Φυλλορροεί το τελευταίο τρίμηνο, των capital controls, το ελληνικό νηολόγιο σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Φυλλορροεί το τελευταίο τρίμηνο, των capital controls, το ελληνικό νηολόγιο σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Πρόκειται για ένα άκρως ανησυχητικό στοιχείο, καθώς η εξέλιξη αυτή έχει επιπτώσεις και στην απασχόληση, καθότι τα πλοία με ελληνική σημαία απασχολούν τους περισσότερους Ελληνες ναυτικούς.
Γενικότερα πρέπει να σημειωθεί ότι το ελληνικό νηολόγιο εμφανίζει τα τελευταία χρόνια μία πτωτική τάση, καθώς από 2.091 πλοία το 2009 (υψηλότερο ρεκόρ της δεκαετίας 2001-2010) φθάσαμε το 2014 στα 1.855 πλοία.
Ωστόσο, η χωρητικότητα του στόλου έβαινε αυξανόμενη όλη αυτή την περίοδο και από 41.299.142 κοχ τον Δεκέμβριο του 2009 έφθασε τον Δεκέμβριο του 2014 στους 44.804.979 κοχ.
Τα capital controls
Ανάλογη ήταν η τάση και κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του τρέχοντος έτους. Ωστόσο, μετά τον Ιούλιο και την επιβολή των capital controls, η εικόνα μεταβλήθηκε επί το αρνητικότερο.
Ετσι ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων τον Ιούλιο του 2015 ήταν 1.845 πλοία, 45.056.939 κοχ, για να μειωθούν τον Αύγουστο στα 1.837 πλοία, 44.177.743 κοχ και η τάση αυτή να συνεχισθεί και τον Σεπτέμβριο, με τον αριθμό των υπό ελληνική σημαία να ανέρχεται στα 1.835 πλοία, 44.138.319 κοχ.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 κοχ και άνω, τον μήνα Σεπτέμβριο 2015 σε σύγκριση µε την αντίστοιχη δύναμη του Σεπτεμβρίου 2014, παρουσίασε μείωση κατά 1,9% έναντι μείωσης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.
Η ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 κοχ και άνω, τον μήνα Σεπτέμβριο 2015 σε σύγκριση µε την αντίστοιχη χωρητικότητα του Σεπτεμβρίου 2014, παρουσίασε μείωση 1,8%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.
Η μείωση σε ό,τι αφορά τόσο τον αριθμό των πλοίων όσο και τη χωρητικότητα το τελευταίο τρίμηνο είναι ιδιαίτερα εμφανής στα φορτηγά πλοία, ο αριθμός των οποίων μειώθηκε από 488 (16.025.050 κοχ) τον Ιούλιο του 2015 στα 478 πλοία (15.186.696 κοχ) τον Σεπτέμβριο του 2015.
Αντιθέτως, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων μειώθηκε μόλις κατά δύο το τελευταίο τρίμηνο, από 524 πλοία (27.625.051 κοχ) τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους στα 522 πλοία (27.547.484 κοχ) τον Σεπτέμβριο του 2015.
Φαίνεται ότι οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε δεξαμενόπλοια λόγω της καλής πορείας του κλάδου αποτυπώνεται και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Οι άλλες δύο κατηγορίες πλοίων (επιβατηγά και λοιπά) παρέμειναν σταθερές, με τα επιβατηγά πλοία να παραμένουν στα 601 πλοία στο τρίμηνο και τα λοιπά να αυξάνουν κατά δύο (από 232 τον Ιούλιο σε 234 τον Σεπτέμβριο).
Ανά μέγεθος πλοίων
Επίσης εξετάζοντας την πορεία του στόλου με βάση το μέγεθος των πλοίων τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτουν ότι τη μεγαλύτερη μείωση εμφανίζουν τα πλοία από 20.000 κοχ και άνω που ανήκουν κατά τεκμήριο στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Ειδικότερα τον Ιούλιο του 2015 ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων από 20.000 κοχ και άνω ανέρχονταν στα 655 συνολικής χωρητικότητας 43.301.119 κοχ, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2015 μειώθηκε στα 642 πλοία 42.369.509 κοχ.
Συνολικά στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μειώθηκε στα 7.466,1 εκατ. ευρώ έναντι 8.494,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014.
Στην πραγματικότητα το ποσό είναι ακόμη μεγαλύτερο, καθώς φέτος αναμενόταν άνοδος του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε σύγκριση με πέρυσι, λόγω ακριβώς της καλύτερης πορείας ορισμένων ναυτιλιακών κλάδων.