μικρότερη των 500GWh/έτος), καθώς και η χορήγηση αδειών για την κατασκευή απευθείας γραμμών ηλεκτρισμού, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.
Τέταρτον: Η ίδρυση, έως τον Ιούλιο του 2007, ξεχωριστής εταιρίας, με αρμοδιότητα την διαχείριση του Δικτύου Διανομής. Με τον τρόπο αυτό, ικανοποιείται η υποχρέωση, βάσει της Οδηγίας, του νομικού και λογιστικού διαχωρισμού του Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής από την ΔΕΗ.
Μέχρι τον Ιούλιο του 2007, ο ΔΕΣΜΗΕ αναλαμβάνει, παράλληλα με τη διαχείριση του Συστήματος Μεταφοράς, και τη διαχείριση του Δικτύου. Κατά το χρόνο, έως την ανάληψη των καθηκόντων αυτών από τον ΔΕΣΜΗΕ, η αρμοδιότητα της διαχείρισης του Δικτύου παραμένει στη ΔΕΗ, ενώ, παράλληλα, διασφαλίζεται ο λειτουργικός διαχωρισμός μέσω της δημιουργίας ανεξάρτητων διευθυντικών δομών διαχείρισης τους Δικτύου Διανομής στο πλαίσιο της ΔΕΗ Α.Ε.
Πέμπτον: Ο ουσιαστικός λειτουργικός διαχωρισμός του ΔΕΣΜΗΕ (Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς) και η διασφάλιση της ανεξαρτησίας του σε σχέση με τη ΔΕΗ, όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων και την εξεύρεση αναγκαίων πόρων για τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη του Συστήματος.
Εκτον: Η υποχρέωση λογιστικού διαχωρισμού σε επιμέρους δραστηριότητες μεταφοράς, διανομής, προμήθειας σε επιλέγοντες πελάτες και προμήθειας σε μη επιλέγοντες πελάτες, όπως επίσης και η πρόβλεψη για έλεγχο της τήρησης των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων των ολοκληρωμένων επιχειρήσεων ενέργειας, ο οποίος περιλαμβάνει τον επιμερισμό των δαπανών και των εσόδων στις επιμέρους δραστηριότητες.
Εβδομόν: Η ενσωμάτωση της υποχρέωσης των Προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας για παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας και την προστασία των καταναλωτών, στον Κώδικα Προμήθειας σε Πελάτες. Ειδικά, όσον αφορά τις υποχρεώσεις κοινής ωφέλειας, συμπληρώνονται οι διατάξεις του Ν.2773/1999, ώστε να διευκρινιστούν άμεσα και κατά τρόπο σύμφωνο με την Οδηγία 2003/54/ΕΚ, οι οφειλόμενες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και ο φορείς που βαρύνονται με αυτές.
Ογδοον: Η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται ειδικότερα ότι η ΡΑΕ εποπτεύει και παρακολουθεί τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σχετικά με την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Διαχειριστή του Συστήματος και του Δικτύου, τον διαχωρισμό των λογαριασμών, τον ανταγωνισμό στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την παρακολούθηση της ασφάλειας εφοδιασμού. Επιπλέον, προβλέπεται η έγκριση από τη ΡΑΕ των μεθοδολογιών που διέπουν τον υπολογισμό των τιμολογίων για τη σύνδεση και χρήση του Συστήματος και του Δικτύου και των όρων παροχής υπηρεσιών εξισορρόπησης των φορτίων.
Σχέδιο Νόμου «Απελευθέρωση Αγοράς Φυσικού Αερίου»
Πρώτον: Το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς του φυσικού αερίου, με ορισμό νέων Επιλεγόντων Πελατών (πελάτες που έχουν δικαίωμα επιλογής του προμηθευτή τους), πέραν εκείνων που προβλέπονταν από τον Ν.3175 του 2003. Συγκεκριμένα, ορίζονται Επιλέγοντες Πελάτες:
- Από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου, όλοι οι κάτοχοι άδειας συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, με ετήσια κατανάλωσή άνω των 100.000MWh.
- Από 15 Νοεμβρίου 2008, οι μη οικιακοί πελάτες που είναι εγκατεστημένοι εκτός των γεωγραφικών περιοχών δικαιοδοσίας των ΕΠΑ, καθώς επίσης οι ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης, για νέες ποσότητες φυσικού αερίου, πέραν εκείνων, για την προμήθεια των οποίων έχουν συνάψει σύμβαση με την ΔΕΠΑ.
- Από 15 Νοεμβρίου 2009, όλοι οι οικιακοί πελάτες που δεν βρίσκονται εντός γεωγραφικής περιοχής αρμοδιότητας των ΕΠΑ.
- Από τη λήξη του χρόνου ισχύος των αδειών των ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, όπως έχει ορισθεί κατά το χρόνο έκδοσής τους, οι λοιποί πελάτες των ΕΠΑ αυτών.
- Οι ΕΠΑ που συστήνονται μετά τη θέσπιση των διατάξεων του προτεινόμενου σχεδίου νόμου.
Δεύτερον: Η δραστηριοποίηση στην ελληνική επικράτεια, άλλων προμηθευτών, πέραν της ΔΕΠΑ Α.Ε., εφόσον λαμβάνουν τη σχετική άδεια. Για την πληρέστερη προστασία των καταναλωτών και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, παρέχεται εξουσιοδότηση για τη θέσπιση του Κώδικα Προμήθειας, με τις διατάξεις του οποίου θα ρυθμίζεται ο τρόπος άσκησης της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου σε επιλέγοντες πελάτες. Επιπλέον, προβλέπεται η δυνατότητα επιβολής ειδικών υποχρεώσεων σε προμηθευτές οι οποίοι κατέχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά.
Τρίτον: Η ίδρυση ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Α.Ε.» (ΔΕΣΦΑ), 100% θυγατρικής της ΔΕΠΑ, στην οποία μεταβιβάζεται, χωρίς δικαίωμα περαιτέρω μεταβίβασης, η κυριότητα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και στην οποία παραχωρούνται όλα τα δικαιώματα εκμετάλλευσης, ανάπτυξης, συντήρησης και λειτουργίας του.
Επιπλέον, για χρονικό διάστημα 10 ετών από τη σύστασή του ΔΕΣΦΑ, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης (και ανακαλεί) όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΔΕΣΦΑ.
Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται η υψηλή περιουσιακή βάση της ΔΕΠΑ Α.Ε., καθώς και ο αποτελεσματικός λειτουργικός διαχωρισμός και η ανεξαρτησία του ΔΕΣΦΑ από την ΔΕΠΑ, γεγονός που καθιστά εφικτή την χωρίς διακρίσεις πρόσβαση των χρηστών (προμηθευτών και πελατών) στο ΕΣΦΑ.
Τέταρτον: Η χορήγηση αδειών για την κατασκευή, κυριότητα, λειτουργία και την εκμετάλλευση Ανεξάρτητων Συστημάτων Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), βάσει αντικειμενικών και διάφανων κριτηρίων, καθώς και η χορήγηση αδειών για τη διαχείριση και εκμετάλλευση των ΑΣΦΑ.
Πέμπτον: Η πρόσβαση των χρηστών στο ΕΣΦΑ, χωρίς διακρίσεις κατά τρόπο διαφανή, ώστε να προάγεται ο υγιής ανταγωνισμός στην αγορά φυσικού αερίου.
Eκτον: Ο λογιστικός διαχωρισμός για τις δραστηριότητες προμήθειας σε επιλέγοντες και μη επιλέγοντες πελάτες, όπως επίσης η υποχρέωση τήρησης χωριστών λογαριασμών από επιχειρήσεις που ασκούν περισσότερες από μία δραστηριότητες φυσικού αερίου για κάθε μία από τις δραστηριότητες αυτές, ώστε να αποφεύγονται τυχόν διακρίσεις και σταυροειδείς επιδοτήσεις.
Επιπλέον, κατατίθεται και αποτελεί παράρτημα του νόμου, Υπουργική Απόφαση για τον ορισμό του τιμολογίου μεταφοράς φυσικού αερίου, με το οποίο καθορίζονται τα τιμολόγια πρόσβασης τρίτων (τέλη διέλευσης) στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της χώρας. Η Υ.Α. πρόκειται να εκδοθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νέου νόμου.
Σχέδιο Νόμου «Εισαγωγή των Βιοκαυσίμων και των ¶λλων Ανανεώσιμων Καυσίμων στην Ελληνική Αγορά»
Πρώτον: Ο καθορισμός της συμμετοχής των βιοκαυσίμων και των άλλων ανανεώσιμων καυσίμων στην ελληνική αγορά σε ποσοστό 5,75% του συνόλου της βενζίνης και του πετρελαίου εσωτερικής καύσης που καταναλώνονται στον τομέα μεταφορών, έως την 31η Δεκεμβρίου του 2010.
Δεύτερον: Η θέσπιση της ¶δειας Διάθεσης Βιοκαυσίμων, για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην παραγωγή και την εμπορία βιοκαυσίμων στη χώρα μας. Ο κάτοχος της σχετικής άδειας θα έχει το δικαίωμα παραγωγής ή εισαγωγής αυτούσιων βιοκαυσίμων και άλλων ανανεώσιμων καυσίμων και της διάθεσής τους εντός της Ελληνική Επικράτειας.
Τρίτον: Η πρόβλεψη για την κατάρτιση του «Προγράμματος Κατανομής Ποσοτήτων Βιοκαυσίμων» που απαλλάσσονται από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Σε κάθε συμμετέχοντα στο Πρόγραμμα, παρέχεται η δυνατότητα και επιβάλλεται, παράλληλα, η υποχρέωση διάθεσης στην ελληνική αγορά συγκεκριμένης ποσότητας βιοκαυσίμων, απαλλαγμένη από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, για την περίοδο μέχρι και το τέλος του 2010.
Επισημαίνεται ότι, ήδη, έχει ψηφιστεί και αποτελεί νόμο, η απαλλαγή κατάλληλων ποσοτήτων αυτούσιου Βιοντήζελ από τον ΕΦΚ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Ν.3340/2005, οι αποφορολογημένες ποσότητες βιοντήζελ για το 2005 ανέρχονται σε 51.000 κ.μ., ενώ για τα έτη 2006 και 2007 έχουν οριστεί στα 91.000 και 114.000 κ.μ, αντίστοιχα.
Τέταρτον: Η ρύθμιση θεμάτων σχετικά με την ανάμιξη των βιοκαυσίμων με τα αντίστοιχα συμβατά προϊόντα διύλισης του αργού πετρελαίου, την εξασφάλιση της διάθεσης των βιοκαυσίμων στην ελληνική αγορά, καθώς και θεμάτων που άπτονται της ποιότητας και της διακίνησης των βιοκαυσίμων στη χώρα μας.
Σχέδιο Νόμου «Σύσταση του Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής (Σ.Ε.Ε.Σ.)»
Η σύσταση του Σ.Ε.Ε.Σ., αποτελεί στην ουσία, αναβίωση του Εθνικού Συμβουλίου Ενέργειας που είχε ιδρυθεί το 1979, και το οποίο καταργήθηκε, αμέσως μετά τη σύσταση του Οργανισμού του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τουρισμού, το 1989.
Μεταξύ άλλων, οι αρμοδιότητες του Σ.Ε.Ε.Σ. θα αποτελούν:
- Η επεξεργασία θέσεων και η υποβολή προτάσεων για τη χάραξη μακροχρόνιας ενεργειακής στρατηγικής, ο καθορισμός των γενικών κατευθύνσεων και η μετατροπή τους σε εφαρμόσιμες πολιτικές.
- Η υποβολή ετήσιας έκθεσης στον Υπουργό Ανάπτυξης για τον κυλιόμενο μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, η οποία θα διαβιβάζεται για συζήτηση στη Βουλή.
- Η συγκέντρωση στοιχείων σχετικά με τη δραστηριότητα της παραγωγής, της προμήθειας, της διάθεσης και της κατανάλωσης ενέργειας, καθώς και των ενεργειακών αποθεμάτων της χώρας.
- Η συλλογή, μελέτη και αξιοποίηση στοιχείων των ενεργειακών συστημάτων της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ.
Τέλος, μέσα στο επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται η επεξεργασία ενός νέου, απλοποιημένου και ευέλικτου πλαισίου αδειοδότησης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.